مشکلات مادی رابطه مستقیمی با مالکیت معنوی دارد

مشکلات مادی دارای رابطه مستقیمی با مالکیت معنوی بوده به طوری که حل مشکلات مادی تا حدی موجب رعایت مالکیت معنوی مولفان می شود.

اکبر صحرایی نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران در خصوص رعایت حقوق مربوط به مالکیت معنوی در ایران گفت: بحث مالکیت معنوی ارتباط مستقیمی با حقوق مادی مولف دارد و در واقع حل مشکلات مادی در حوزه های تالیف و یا نشر کتاب و آثار هنری تاثیر شگرفی در حل این مشکل و معضل دارد.

وی ادامه داد: در صورتی که متولیان این امر راه حلی برای حقوق مادی را یافته و آن را عملی کنند خود به خود حقوق معنوی صاحل اثر نیز حفظ خواهد شد.

صحرایی در رابطه با قانون کپی و رایت در ایران گفت: متاسفانه در کشور قانونی مدون و تعیین شده برای کپی رایت وجود ندارد از همین رو تعدادی از ناشران خارجی که کتاب هایشان در کشور ما بدون پرداخت حقوقشان چاپ و منتشر شده است خود را ملزم به اجرای این رابطه ی دو طرفه نکرده و کتابهای موجود در کشور ما را بدون رعایت حق کپی رایت به چاپ می رسانند.

این نویسنده بیان کرد: در رابطه با کپی رایت چند قانون پراکنده و متفرق بیشتر در کشور ما وجود ندارد و در واقع این مشکلی است که مسئولان هر چه زودتر باید در رفع آن تلاش کنند.

صحرایی خاطرنشان کرد: برخلاف نظر و عقیده ای برخی از افرادی که می گویند اجرایی شدن قانون کپی رایت در کشور منجر به گرانی کتاب و در نتیجه کاهش خرید و مطالعه آن می شود من معتقدم باید این قانون که قانونی به حق است را در جهت سرو سامان دادن به اوضاع آشفته کتاب در کشور تدوین و آن را اجرایی کرد.

وی خاطرنشان کرد: هیچ کس بر مبنای ارزانی یا گرانی کتاب را نه می خرد و نه می خواند و این فرهنگ مطالعه است که باید در میان مردم کشور ما به درستی تعریف شود./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.