مصرف زیاد ویتامین C‌ بروز سنگ کلیه را افزایش می‌دهد

۲۴ام بهمن ،

مصرف زیاد ویتامین C‌ امکان بروز سنگ کلیه در مردان را افزایش می‌دهد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب‌دا، به نقل از نشریه جاما اینترنال مدیسین، محققان کارولینسکا در سوئد با بررسی ۲۳ هزار و ۳۵۵ نفر مرد که سابقه سنگ کلیه نداشتند طی یک پی‌گیری ۱۱ ساله دریافتند مردانی که به طور منظم از مکمل‌های ویتامین C استفاده می‌کنند در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به سنگ کلیه می باشند.

براساس این گزارش محققان افزودند: مردانی که از مکمل‌های ویتامین C‌ (به طور معمول ۱۰۰۰ میلی‌گرم در هر قرص) استفاده می‌کردند تا ۲ برابر بیشتر از بقیه که از این مکمل‌ها استفاده نمی‌کردند در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار گرفتند.

نتایج حاصل از این مطالعه افزود: بیش از ۳ درصد اشخاص مورد مطالعه که روزانه از مکمل‌های ویتامین C استفاده می‌کردند دچار سنگ کلیه شدند و این در حالیست که وقوع سنگ کلیه تنها در ۸/۱ درصد از کسانی که ویتامین C مصرف نمی‌کردند ملاحظه شد.

به گفته محققان اشخاصی که قبلاً به سنگ کلیه مبتلا شده‌اند باید درخصوص مصرف ویتامین C‌ جانب احتیاط را رعایت کنند و البته این یافته‌ها سبب نمی‌شود که اشخاص از خوردن میوه و سبزیجات حاوی ویتامین C‌ به طور کامل اجتناب کنند چرا که مصرف آنها دارای مزایای بسیار زیادی بر روی سلامتی است./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.