مصالح ساختمانی بدون مجوز گران شد

ایران/ روز گذشته قیمت سیمان و سایر محصولات ساختمانی در بازار افزایش یافت. قیمت سیمان بیش از ۲۲ درصد و سایر محصولات ساختمانی رشد تا ۳۰‌درصد را این روزها تجربه کرده است. رشد قیمت در شرایطی رخ داده که فروشندگان این صنف از وضعیت ایجاد شده گلایه دارند و معتقدند افزایش قیمت صورت گرفته منطقی نیست و با چنین تصمیمی بازار مصالح ساختمانی با مشکل مواجه شده است که فروشندگان مصالح ساختمانی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه اظهار داشتند قیمت مسکن از ابتدای سال همواره رشد یافته و اکنون افزایش قیمت انواع مصالح ساختمانی باز هم می‌تواند قیمت مسکن را بالا ببرد بدین جهت دولت نباید اجازه گران کردن مصالح ساختمانی را می‌داد.
آنها معتقدند قیمت انواع مصالح ساختمانی بدون آن‌که از قانون خاصی پیروی کند طی هفته‌های اخیر افزایش یافته و متأسفانه در بازار این بخش ناظری وجود ندارد. رضا یاوراحمدی از فروشندگان مصالح ساختمانی اذعان داشت: قیمت سیمان تهران روز شنبه پاکتی ۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود اما اکنون نرخ آن ۵ هزار و ۶۰۰ تومان شده است. قیمت سیمان آبیک (تیپ ۲) نیز از ۴ هزار و ۱۵۰ تومان به ۵ هزار و ۱۵۰ تومان در هر پاکت رسیده است. وی با بیان این‌که حجم عرضه سیمان، سیمان سفید و گچ در بازار کاهش یافته و قطعاً دلیل آن افزایش مجدد قیمت‌ها است، گفت: قیمت گچ در انواع مختلف از ۲ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۳ هزار و ۳۰۰ تومان فراتر رفته است این در حالی است که قیمت این ‌نوع از مصالح ساختمانی ۲ هزار و ۲۰۰ تومان بود. سیمان سفید هم که در بازار نایاب شده نرخ ۵۰ کیلویی آن با کیفیت بسیار ناب ۱۳ هزار تومان بود ولی از روز یکشنبه نرخ آن ۱۶ هزار تومان شده است. وی با بیان این‌که تمام مصالح ساختمانی به غیر از محصولات فولادی به واردات نیازی ندارد و تمام مواد اولیه آن در کشور تولید می‌شود، گفت: در شرایطی که هدفمندکردن یارانه‌ها اثر نگذاشت و ارز هم در تولید انواع مصالح ساختمانی بی‌اثراست، چه دلیلی برای گران کردن وجود داشت.
انجمن صنفی کارفرمایان صنف سیمان قیمت‌ها را افزایش داد
محمدجعفر منتظری رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی در گفت‌وگو با روزنامه درباره دلیل گران شدن نرخ سیمان و این‌که این موضوع تا چه حد از هدفمندکردن یارانه‌ها اثر گرفته است، خاطرنشان کرد: افزایش صورت گرفته نرخ سیمان هیچ ارتباطی با هدفمندکردن یارانه‌ها ندارد، اگر قرار بود طرح ملی هدفمند کردن یارانه‌ها اثرگذار باشد قاعدتاً یکسال پیش قیمت‌ها بالا می‌رفت ولی در مقطع فعلی هدفمندکردن یارانه‌ها سبب تصمیم‌گیری برای رشد قیمت‌ها نبود. این موضوع تأثیری بر رشد قیمت‌ها ندارد. تمام تولید‌کنندگان با توجه به شرایط، حجم تولید را بالا برده بودند. وی گفت: انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان قیمت سیمان را افزایش داده و آن را به تمام تولیدکنندگان ابلاغ کرده‌است. منتظری خاطرنشان کرد: نوسان نرخ ارز هم بر قیمت ‌نهایی سیمان اثرگذار نیست چرا که در این بخش کاملاً خودکفا هستیم و حتی مازاد تولید به کشورهای مختلف صادر می‌شود. وی افزود: محصول سیمان به هیچ ماده اولیه خارجی نیازمند نیست و این جمله بیانگر آن ‌است که نوسان نرخ ارز هم دلیل بر رشد قیمت نهایی سیمان نیست. رشد قیمت صورت گرفته با استدلال نرخ تورم است.
وزارت صنعت پاسخ نداد
برای پیگیری وضعیت سیمان و این‌که چرا تولید‌کنندگان این بخش خواستار افزایش قیمت شدند و از سویی حجم مصالح ساختمانی در بازار کم شده است با محمد فاطمیان مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تماس گرفتیم اما وی به‌جای آن‌که به سؤال خبرنگار ما پاسخ و به مردم اطمینان دهد که ایران صادر کننده سیمان است و مشکلی در عرضه مصالح ساختمانی وجود ندارد، حرف‌هایی را به میان آورد که در شأن یک مسئول نبود. به رغم پیگیری‌های مکرر، او از پاسخگویی به سؤال‌ها خودداری کرد.


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.