مشاور ارشد رییس جمهوری افغانستان: ظرفیت های توسعه روابط با ایران گسترده است

دکتر شهرانی که برای دیداری چند روزه در مسکو به سر می برد، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روابط ایران و افغانستان به عنوان دو کشور دوست و برادر، خوب و در حال توسعه است.

وی با بیان اینکه ایران، کشور اسلامی و قدرتمند منطقه می باشد، افزود: با ایران روابط دیرینه و ایمانی و فرهنگی و تاریخی داریم و به داشتن چنین همسایه ای افتخار می کنیم.

مشاور ارشد رییس جمهوری افغانستان گفت: امیدوارم اشتراکات فراوان دو کشور، زمینه و بستر لازم برای توسعه مناسبات دوجانبه را فراهم سازد و در حال حاضر اراده سیاسی سران دو کشور بر این امر مهم استوار شده است.

دکتر شهرانی با اشاره به مبارزه موثر ایران با افراط گرایی و تروریسم خاطرنشان کرد: افغانستان هم با افراط گرایی مبارزه می کند و اقدامات در این زمینه در اولویت سیاست های امنیتی دولت افغانستان قرار دارد.

وی ادامه داد: افراط گرایی به کشور ما زیان های مالی و انسانی سنگینی وارد کرده است و مردم و علمای اسلامی زیادی در این راه شهید شده اند.

وی تشریح کرد: ایران و افغانستان به عنوان دو کشور برادر و همسایه تاکنون صدمات زیادی را از قبال تروریسم متحمل شده اند و به همین خاطر نیز مسوولیت سنگینی در زمینه مبارزه با مظاهر این پدیده شوم در سطوح مختلف بر عهده دارند.

مشاور ارشد رییس جمهوری افغانستان گفت: در همین راستا مسوولان تهران و کابل برای توسعه همکاری های دوجانبه ، منطقه ای و بین المللی در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی همت عالی دارند.

وی با اشاره به تاثیر منفی عملکرد گروه های افراط گرا بر چهره اسلام افزود: این گونه گروه ها در حالی اقدامات افراطی و تروریستی به اسم اسلام انجام می دهند که اسلام دین اعتدال است و این افراد در دین مبین اسلام جایی ندارند.

مشاور ارشد رییس جمهوری افغانستان گفت: می خواهیم که علمای کشورهای اسلامی، اعتدال و میانه روی را به عنوان اصل اسلامی بپذیرند تا اینکه تمام مسلمانان جهان اعم از عرب و عجم در کنار یکدیگر در اخوت و برادری زندگی کنند.

وی ضمن تاکید بر لزوم مبارزه با افراط گرایی تا ریشه کنی و نابودی آن افزود: افراط گرایی را باید در دین اسلام از بین برد زیرا که خداوند در قرآن کریم می فرماید که شما را معتدل آفریدم و پیغمبر اسلام (ص) می گوید که دین اسلام دین آسان است و سختگیری نکنید.

وی تاکید کرد: فعالیت گروه های معدود افراط گرا در برخی کشورهای اسلام بهانه به دست رسانه ها و سیاستمداران غربی می دهد تا با برجسته سازی و مبالغه گویی در این خصوص برای مخدوش کردن چهره مسلمانان و اسلام اقدام کنند.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۰۸۳۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.