مروری بر مهمترین فرازهای زندگی استاد جوادی پور

۱۰م آذر ،

محمود جوادی پور از نسلی بود که آغاز کننده راه‌های نرفته بسیاری در هنر ایران به حساب می‌آیند.

به گزارش هنرآنلاین، جوادی‌پور در روز ۱۳ شهریور ۱۲۹۹ در محله امیریه تهران به دنیا آمدنکته‌هایی از زندگی محمود جوادی پور از پیشگامان نقاشان نوگرای ایران و از برجسته ترین هنرمندان ایرانی :

*جوادی پور در دوره نوجوانی با رفتن به هنرستان صنعتی ایران و آلمان اولین قدمهایش در راه هنر را برداشت.

*نقاشی از چهره هنرپیشه های معروف اولین نقاشی های او بود که در دوره نوجوانی برای امرار معاش انجام می داد و بعد از دوره کوتاهی به ساخت کارهای چوبی تزئینی برای معاش روی آورد.

*دومین سال تأسیس. دانشکده هنرهای زیبا به این دانشکده رفت و جالب اینکه کلاس‌هایشان در مسجد مروی تشکیل می‌شد و خودش گفته:”ما همان‌جا نقاشی می کردیم، مردم هم همان جا نماز می خواندند” بعد از یک‌سال به دانشکده فنی دانشگاه تهران منتقل می‌شوند.

*سال ۳۲ که از آلمان بر می‌گردد، در دانشکده هنرهای زیبا آغاز به تدریس می‌کند و او اولین کسی می‌شود که ایجاد رشته گرافیک را به دانشگاه می‌دهد اما جدی گرفته نمی‌شود.

*اولین بار چاپ چهار رنگ توسط جوادی پور در سال ۱۳۲۳ در چاپخانه بانک ملی انجام شد.

*در سال ۱۳۲۹ برای اولین بار نمایشگاهی از کارهای چاپی برگزار کرد.خودش گفته:” در آن‌جا توجه جوان ها بسیار به خط جلب شد و کم کم آغاز کردند روی خط فارسی کار کردن، که خط فارسی آمد روی تابلو و پس از آن تناولی آن را آورد روی حجم. از سال ۲۹ به بعد خط فارسی آغاز کرد به تبدیل شدن به یک هنر مستقل. در واقع بعد از آن نمایشگاه، همه به این فکر افتادند که از خط فارسی هم می گردد به عنوان عنصر اصلی تابلو استفاده کرد. بعدها از خط نستعلیق هم استفاده کردند؛ حتی روی چوب کار کردند و یا استفاده های دیگر…”

*طراحی چک و بلیت، آرم، اوراق بهادار، اسکناس، تصویرگری برای داستان های کتاب های کودکان و بزرگسالان، نقاشی برای فرآورده های تجاری و صنعتی. طراحی تمبر هم انجام داده است اما بیش از ۶۰ سال سال بی وقفه نقاشی کرد.

*کـتــاب “نمدهای ایران”تحقیقات که در دهه ۸۰ چاپ شد کار تحقیقاتی او در در دهه پنجاه است.

*او اولین گالری دار ایرانی است.گالری او با جمعی از دوستانش با نام  کـاشـانـه هـنـرهـای زیـبـا یـا “آپـادانا” بود.

*مرحوم ممیز شاگرد جوادی پور بود که وی دربارهٔ او گفته: ی”ک روز ممیز به همراه چند نفر از دوستانش پیش من آمد و تعدادی از کارهایش را نشان داد. من همان وقت گفتم که تو در گرافیک بسیار استعداد داری، برو دنبال گرافیک. او هم گرافیک را دنبال کرد و بعد هم دفتری دایر کرد. مدتی بعد هم به ممیز گفتند پدر گرافیک ایران! ولی نگفتند که این پدر، پدربزرگ هم داشته است!”

*در سال ۱۳۸۶ از سردیس وی در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) رونمایی شد.

*از جوادی‌پور به عنوان یکی از اولین پایه‌گذاران جنبش نقاشی نوگرای ایران تجلیل شده است و از طرف وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی دارای نشان عالی است.

*آثار این هنرمند در بعضی موزه‌های ایران و آمریکا نگهداری می‌شوند.


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.