مرگ قلابی ماهی‌ها/ قشنگ بودن تو شر درست کرد

به گزارش خبرآنلاین٬ مردانی درباره محتوای این اشعار در کتاب «مرگ قلابی ماهی‌ها» گفت: شعرهایم حول دو موضوع است؛ شعرهای آیینی و شعرهای آزاد، که اشعار آزادم با تم اجتماعی، دفاع مقدس و مسائل روز جامعه سروده شده است٬ در مجموع قریب به ۴۰ غزل و ۱۵۰ رباعی سروده‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهد.

مردانی همچنین به عنوان کتاب اشاره داشت و افزود: عنوان کتاب برگرفته از یکی از غزل‌هایم است که با توجه به زیبایی این شعر سعی کرده‌ام از اسم این شعر در عنوان کتاب بهره بگیرم.

این شاعر و پژوهشگر ادبی در ادامه درباره التزامات برای سرودن شعر آیینی اظهار کرد: بحث تبلیغ اولین فاکتور برای شعر آیینی است، شاعران در شعر آیینی باید مروج تبلیغ باشند نه آنکه به‌جای تبلیغ، ناخواسته اثارشان ضد تبلیغ به شمار آید. زمانی که کتاب «گنجشک و جبریل» مرحوم سید حسن حسینی منتشر شد وی این کتاب را عرض ادبی آوانگارد به اهل بیت دانسته بود، لذا می‌توان گفت شاعر در این حیطه باید به قواعد شعرگویی ادبی مسلط باشد.

مردانی در ادامه٬ تکرار مکررات و نداشتن نگاه جدید شاعران به زوایای زندگی اهل بیت را به‌عنوان آفت‌های شعر آیینی بر می‌شمرد. وی در پایان شعر کلاسیک را همواره مورد استقبال مخاطبان دانسته، اعتقاد دارد شعر سنتی شعر زبان ملت ایران می‌باشد. کتاب«مرگ قلابی ماهی‌ها» از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

یکی از شعرهای مردانی را در ادامه می خوانیم:

وقتی خدا بهشت معطر درست کرد 

از برگ گل برای تـو پیکر درست کرد

می شدکه مهربان وپرازعشق وبا وفا

اما تو را بـه شیوه ی دیگر درست کرد

یعنـــی برای عشوه ی خونریزت ای عزیز

ابرو نساخت ، تیغه ی خنجر درست کرد

او قصد خیر داشت که زیبایت آفرید

اما قشنگ بودن تو شر درست کرد

بالا بلند من تــو کجایــی و من کجا ؟

ما را مگر نه اینکه برابر درست کرد ؟

دانست که تا ابد به تو هرگز نمی رسم

روز ازل دو چشـــم مرا تــــر درست کرد

با چند استـخوان قفس سینه ی مرا

زندان بی دریچه و بی در درست کرد

تا خویش را همیشه بکوبد به سینه ام

قلب مـرا شبیـــه کبــــوتر درست کــرد

این شعر هم که مملو از اشک و آه شد

باید دوباره خــــط زد و از سر درست کرد

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.