مصرف بیشتر لبنیات برای کاهش چربی و افزایش عضله

یکی از آرزوهای افرادی که از چاقی رنج می برند آن است که در هنگام کاهش وزن از رژیمی بهره جویند که بیشتر از بافت چربی آنان کم نماید

یکی از آرزوهای افرادی که از چاقی رنج می برند آن است که در هنگام کاهش وزن از رژیمی بهره جویند که بیشتر از بافت چربی آنان کم نماید نه از بافت عضلانی آنها. بر اساس آخرین تحقیقات، داشتن رژیمی حاوی پروتئین بالا، کم کربوهیدرات و محدود از کالری می تواند تاثیرات مثبتی در بهبود ترکیب بدن، کاهش چربی های شکمی و افزایش توده بدون چربی داشته باشد خصوصا زمانی که منبع پروتئین لبنیات کم چرب باشد.

کاهش وزن فواید بسیاری برای سلامتی افراد چاق دارد اما در این بین کاهش توده چربی هم اهمیت بالایی دارد. میزان چربی بالای احشایی خصوصا چربی تجمع یافته در ناحیه شکم ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و سندرم متابولیک را افزایش می دهد. در مطالعه ای که به تازگی در مجله علمی تغذیه به چاپ رسیده است تاثیر ورزش و رژیم کم کالری که از نظر میزان پروتئین متنوع بوده است، بر کاهش وزن و کاهش توده چربی بررسی شده است.

در این مطالعه ۹۰ خانم چاق سالم در ۳ گروه تحت مطالعه قرار گرفتند. گروه اول رژیمی پرپروتئین و غنی از لبنیات داشتند (۳۰ % کالری از پروتئین و ۱۵ % پروتئین با منبع لبنیات)، گروه دوم رژیمی با پروتئین طبیعی (۱۵%) و متوسط از لحاظ لبنیات (۷٫۵%) و گروه آخر رژیم با پروتئین نرمال (۱۵ %) و فقیر از لحاظ لبنیات ( کمتر از ۲ %) داشتند. این افراد به مدت ۴ ماه، ۷ روز در هفته(۵ روز ایروبیک و ۲ روز کار با وزنه) ورزش می کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد که میزان کاهش وزن در همه گروه ها مشابه بود اما میزان کاهش چربی کل بدن و چربی شکمی در گروهی که رژیمی پر پروتئین و غنی از لبنیات داشتند بیشتر بود. همچنین این گروه توده عضلانی بیشتری نیز کسب کرده بودند. ۱۰۰% کاهش وزن در این گروه ناشی از چربی بود.  گروه با رژیم حاوی پروتئین نرمال و فقیر از لبنیات ۷۵۰ گرم از توده عضلانی خود را از دست دادند این میزان در گروه با پروتئین نرمال و لبنیات متوسط نا چیز بود اما در گروه پر پروتئین و غنی از لبنیات افراد نه تنها توده عضلانی از دست ندادند حتی ۷۵۰ گرم به توده عضلانیشان اضافه شد.

آنچه مسلم است آن که حفظ و حتی افزایش توده عضلانی برای حفظ میزان متابولیسم و پیشگیری از افزایش مجدد وزن بسیار مهم است. این موضوع یکی از مشکلات بزرگ بر سر راه کسانیست که قصد کاهش وزن و حفظ ان را دارند.

نکته عملی: داشتن ورزش منظم و رعایت رژیم محدود از کالری، با پروتئین بالا و غنی از لبنیات (۱۵ % منبع پروتئین) می تواند علاوه بر کاهش وزن  سبب تغییرات مطلوب در ترکیب بدن و افزایش توده عضلانی و کاهش چربی شکمی گردد.

منبع: J Nutrition, Sep. 2011


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.