مرمت و رونمایی از ثبت ملی تماشاخانه سنگلج به زودی انجام می گردد

۱۹م دیماه ،

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با حضور در تماشاخانه سنگلج، بر مرمت و رونمایی از ثبت ملی این تماشاخانه و طرح توسعه تماشاخانه سنگلج تأکید کرد.

به گزارش هنرآنلاین، دکتر محمدحسین فراهانی ضمن بازدید از تماشاخانه سنگلج، در نشست صمیمانه ای که با حضور اتابک نادری، مدیر تماشاخانه سنگلج و تنی چند از اصحاب رسانه داشت به ارزیابی مرمت این تماشاخانه و بررسی طرح توسعه تماشاخانه سنگلج پرداخت.

در ابتدای این نشست، اتابک نادری، مدیر تماشاخانه سنگلج، ضمن خیر مقدم به حضار گفت: دو سال پیش تماشاخانه سنگلج در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود، ولی متاسفانه به سبب شرایط زمانی و کاری نتوانسته بودیم با مدیران محترم میراث فرهنگی ارتباط برقرار کنیم، اما اخیرا توانستیم ارتباط حسنه ای با سازمان میراث فرهنگی داشته باشیم و امروز هم دکتر محمد حسین فرمهینی فراهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، در راستای بحث مرمت های لازم تماشاخانه سنگلج و طرح توسعه این تماشاخانه، تشریف آورده اند تا از قدیمی ترین تماشاخانه فعال تئاتر کشور بازدید کنند.

وی در ادامه افزود: طرح توسعه تماشاخانه سنگلج در دستور کار اجرایی ما قرار دارد و از شهرداری محترم و مراکز دیگری هم برای اجرای آن کمک گرفته ایم. در این جلسه نیز توضیحی پیرامون آن داده خواهد شد و با یاری خدا راهکارهی اجرایی آن را نیز در نشست های بعدی مرور خواهیم کرد.

در ادامه نشست، دکتر محمد حسین فراهانی با ابراز خوشحالی از حضور در تماشاخانه سنگلج خاطرنشان کرد: چهار نقطه تهران، هنگام بحث دربارهٔ هویت تاریخی آن، برای ما بسیار پر اهمیت است که شامل مناطق بازار، سنگلج، عودلاجان و چاله میدان می گردد. ما این مکان ها را به عنوان هویت تاریخی تهران می شناسیم. به اعتقاد من اگر جامعه ای قبل و هویت تاریخی خود را فراموش کند، رشد و کمال پیدا نمی کند و از این منظر برای ما نیز بسیار مهم است که برای میراث فرهنگی بتوانیم این مناطق کهن استان و خصوصا شهر تهران و مناطق تاریخی آن را حفظ کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: ما در مورد منطقه عودلاجان اقدامات بسیار خوبی انجام داده ایم و این توفیق حاصل شد که بازارچه عودلاجان را مرمت کنیم. گنبدهای بسیار زیبایی نیز برای آنجا ساخته شد و سردری نیز جلوی آن ساخته می گردد، چند منطقه دیگر را نیز درنظر داریم، اما منطقه ای سنگلج برای ما منطقه ای فرهنگی و پر اهمیت بود.

فراهانی با اشاره به اینکه تماشاخانه سنگلج هویت ملی تئاتر کشورمان محسوب می گردد، تاکید کرد: از آنجا که این تماشاخانه نشان دهنده قبل و پیشینه تئاتر ایران است و کار و فعالیت بسیاری از هنرمندان شاخص تئاتر ایران در این تماشاخانه صورت گرفته است، ما به عنوان متولیان میراث فرهنگی در حفظ آن وظیفه داریم و حتی وظیفه هر انسان خردمندی است که در حفظ آن کوشا باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با بیان اینکه، با توجه به حرکت تئاتر ایران از سنت به مدرنیته این فضا نقطه عطفی در تاریخ تئاتر کشورمان محسوب می گردد، خاطرنشان کرد: معمولا ما از دو منظر فضایی را ثبت می کنیم. اول اینکه این فضا دارای شأن و آرایه های معماری باشد و یا اینکه به سبب شأن اشخاصی که در آن مکان زندگی کرده اند، برای ما اهمیت پیدا کند. در مورد تماشاخانه سنگلج باید بگویم که از هر دو منظر برای ما اهمیت دارد.
وی با یادآوری اینکه تماشاخانه سنگلج دو سال پیش به ثبت ملی رسیده است، بیان کرد: وظیفه خود می دانم که با همکاری اتابک نادری، مدیر این تماشاخانه، در اولین فرصت، مراسم ویژه ای برای رونمایی از ثبت ملی تماشاخانه سنگلج با حضور هنرمندان و مدیرانی که اولین فعالان این تماشاخانه بوده اند، برگزار کنیم و باید در حافظه مردم ثبت و به صورت رسمی اعلام شود.

دکتر محمد حسین فراهانی گفت: بعد از برگزاری مراسم رونمایی ثبت ملی تماشاخانه سنگلج، با کمک و مشارکت سازمان های ذی ربط، این تماشاخانه را مرمت می کنیم که یکی از وظایف ماست؛ گرچه نمای خارجی تماشاخانه سنگلج به همت دوستان مرمت شده، ولی پشت ساختمان این تماشاخانه نیاز به مرمت اضطراری دارد که این کار باید به سرعت انجام شود.

وی افزود: بخش دیگری که باید به آن پرداخته شود، بحث راه اندازی موزه تماشاخانه سنگلج است که می تواند تاثیرگذار باشد. موزه ای که بیانگر خاطرات شیرین مردمی و روند تحول تئاتر و نمایشنامه نویسی کشورمان است. بنابراین باید عکس، پوستر، بروشور، کتاب یا حتی یادداشتی، که از سال های آغازین تماشاخانه سنگلج تاکنون باقی مانده، در این موزه نگهداری شود. این آثار می توانند سیر تحول مسیر رشد تئاتر کشورمان را نشان دهند و من این قول را می دهم که در اولین فرصت در طرح مرمت تماشاخانه، راه اندازی موزه نیز دیده شود.

فراهانی با اشاره به طرح توسعه تماشاخانه سنگلج اذعان کرد: چنانچه شهرداری مجاور تماشاخانه سنگلج این همکاری را با ما داشته باشد که بتوانیم طرح توسعه تماشاخانه سنگلج را اجرایی کنیم، می توانیم موزه این تماشاخانه را نیز، که در واقع موزه تئاتر تهران است، راه اندازی کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران افزود: تاکنون مخاطبان تماشاخانه سنگلج کسانی بوده اند که با تئاتر و این تماشاخانه آشنایی داشته اند، به همین سبب ما در اولین فرصت در بسته ها و کتاب های گردشگری مان که به تهران قدیم و تهرانگردی می پردازد، تماشاخانه سنگلج را معرفی می کنیم تا مردم ببینند، لذت ببرند و با این مکان آشنا شوند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه اینترنتی ایران تئاتر مبنی بر چگونگی تعامل بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران و شهرداری تهران برای تسریع در طرح توسعه تماشاخانه سنگلج گفت: از آنجا که رشته تحصیلی من باستان شناسی و تاریخ بوده، می دانم که مباحث فرهنگی لجبازی بر نمی دارد و عقل سلیم به من حکم می کند که به سوی همه اشخاصی که می توانند خدمتگذار مردم باشند، دست دوستی دراز کنم و وظیفه خود می دانم که از شهرداری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هر سازمان و نهاد دیگری که بتواند به ما کمک کند، درخواست یاری کنم.

فراهانی همچنین افزود: خوشبختانه اتابک نادری، که از هنرمندان و شیفتگان هنر تئاتر است، می تواند برای ما عامل بزرگی در جهت رشد این فعالیت باشد. ما با تمام نهادهای فرهنگی، از جمله شهرداری تهران، ارتباط داریم و خوشبختانه می توانیم با یاری مهندس چمران، رئیس شورای شهر تهران و با نشست ها و جلساتی که برگزار می کنیم و گروهی که به عنوان شورای راهبردی بافت تهران تشکیل داده ایم، این اهداف را دنبال کنیم.

انتهای پیام/۵۳
 


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.