مرغ بریان با پرتقال و آلوی جنگلی

۲۱ام بهمن ،

برترین مجله اینترنتی ایران

مجله آشپزی ایده آل در این روزهای سرد و برفی، موقعی که از مقابل رستوران‌هایی که مرغ بریان می‌فروشند، می‌گذرید، بوی خوش آن شما را سرمست کرده و دست و پاهایتان را سست می‌کند. مرغ بریان دستور آماده‌سازی آسانی دارد، اما باید مواظب دو نکته باشید، یکی اینکه مغز مرغ مانند پوست آن طعم‌دار باشد و دوم آنکه داخل مرغ مانند سطح خارجی آن کاملا پخته باشد. رسپی مرغ بریان که برای این بخش در نظر گرفته شده است تمام این ویژگی‌ها را داراست.

مرغ بریان با پرتقال و آلوی جنگلی

مواد لازم:

  •   مرغ درسته: یک عدد،‌حدود یک و نیم کیلوگرم 
  •  پیازمتوسط: ۲ عدد 
  •  روغن مایع: به میزان لازم 
  •  پرتقال: یک عدد 
  •  آلوی خشک ترش: ۱۲ – ۱۰ عدد
  •    کره نرم‌شده: ۵۰ گرم
  •   پودر سیر: یک قاشق چای‌خوری 
  •  دانه فلفل سیاه: یک قاشق ‌چای‌خوری 
  •  سبزیجات معطر خشک:۲ قاشق چای‌خوری
  •   نمک و فلفل: به میزان لام

مزه دار کردن غذا:

یکی از روش‌هایی که برای طعم‌دار کردن مرغ کاربرد زیادی دارد این است که مرغ را در مایه‌ای متشکل از آب، نمک و شکر می‌خوابانند. گوشت یا مرغی که با این روش طعم‌دار می‌شو طعم‌دارتر است و بافت آن پس از پخت آب‌دار است.

مرغ درسته یا خردشده را با یک چاقوی کوچک سوراخ‌سوراخ کنید. تعداد این سوراخ‌ها در یک مرغ کامل در حدود ۱۰ تا ۱۲ عدد در نواحی گوناگون است.

در ۲ لیتر آب ۳ قاشق غذاخوری نمک و ۲ قاشق غذاخوری شکر حل کنید و مرغ را به ازای هر نیم کیلو یک ساعت در آب و نمک بخوابانید. یعنی یک مرغ یک و نیم کیلوگرمی باید ۳ ساعت در محلول طعم‌دار کردن قرار بگیرد. مرغ طعم‌دار شده را از روش معمول بریان کنید. دقت کنید که باید مرغ را با چاقو سوراخ کنید و پوست آن باید سالم بماند.

روش تهیه

۱ – مرغ را حداقل نیم ساعت قبل از پخت از یخچال خارج کنید تا دمای محیط را بگیرد. کره، پودر سیر، و سبزیجات خشک را با کمی نمک و فلفل مخلوط کنید.

۲ –
کره را در فضای بین پوست و گوشت مرغ قرار داده و مرغ را ماساژ دهید تا به صورت یکنواخت زیر پوست پخش شود. با چاقو چند سوراخ کوچک روی گوشت مرغ ایجاد کنید تا کره طعم‌دار داخل بافت مرغ شود.

داخل شکم مرغ را هم به کره آغشته کنید.

۳ – ۲ قاشق غذاخوری روغن را داغ کنید. یکی از پیازها را ساطوری کرده و ۵ دقیقه روی شعله متوسط تفت دهید. آلوها و دانه‌های فلفل را اضافه کرده و کمی نمک و فلفل بپاشید. پس از یک دقیقه از روی شعله بردارید.

۴ – پرتقال را ورقه ورقه کرده و با مایه پیاز و آلو مخلوط کنید. داخل شکم مرغ را با پرتقال و آلو پر کنید. پای مرغ را با نخ پرک ببندید تا مواد از داخل شکم مرغ خارج نشود. بهتر است شکم مرغ را هم با خلال دندان ببندید.

۵ –
یک ظرف نسوز را چرب کرده و مرغ را در آن قرار دهید. پیاز دوم را خلالی کرده و کمی روغن و نمک و فلفل روی آن بریزید و دور مرغ پخش کنید.

۶ – مرغ را یک ساعت و نیم در طبقه وسط فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد بپزید. پس از یک ساعت مرغ را خارج کنید. از آب و روغن داخل ظرف روی مرغ بریزید، سپس آن را مجددا داخل فر گذاشته و دمای پخت نیم ساعت آخر را روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. مرغ بریان را با نان یا برنج و سالاد سبز سرو کنید.

نکات:

۱ – برای هر نیم کیلو مرغ نیم ساعت زمان پخت در نظر بگیرید.

۲ – مرغ بریان باید پخته و آبدار باشد. پخت بیش از اندازه مرغ را خشک می‌کند و پخت کمتر از معمول سبب خامی مرغ و بوی زهم می‌شود.

۳ –
اگر مرغ را با جوجه‌گردان برشته می‌کنید یک ظرف گود زیر آن قرار دهید و هر ۲۰ دقیقه از آب جمع شده در آن روی مرغ بدهید.

۴ –
می‌توانید به جای پرتقال از لیموترش یا نارنج استفاده کنید.


مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.