مصرف نمک دریا منجر به بروز انواع سرطان ها می گردد

۲۸م آذر ،

مصرف نمک دریا یک تهدید جدی برای مردم به حساب می آید و منجر بروز انواع سرطان ها می گردد.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ ‌ مهندس نعمت الله معروفی، مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت نیشابور  افزود: عوارض جبران ناپذیر استفاده این نمک از یک سو، عدم وجود ید که مهمترین عامل در رشد عقب ماندگی ذهنی بشر رادارد، وجود فلزات سنگین همچون سرب، کادمیوم و جیوه که سبب بروز انواع سرطان و بیماریهای کلیوی می گردد.

‌ مهندس نعمت الله معروفی ادامه داد: از سوی دیگر و همچنین وجود گچ و شن و ماسه به عنوان یک ناخالصی غیر محلول در نمک های معرفی شده به عنوان نمکهای طبیعی، سبب گمراهی مردم شده و مصرف آن تهدید جدی برای سلامت مردم می باشد .

وی خاطرنشان کرد: در پایان از مردم خواست تا از نمک های تصفیه شده ید دار با مشخصات بهداشتی استفاده کنند و نمک مورد مصرف را در ظروف سربسته، خشک و تمیز و دور از نور نگهداری کنند.

گفتنی است: پیش تر دکتر زهرا عبداللهی سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده بود: ید یکی از ریز مغذی های اساسی است که با شرکت در تولید هورمون تیروئید و تأثیر این هورمون ها در سلامت و اعمال حیاتی انسان از دوران جنینی،‌ کودکی و بلوغ دلیل عمده اهمیت ید است.

وی افزود: کمبود ید سبب بروز اختلال وسیعی می شود که مهمترین آنها اثر مخرب بر توانایی های ذهنی و جسمی اشخاص جامعه و به خصوص کودکان و نوجوانان است.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: شایعترین عارضه کمبود ید به صورت گواتر بوده که با کمبود شدید یا اختلال عملکرد این غده نیز توام می شود اما بسیاری از اثرات کمبود ید در کاهش فعالیت مغزی است که ممکن است ظاهرا نمایان نباشد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.