مسلمانان میانمار اقلیتی قربانی

جام جم آنلاین: این روزها دنیا با دیدی مثبت به تحولات برمه می‌نگرد. پرزیدنت تاین سابن گام‌هایی به سوی دموکراتیزاسیون برمی‌دارد و آنگ سان سوچی، رهبر اپوزیسیون این کشور همچون یک وزیر امورخارجه به خارج سفر می‌کند و در میان تشویق هوادارانش از یک «خوشبینی البته محتاطانه» سخن می‌گوید، اما در بخشی از این کشور ده‌ها هزار انسان تحت شرایطی غیرانسانی زندگی می‌کنند.

خانم کریس لوا، مدیر پروژه موسوم به آراکان در بانکوک یعنی نهادی که برای حفظ حقوق مسلمانان روهینگیا تلاش می‌کند، می‌گوید: «با یک بحران بزرگ فراریان و پناهجویان روبه‌رو خواهیم بود.»

مسلمانان برمه در واقع مردمی هستند که دولت این کشور آنان را به عنوان یک اقلیت قومی به رسمیت نمی‌شناسد.

در جریان درگیری‌های قومی در مناطق روهینگیا واقع در شهر راخاینگ (یا همان آراکان) در ماه گذشته میلادی ۸۰ نفر جان خود را از دست دادند.

هم‌اکنون به گزارش سازمان ملل، نزدیک به ۹۰ هزار نفر در حال فرار از این منطقه هستند. بسیاری از این افراد سعی دارند که در مناطق مرزی بنگلادش زندگی کنند، اما در همانجاست که توسط «مردان قایق‌سوار» برمه بازگردانده می‌شوند.

مسلمانانی فراموش‌شده

اقلیت مسلمان روهینگیا از مدت‌ها پیش به عنوان «مردمی فراموش‌شده» به حساب می‌آیند و چندی پیش بود که صدهانفر از آنان مقابل سفارت برمه در شهر بانکوک دست به تظاهرات زدند. این افراد در حالی که پلاکاردهایی در دست داشتند، فریاد الله‌اکبر سر می‌دادند.

این مسلمانان برمه‌ای در تبعید، دولت برمه را متهم می‌کنند که به صورتی سیستماتیک برادران و خواهران آنان در برمه را تحت فشار و تعقیب قرار می‌دهد.

به گفته آنان، هدف دولت برمه نوعی تصفیه قومی و محو مسلمانان این کشور است. مائونگ کیاونو، دبیر کل اتحادیه مسلمانان برمه در تایلند می‌گوید: «ما از پرزیدنت تاین سین می‌خواهیم که به تبعیض‌ها علیه مسلمانان بسرعت پایان دهد».

در جریان درگیری‌های هفته‌های گذشته میان مسلمانان و بودایی‌ها چندین دهکده به طور کامل در آتش سوخت. اگر چه که هر دو طرف علیه یکدیگر دست به خشونت زده‌اند، اما این ۸۰۰ هزار مسلمان برمه‌ای هستند که خود را قربانی واقعی این منازعات می‌دانند. این اقلیت از دهه‌ها پیش، مورد غیرانسانی‌ترین تبعیض‌ها قرار دارد.

آغاز ناآرامی‌ها با ادعای بودایی‌ها آغاز شد. آنان سه مرد مسلمان را متهم کردند که یک زن بودایی را مورد هتک‌حرمت قرار داده‌اند. در این میان دو نفر از متهمان بسرعت محکوم به اعدام شدند.

از سوی دیگر گفته می‌شود قبل از این داستان یک راهب بودایی به اتوبوس حامل مسلمانان حمله و ۱۰ مسافر را از پای درآورده است. سپس مسلمانان به فکر انتقام می‌افتند و بعد از آن نوبت انتقام و تلافی بودایی‌ها می‌رسد و ناآرامی‌ها اوج می‌گیرد.

بر پایه گزارش‌های رسمی، تعداد ۲۸۲۵ خانه به آتش کشیده شده که ۱۳۳۶ خانه به مسلمانان تعلق داشته است. این درگیری آشکارا میان مسلمانان ساکن روهینگیا و اقلیت بودایی ساکن این منطقه به وقوع می‌پیوندد. در مرکز این استان یعنی شهر سیتوه که نیمی از جمعیت آن مسلمان و نیم دیگر مسیحی هستند نیز برخوردهای سختی مشاهده شده است.

اما گزارش‌های نگران‌کننده‌تر در واقع خبرهایی است که از مشارکت نیروهای پلیس و ارتش برمه در عملیات انتقامگیری از مسلمانان به گوش می‌رسد. با این حال برقراری حالت فوق‌العاده از ادامه حملات خشونت‌آمیز جلوگیری کرد و حتی دولت برمه به دلیل این اقدام خود از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا مورد تقدیر قرار گرفت.

با وجود این،‌ بسیاری از مسلمانان تبعیدی برمه از جمله «هلا مینت» که در دانشگاه‌های استرالیا به تدریس اشتغال دارد، نسبت به این مسأله که ممنوعیت از خروج از کشور تنها در مورد مسلمانان برمه اعمال می‌شود، انتقاد دارند.

کریس لوا، مدیر پروژه آراکان نیز از بالا گرفتن تهدیدهای جدید علیه مسلمانان برمه اظهار نگرانی می‌کند. بر این اساس، مسلمانان پناهجو در نزدیکی مرز بنگلادش از روزها پیش بشدت از سوی سربازان برمه‌ای مورد حمله قرار می‌گیرند و نیروهای امنیتی به بهانه حالت فوق‌العاده آشکارا به بازداشت گروهی جوانان اقدام می‌کنند و در مواردی زنان را مورد تعرض قرار می‌دهند.

نگرانی فزاینده

کریس لوا درباره وضع برمه می‌گوید: «اگرچه دولت این کشور دست به اصلاحات جدیدی زده، اما رفتار سربازان ارتش تغییری نکرده است».

به گفته خانم لوا، این روزها نه‌تنها مردان جوان مسلمان دست به فرار می‌زنند، بلکه تمام افراد خانواده نیز از خانه و کاشانه خود رانده می‌شوند. بزرگ‌ترین هدف فعلی نهاد تحت مدیریت خانم لوا، ارائه خدمات پزشکی به پناهجویان و تهیه پناهگاه و غذا برای آنان است. با این حال خانم لوا نسبت به وضع بهتر مسلمانان برمه حتی در آینده دور بشدت اظهار ناامیدی می‌کند.

هیلا مینت نیز اظهار ناامیدی می‌کند و می گوید حتی آنگ سان سوچی، برنده جایزه صلح نوبل نیز در هیچ‌یک از سخنرانی‌هایش اشاره‌ای به مسلمانان برمه ندارد.

فرانکفورتر آلگماینه – مترجم: محمدعلی فیروزآبادی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.