مسئله سوریه به هیچ وجه راه حل نظامی ندارد/ هشدار به ویلیام هیگ

به گزارش خبرنگار مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شد، در پاسخ به سئوال خبرنگاری در رابطه با اقدامات این وزارتخانه برای بازگرداندن محمود خاوری مدیر عامل فراری بانک ملی که به کشور کانادا گریخته است، اظهار داشت: همکاری بسیار نزدیکی میان وزارت امور خارجه، دادستانی و اینترپل ناجا درباره این پرونده وجود دارد و تاکنون فعالیت‌های بسیاری در این باره شده است.

احضار کاردار کانادا برای بازگرداندن خاوری

وی با اشاره به دریافت حکم بازداشت خاوری از طریق اینترپل افزود: ما با سفارت کانادا در تماس بودیم و با دعوت از افسر پلیس رابط کانادا در اسلام‌آباد به کشورمان موضوع آقای خاوری و این پرونده را به طور کامل در میان گذاشتیم و وی مسئولیت پی گیری آن را به عهده گرفت.

مهمانپرست گفت: از طرق مختلف موضوع را پی گیری می‌کنیم و منتظر پاسخ طرف کانادایی هستیم.

وی افزود: از طریق سفارتمان نیز این موضوع پی گیری شد تا در دیدار با خاوری زمینه‌ بازگشتش را فراهم کنیم اما متاسفانه وی در این دیدار حاضر نشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تابعیت دوگانه خاوری را نقض اساسی حقوق کشورمان دانست و تاکید کرد: ما تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسیم و بر این اساس دولت کانادا موظف است او را به ایران بازگرداند.

وی گفت: این موضوع نیز مطرح شد که ممکن است خاوری کانادا را ترک کرده باشد که در این باره نیز با احضار کاردار این کشور از او توضیح خواسته شد.

مهمانپرست افزود: وزارت امور خارجه طبق روال معمول با همکاری دستگاه‌های ذی ربط به ویژه مقامات قضایی و انتظامی این موضوع را پی گیری می‌کند اما این موضوع جنبه‌های مختلفی دارد که از طریق دستگاه‌های مختلف در حال پی گیری است.

برخی اجازه نمی دهند

 

مهمانپرست در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید سرگئی لاوروف وزیرامورخارجه روسیه اخیرا اعلام کرده است اگر مردم سوریه خواهان برکناری اسد باشند ما مخالفتی نداریم، نظر شما در این رابطه چیست؟ گفت: آن چیزی که من در این خصوص شنیده ام و از ایشان سوال شده بحث مسایل داخلی سوریه و احترام به نظر مردم در داخل سوریه است.

 

مهمانپرست افزود: ما نیز نظرمان این است که باید به مطالبات مردمی توجه کرد و اقدامات اصلاحی را باید صورت داد.

 

وی گفت: این اقدامات موقعی شکل خواهد گرفت که یک فضای آرام و با ثبات در سوریه ایجاد شود.

 

مهمانپرست ادامه داد: قدم های اصلاحی که دولت سوریه در این خصوص برمی دارد نیز در همین مسیر است و انتخابات مجلس برای همین کار صورت گرفته است.

 

وی افزود: بنابراین در یک محیط باثبات و آرام و کنارگذاشتن برخوردهای تروریستی و مسلحانه ، طبیعی است که مردم انتخاب خودشان را انجام خواهند داد و یک روند مردم سالاری در سوریه حاکم خواهد شد.


سخنگوی وزارت امورخارجه گفت : آن کسانی که مایل نیستند این روند در داخل سوریه حاکم شود ، تلاش می کنند به بی ثباتی و ناامنی دامن بزنند و اجازه نمی دهند طرح هایی که در این جهت صورت می گیرد ، به ویژه طرح های کوفی عنان به نتیجه برسد.

 

ابراز تاسف از اقدام عربستان


سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر، که پرسید در سال ۱۳۲۲ یک تبعه ایرانی در عربستان اعدام شد که این اقدام باعث قطع رابطه ۵ ساله ایران و عربستان شد و در حال حاضر اقدام وزارت امور خارجه در پی این اعدام ها که بدون هیچگونه اطلاع رسانی و رعایت حقوق اتباع ایرانی صورت گرفته، چیست؟ که مهمانپرست گفت: در مورد حکم اعدام شماری از اتباع کشورمان در عربستان گفت: این افراد حدود پنج سال پیش به جرم حمل موادمخدر بازداشت و محاکمه شده بودند و این حکم آن موقع صادر شد که از همان موقع وزارت امور خارجه از هیچگونه تلاشی در تهران و ریاض درباره این افراد دریغ نکرد.


مهمانپرست با ابراز تاسف از اظهارات متناقض مقامات سعودی و بغرنج کردن این ماجرا افزود: دولت سعودی باید به کنوانسیون های بین المللی و حق دسترسی کنسولی اتباع کشورمان احترام می گذاشت.

 

وی گفت:دولت سعودی برخلاف مقررات بین المللی عمل کرد و این افراد از وکیل، مترجم و حمایت کنسولی بی بهره ماندند به همین علت کاردار سفارت عربستان را احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان را به وی اعلام کردیم.


سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این اقدام دولت سعودی برای این کشور تبعات سیاسی و حقوقی دارد و ما این موضوع را از طریق کنوانسیون های بین المللی پیگیری می کنیم.

 

هشدار به هیگ


مهمانپرست در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر در رابطه با اظهارات ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس مبنی بر اینکه می بایست راهکار نظامی و حمله هوایی به سوریه در دستور کار قرار بگیرد، با تقبیح این اظهارات، گفت: مسئله سوریه به هیچ وجه راه حل نظامی ندارد و مداخله دیگر کشورها باعث بی ثباتی منطقه می شود.


وی با بیان اینکه برخی کشورها به دنبال حل مسئله نیستند و ناامن سازی منطقه را دنبال می کنند افزود: هدف اصلی این کشورها ایجاد امنیت برای رژیم صهیونیستی است.


سخنگوی وزارت امور خارجه با هشدار به غربی ها در مورد ماجراجویی در منطقه اضافه کرد: غربی ها باید در این موضوع با تدبیر عمل کنند و از اتخاذ تصمیماتی که منطقه را با بحران مواجه می کند خودداری کنند.

 

آمادگی برای توافق با آژانس


خبرنگاری از مهمانپرست درباره همکاری های ایران و آژانس پرسید که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: همکاری جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی از ابتدا وجود داشته است و ما قائل به این همکاری به شکل مطلوب هستیم.

 

وی افزود: فکر می کنیم همه اعضا در قالب همکاری با آژانس در کنار تعهدی که به اجرای بندهای مختلف معاهده ان پی تی و اساسنامه آژانس دارند، باید از حقوق خود کاملاً بهره مند باشند.


سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: مسائل مربوط به آژانس، فنی و حقوقی است و نباید با فشارهای سیاسی تحت شعاع قرار گیرد.


وی افزود: آن چه ما آمادگی داریم و دنبال کرده ایم تدوین چارچوبی برای این همکاری ها با آژانس است و فکر می کنیم در قالب چارچوبی کلی همکاری هم نحوه بهره مند شدن کامل ما از حقوقمان مشخص باشد و هم اقداماتی که می تواند کمک کند تا نگرانی های آژانس به لحاظ فنی و حقوقی رفع شود.


مهمانپرست تاکید کرد: ما این آمادگی کامل را داریم و مذاکرات خوبی برگزار شده است.


سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: امیدواریم با مسئولان آژانس به توافقی برسیم تا به صورت مشخص هم حقوق کشورمان محترم شمرده و زمینه اجرای همه آن فراهم شود و هم پاسخ سؤالات و ابهامات آنها داده شود.


خبرنگاری در ادامه در خصوص افغانستان پرسید که دولت این کشور با چند کشور همکاری های راهبردی امضا کرده است به نظر می رسد جای ایران در این نوع همکاری ها خالی است نظر شماچیست که مهمانپرست در پاسخ گفت: در مورد افغانستان طبیعی است که امنیت و ثبات این کشور مستقیماً با امنیت و ثبات کشورهای همسایه و منطقه ارتباط دارد و ما از هر اقدامی که بتواند کمک کند تا در افغانستان ثبات و امنیت و زمینه های توسعه فراهم شود حمایت می کنیم و ریشه ناامنی ها و بی ثباتی ها را در منطقه حضور و دخالت بیگانگان می دانیم.


وی گفت: زمینه انعقاد همکاری های استراتژیک میان کشور ما و افغانستان هم وجود دارد و فکر می کنیم در قالب همکاری های دوجانبه و منطقه ای این موضوعات در دستور کار قرار دارد و امیدواریم وضع افغانستان با کمک کشورهای همسایه به سمتی هدایت شود که ریشه های نا امنی از این کشور دور شود.


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما خواهان بهترین شرایط برای مردم افغانستان هستیم و باید کمک کرد تا زمینه های پیشرفت و توسعه و برقرای امنیت در این کشور فراهم شود.


مهمانپرست گفت: طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران بیشترین نقش را در این زمینه خواهد داشت زیرا اینکه امنیت افغانستان را مستقیم با امنیت خودمان در ارتباط می بینیم.

 

مهمانپرست در نشست خبری گفت: اتخاذ چنین تصمیماتی مستند و بر اساس منطق نیست اما این اشتباه را تاکنون دنبال کرده‌اند.


وی افزود:کشورهای غربی گرفتاری‌های زیاد و مشکلات جدی اقتصادی و اجتماعی دارند و هرروز شاهد وضع نگران کننده یکی از کشورهای اروپایی به علت مسائل اقتصادی و تبعات احتمالی آن هستیم.


مهمانپرست گفت: در چنین شرایطی تحریم‌ها بیشتر خساراتی را متوجه منافع کشورهای غربی خواهد کرد ضمن اینکه اگر به عنوان عامل فشار برای گفتگو‌ها به کار گرفته شود تجربه نشان داده است که این روش کارآمدی ندارد و تاثیر منفی خواهد گذاشت.


سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: طبیعی است که اروپایی ها باید به تدریج راه اصلاح سیاست‌های غلط گذشته را دنبال کنند و بهترین شرایط برای این کشورها این است که منافع ملی خود را در نظر بگیرند و برای اهداف سیاسی یک کشور منافع خود را به خطر نیندازند آن هم با توجه به شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی که با آن مواجهند .

واکنش به طرح روسیه برای سوریه


مهمانپرست درباره مخالفت آمریکا با حضور ایران در اجلاس بین‌المللی سوریه نیز گفت: درباره پیشنهادی که طرف روسی برای برگزاری نشست داشته است ما فکر می‌کنیم باید همه کشورها تلاش خود را انجام دهند تا مساله سوریه از طریق مناسب خود به نتیجه مطلوب برسد.


سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: همه خواهان این هستند که مطالبات مردمی در کشورها از جمله سوریه تحقق یابد.


وی گفت: این کار با ایجاد فضایی با ثبات و آرام و مسالمت‌آمیز امکان‌ پذیر است.


مهمانپرست افزود: حل مسائل داخلی کشورها باید بدون دخالت نیروهای خارجی صورت گیرد و در این مدت هم دولت سوریه گام‌های اصلاحی مناسبی برداشته است.


وی تاکید کرد: آقای کوفی عنان برای اجرای طرح شش ماده‌ای خود باید از حمایت کشورهای مختلف برخوردار باشد.


مهمانپرست اضافه کرد: با اقدامات و تحریکاتی که برخی کشورهای دیگر انجام می دهند فضا به سمت بی‌ثباتی و ناامنی هدایت می‌شود شاید فضای مسالمت‌آمیز و باثبات در سوریه منافع رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر را تامین نمی‌کند و از این کار خوشحال نیستند.


وی گفت: ما از هر روشی که کمک کند تا مسائل سوریه از طریق گفتگو‌های مثبت میان دولت و مخالفان در فضای مناسبی دنبال شود و اقدامات مناسب اصلاحی برای تحقق اهداف مردم صورت گیرد ، حمایت خواهیم کرد.

دستور کار لاوروف در تهران

 

مهمانپرست در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا سفر لاوروف به کشورمان در چارچوب نشست ایران و ۱+۵ در مسکوست ؟ افزود: همکاری های فراوانی میان کشورمان و روسیه در جریان است که در سفر آقای لاوروف درباره آنها بحث و تبادل نظر خواهد شد.


وی گفت: مسائل مهم منطقه ای مانند موضوع سوریه نیز جزوگفتگوهای لاوروف و مقامات کشورمان خواهد بود.


مهمانپرست افزود: درباره اجلاس مسکو نیز رایزنی هایی می شود زیرا همه تلاش ها بر این است که این اجلاس موفقیت آمیز باشد که این توفیق به رویکرد کشورهای۱+۵ بستگی دارد.


مهمانپرست در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره توصیه ایران به گروه ۱+۵ در آستانه نشست مسکو افزود: مذاکرات نمایندگان کشورمان با کشورهای۱+۵ طبق توافق نشست بغداد ۲۹ و ۳۰ خرداد برگزار می شود.


وی گفت: هر میزان که این کشورها آمادگی جدی تری برای ورود به مذاکرات داشته باشند و حقوق مسلم کشورمان را به رسمیت بشناسند زمینه های موفقیت این اجلاس بیشتر می شود.

 

کاملا جدی هستیم


مهمانپرست با بیان اینکه برای مذاکرات کاملا جدی و آماده هستیم ، افزود: دو طرف پیشنهادهایی مطرح کردند و امیدواریم در نشست معاونان آقای جلیلی و خانم اشتون برای بررسی دستور کار اجلاس تأخیری پیش نیاید تا هر چه سریع تر درباره دستور کار و محتوای جلسه طبق توافقات بغداد و استانبول ۲ گفتگو شود.

 

وی در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با احتمال تاخیر در نشست مسکو گفت: هر چه در نشست معاونین آقای جلیلی و خانم اشتون که توافق اجلاس بغداد بوده است و انجام بحث های مقدماتی تاخیر شود نشان می دهد که در روند تعلل وجود دارد.

 

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی در رابطه با ارزیابی اش از مذاکرات آینده ایران و ۱+۵، گفت: امیدواریم فضا دوستانه باشد و مذاکرات به نتیجه مثبت برسد ما برای حضور در جلسه و ادامه مذاکرات قبلی جدی هستیم و فکر می کنیم با روحیه همکاری می توان به توافقات دسترسی پیدا کرد که این مشروط به روحیه مثبت و همکاری ۱+۵ است و اگر چارچوب توافقات بر مبنای NPT باشد هم تعهدات در آن مشخص است و هم حقوق کشورها و البته پیشنهاداتی از سوی ایران و ۱+۵ ارائه شده که می تواند در دستور کار قرار گیرد.

 

احمدی نژاد در راه امریکای لاتین

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سئوال خبرنگار بلومبرگ در رابطه با سفر رئیس جمهور به برزیل با اشاره به اینکه این سفر برای شرکت در اجلاس توسعه پایدار انجام خواهد شد، گفت: جزئیات این سفر بعدا اعلام می شود.


مهمانپرست با بیان این که آمریکای لاتین از ظرفیت بالای اقتصادی و سیاسی برخوردار است افزود: باید از این ظرفیت در جهت ارتقای سطح همکاری و توسعه کشورهای منطقه و خود بهره ببریم.

 

توضیح درباره پایانه بندر جاسک


وی همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص ایجاد پایانه جدید نفتی در بندر جاسک با ۵ میلیارد دلار هزینه گفت: کشور ما از ظرفیت بالایی در بخش انرژی های فسیلی برخوردار است و ما نباید به دلیل برخی مسائل سیاسی توسعه این بخش ها را نادیده بگیریم.


مهمانپرست با تاکید بر این که بسیاری از کشورها از جمله اقتصادهای نوظهور نیازمند انرژی های فسیلی ما هستند، افزود: بسیاری از فشارهای غرب از جمله آمریکا با هدف اخلال در اقتصاد کشورهای نوظهور اقتصادی است.


سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه طرح ایجاد پایانه نفتی در بندر جاسک را مربوط به سال های قبل دانست و گفت: از آنجا که بسیاری از کشورهای شمالی ما خواهان مسیرهای ارزان صادرات انرژی خود هستند ساخت این پایانه با استقبال این کشورها روبرو شده است.


مهمانپرست افزود: در همین موضوع بسیاری از این کشورها پیشنهاد همکاری ساخت پایانه جاسک را به ما داده اند و ما نباید ساخت این پایانه را به علت جنجال سیاسی برخی کشورها عقب بیاندازیم.

 

سوریه راه حل سوری – سوری دارد

خبرنگار دیگری در خصوص موضع برخی کشورها مبنی بر دنبال کردن راه حل یمنی برای بحران سوریه سئوال کرد و گفت آیا در سفر لاوروف این موضوع بررسی خواهد شد که مهمانپرست در پاسخ گفت: مسئله موجود راه حل سوری – سوری دارد نه راه حلی که دیگران از بیرون دخالت کنند. همه باید از طرح کوفی عنان حمایت کنند تا ثبات و آرامش برقرار شود و طرح های مختلف محل طرح ندارد و در ادامه مداخله در امور داخلی منطقه است که برخی همچون آمریکا به این سیاست های نادرست عادت کرده اند.

 

کار نیروگاه بوشهر پایان یافته


مهمانپرست در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نیروگاه بوشهر ، افزود: اینکه این نیروگاه چه زمانی به ۱۰۰درصد تولید خود می رسد ، بحث فنی است که مسئولان مربوطه آن را پیگیری می کنند.

 

وی گفت: از نظر ما نیروگاه بوشهر مسئله ای است که پایان یافته و این پروژه کامل شده است.

 

مهمانپرست ادامه داد: بحث های فنی این پروژه نیز روال طبیعی دارد و هر وقت هم که مناسب باشد می توان برای وصل شدن تولید ۱۰۰درصدی این نیروگاه به شبکه مراسمی را برگزار کرد که تشریفات مربوط به این پروژه است.


وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره امضای قرارداد ایران و روسیه به منظور ساخت یک نیروگاه اتمی دیگر پرسید ، گفت: اینکه نیروگاه دیگری برای ساخت با روسیه در دستورکار باشد این یکی از پیشنهاداتی بوده که مطرح شده، کشورهای مختلفی ممکن است برای ساخت نیروگاه های جدید در کشور ما علاقه مند باشند که در صورت ارائه چنین پیشنهادهایی از سوی مسئولان مربوطه بررسی خواهد شد.


مهمانپرست افزود: در هر صورت برای تامین خواسته مجلس شورای اسلامی، برای دستیابی به ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای نیاز داریم نیروگاه های هسته ای دیگری در کشور ایجاد کنیم.


وی گفت: ظرفیت نیروگاه اتمی بوشهر هزار مگاوات است و باید نیروگاه های متعددی در کشور ما احداث شود که اینها پروژه های اقتصادی است که در دستورکار قرار دارد و با شرایط خودش دنبال خواهد شد.

امیدواری به برگزاری نشست باقری و اشمید

 

مهمانپرست در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این که با توجه به اختلاف ۱+ ۵ با کشورمان درباره دستورکار نشست مسکو ، آیا می توان به سرانجام این نشست امیدوار بود افزود: امیدواریم نشست معاونان آقای جلیلی و خانم اشتون قبل از اجلاس مسکو برگزار و پیشنهادهای طرفین بررسی شود.


وی ابراز امیدواری کرد طرفین با توافق درباره چارچوب مذاکرات وارد اجلاس مسکو شوند.

 

عنان چنین طرحی نداده است!

 

در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه خبرنگاری پرسید: کوفی عنان درمورد سوریه طرح اولیه ای ارائه کرد که جمهوری اسلامی ایران آن را پذیرفت ولی بعد از کشتار حوله طرح دیگری را آقای کوفی عنان ارائه کرد که ایران درباره ان موضعی نگرفته است آیا ملاحظه خاصی وجود دارد؟

 

مهمانپرست پرسید منظورتان از طرح دوم چیست؟ خبرنگار گفت: بحث مداخله نظامی، بحث عزل آقای اسد و تجهیز مخالفان.


مهمانپرست گفت : نه چنین طرحی را آقای کوفی عنان نداده است بحثی که مطرح است این است که با کمک کشورهایی که به شکلی تأثیرگذارند و یا وضعیت سوریه در وضعیت آنها می تواند موثر باشد نشستی برگزار شود و همه کشورها کمک کنند تا طرح اولیه آقای کوفی عنان به مرحله اجرا درآید و این موضوع الان پیگیری می شود.

 

وی افزود: فکر می کنیم که همه کشورها باید کمک کنند که آقای کوفی عنان درباره طرح خود در سوریه موفق باشد.


وی گفت: کسانی دنبال شکست طرح آقای کوفی عنان هستند که اصولاً تردید وجود دارد که مایل به حل بحران سوریه اند و یا به دنبال اهداف سیاسی دیگری هستند.

 

واکنش به اعتصاب زندانیان فلسطینی

 

در ادامه خبرنگاری درباره اعتصاب غذای اسرای فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی پرسید و گفت: این اسرا ۹۰ روز است که در اعتراض به نقض حقوق بشر در زندان های رژیم صهیونیستی در اعتصاب غذا هستند اما در سایه بی توجهی مجامع بین المللی ،‌ رژیم صهیونیستی بر بازداشت آنها تاکید دارد نظر شما درباره آنها چیست؟


مهمانپرست در پاسخ گفت: نکته ای که ما روی آن تاکید داریم همین است که یکی از شگردهای رژیم صهیونیستی و حامیان آن مشغول کردن کشورهای منطقه به موضوعاتی است که آنها را از خطر اصلی که وجود رژیم صهیونیستی در منطقه است دور کنند.


وی گفت: همه کشورهای منطقه باید توجه داشته باشند خطر و تهدید اصلی رژیم صهیونیستی است و تا موقعی که آنها با هم نباشند و همکاری های جمعی را دنبال نکنند و اجازه دخالت نیروهای خارجی را در منطقه ندهند همچنان رژیم صهیونیستی به جنایات خود ادامه می دهد.
وی افزود: امیدواریم فلسطینی ها بتوانند به وحدت جامعی دست پیدا کنند و جریان مقاومت در منطقه تقویت شود و با اقتدار کامل در مقابل این جنایات ایستادگی کند.


سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: حل مسئله فلسطین باید به صورت ریشه ای صورت گیرد و ریشه ظلم و جنایت باید از منطقه کنده شود.


در ادامه این نشست خبری خبرنگاری درباره نشست آینده کابل پرسید که مهمانپرست گفت: اجلاسی در کابل تشکیل خواهد شد که روز پنج شنبه اجلاس وزراست در این اجلاس کشورهای همسایه و برخی از کشورهایی که در منطقه هستند و سازمان های بین المللی حضور دارند.


وی افزود: ما به دنبال جلساتی که در استانبول و بن انجام شد برای مسئله افغانستان ، در این جلسه شرکت خواهیم کرد و برای ما دسترسی به راههایی که بتواند ثبات و امنیت و توسعه افغانستان را در پی داشته باشد اولویت دارد.


مهمانپرست گفت: ما همکاری های متنوعی با کشور افغانستان داریم و فکر می کنیم همسایگی ما باعث می شود تا همکاری ها توسعه پیدا کند و ریشه های بحران از این منطقه دور شود.


وی گفت: بحث هایی هم که در رابطه با مواد مخدر و مشکلات اقتصادی زیر بنایی در افغانستان وجود دارد باز با کمک کشورهای منطقه قابل رفع است و ما خودمان را متعهد می دانیم که افغانستان به وضع مناسبی دست پیدا کند.


سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان را ایجاد ثبات و امنیت در کشور خودمان می دانیم.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.