مصرف کوکائین پیر شدن مغز را سرعت می‌بخشد

مطالعه پژوهشگران دانشگاه کمبریج نشان می‌د‌هد توده مغز معتادان به کوکائین هر سال تقریب دو برابر توده مغز افراد سالم تحلیل می‌رود.

بسیاری از معتادان به کوکائین، در میانسالی گرفتار مشکلات شناختی می‌شوند. توانایی شناختی مغز با افزایش سن تحلیل می‌رود.

به گزارش سینانیوز به نقل از دویچه وله، تحقیق این پژوهشگران نشان می‌د‌هد که ماده خاکستری مغز افرادی که به طور منظم کوکائین مصرف می‌کنند سریعتر از ماده خاکستری مغز افراد هم‌سن، هم‌جنس و با سطح تحصیلات مشابه آنها تحلیل می‌رود که چنین اعتیادی را ندارند. نتیجه این مطالعه در مجله تخصصی روانپزشکی ملکولی منتشر شده است.

مطالعه پژوهشگران دانشگاه کمبریج نشان می‌د‌هد توده مغز معتادان به کوکائین هر سال تقریب دو برابر توده مغز افراد سالم تحلیل می‌رود.

آسیب‌‌پذیرترین نواحی،‎‎ لایه خارجی مغز در پیشانی و شقیقه‌ها است. این دو ناحیه وظیفه تشخیص و طبقه‌بندی اتفاقات واقعی و تصورات فرد را به عهده دارند و نقش تصمیم‌گیرنده‌ای را در تمرکز، کنترل بدن و حافظه بازی می‌کنند.

پژوهشگران دانشگاه کمبریج برای مطالعه خود ساختار مغزی ۱۲۰ فرد داوطلب در محدوده سنی ۱۸ تا ۵۰ سال را با تکنیک تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) بررسی کرده‌اند. از این روش برای آگاهی از حجم مغز و کشف بخش‌های مربوط به حافظه استفاده می‌شود.

نیمی از این داوطلبان معتاد به کوکائین بودند. در مقابل نیمه دیگر هرگز مواد مخدر مصرف نکرده بود. اندازه‌گیری مغز این افراد نشان داد که از حجم ماده خاکستری مغز در هر دو گروه، با افزایش سن کاسته می‌شود.

این کاهش اما در مغز افرادی که کوکائین مصرف می‌کردند با ۰۸/ ۳ میلی‌متر در سال تقریبأ دو برابر کاهش حجم مغز افراد سالم بود. افراد سالم به طور متوسط سالانه ۶۹/ ۱ میلیمتر از حجم لایه خاکستری مغز خود را از دست داده بودند، که به گفته پژوهشگران این پدیده در روند پیری افراد سالم طبیعی به شمار می‌آید.

عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.