مصری‌ها در انتظار سریال‌های ایرانی

جام جم آنلاین: چندی پیش پایگاه خبری القاهره در مطلبی با عنوان «سریال‌های ایرانی و ترکی؛ مبارزه در خانه‌های مصری» نوشت: ساعت ۷ عصر، خانه‌های مصر به دو گروه تقسیم می‌شود؛ گروهی به داخل اتاق نشیمن می‌روند و منتظر سریال ترکی هستند و گروه دوم به سالن خانه رفته‌اند و منتظر یکی از سریال‌های ایرانی شبکه آی‌فیلم هستند.

مقاله‌نویس پایگاه القاهره با اشاره به این‌که پس از استقبال زیاد عرب‌زبانان از سریال «یوسف پیامبر»، ایران به فکر تاسیس شبکه‌ آی‌فیلم افتاد، عنوان می‌کند: سریال یوسف پیامبر به عرصه‌های سیاسی ایران کمک کرد. ایرانی‌ها تلاش کردند تمدن خود را به مردم عرب‌زبان در خلیج‌فارس و کشورهای عربی و حتی اروپایی ارائه کنند.

نویسنده پایگاه خبری القاهره با بیان این‌که فیلم‌های متنوع کمدی، اجتماعی، اکشن و تاریخی در شبکه آی‌فیلم به نمایش درمی‌آید، تاکید کرده است: اگر مساله اختلاف شیعه و سنی را کنار بگذاریم و به بعد اخلاقی که شعار این شبکه است و خود را شبکه خانواده می‌خواند، نگاه کنیم می‌توانیم بگوییم می‌توان سریال‌های آن را بدون نگرانی و خجالت نگاه کرد، درست برعکس سریال‌های ترکی.

وی ادامه داده است: هر چند ممکن است برخی سریال‌های ایرانی دارای تندروی [دینی] باشد، اما ایرانی‌ها سریالی چون یوسف پیامبر را که در پنج قاره جهان موفق شده است، دارند و قبل از آن سریال «بشارت منجی» و همچنین سریال‌هایی درباره انبیا و بزرگان دینی چون حضرت ابراهیم، یعقوب و زکریا و مریم ارائه کرده‌اند و البته ایرانی‌ها در این فضا دست‌بسته نماندند و به سریال‌های اجتماعی هم روی آورده‌اند که در نهایت از فرآیندهای غیراخلاقی سریال‌های ترکی نیز دور مانده‌اند.

نمازخوان شدن ۳۰۰۰ نفر پس از پخش یوسف پیامبر(ع)

سلیمان فرضعلی‌اف، یک فعال رسانه‌ای تبعه جمهوری آذربایجان نیز در این ارتباط گفته است: امروزه در بسیاری از خانه‌های مردم جمهوری آذربایجان شاهد هستیم مثلا در چهار اتاق چهار تلویزیون مستقل وجود دارد که بیشتر اوقات هریک از اعضای خانواده از طریق یکی از آنها به تماشای برنامه‌های تلویزیون می‌نشینند، زیرا پیدا کردن کانال و برنامه‌ای که همه افراد خانواده بتوانند بی‌دغدغه کنار هم تماشاگر آن باشند جزو نوادر شده است.

فرضعلی‌اف به زمان پخش سریال یوسف پیامبر(ع) از شبکه اسپیس جمهوری آذربایجان هم اشاره کرده و افزوده است: نه تنها همه مردم و به شکل خانوادگی بیننده آن بودند و محل‌های تردد و کوچه‌ها و خیابان‌ها در زمان پخش آن خلوت می‌شد که موجد اثرات بسیار شگرف میان مردم ما بوده است و طبق اخبار موثقی که داریم در مناطق گالاتا، زاگالاتا، گاخ و بالاکند حداقل ۳۰۰۰ نفر بعد از تماشای سریال به انجام فرایض دینی روی آوردند و به اصطلاح نمازخوان شدند.

بخشی از مخاطبان بیرون مرزهای ایران بویژه مسلمانان با توجه به عطشی که نسبت به مذهب و دین دارند، به تماشای سریال‌های دینی علاقه زیادی نشان می‌دهند و موضوعات دینی و تاریخی معمولا مورد توجه قرار می‌گیرد.

آن گونه که فرضعلی‌اف نیز اظهار می‌کند در مورد اقبال آذربایجانی‌ها از سریال یوسف پیامبر(ع) علاوه بر مهذب بودن و اخلاقی بودن، پرداختن به یک داستان واقعی تاریخی قرآنی با جنبه دینی و معرفتی نیز بسیار تاثیر گذار بوده است.

به گفته او در زمان نمایش این سریال نه تنها پخش اول آن که شب‌ها صورت می‌گرفت، که تکرار آن در صبح روز بعد هم مجدد اکثریت بینندگان شب گذشته را پای تلویزیون‌ها می‌نشاند.

یک مامور دولت جمهوری آذربایجان در آن مقطع به فرضعلی‌اف گفته بود: علاوه بر نوبت شب، صبح که اسپیس دوباره اقدام به پخش تکرار سریال یوسف می‌کند، در اتاقم را می‌بندم، سریال را می‌بینم و گریه می‌کنم. فقط من نیستم که اینقدر تحت تاثیر قرار گرفته‌ام. بیشتر همکارانم هم همین اندازه به این سریال علاقه دارند و از آن تاثیر پذیرفته‌اند.

پس از پخش سریال یوسف پیامبر(ع) از شبکه سحر و شبکه اسپیس آذربایجان، تاثیر این اثر نمایشی ایرانی بشدت در کشور آذربایجان مشهود بود، به طوری که طبق آمار رسمی منتشر شده، پس از پخش سریال حضرت یوسف، نام یوسف در مقطعی اولین رتبه اول را در نامگذاری فرزندان پسر در جمهوری آذربایجان به دست آورد.

این اقبال غیر از سریال حضرت یوسف، نصیب دیگر آثار ایرانی هم شده است، مثلا وقتی سریال امام علی(ع)، علاوه بر شبکه سحر از شبکه‌های ملی و محلی جمهوری آذربایجان نیز روی آنتن رفت، حتی موسیقی تیتراژ آن رواج پیدا کرد و با گذاشتن اشعار دینی غنی و پرمحتوا به زبان آذری، سرودهای ساخته شده براساس موسیقی تیتراژ امام علی(ع)، در عروسی‌های مذهبی‌ای که اصطلاحا در این کشور عروسی‌های درویشی نام گرفته‌اند، توسط خوانندگان مذهبی خوانده می‌شد و این روند هنوز هم ادامه دارد. (جام جم – ضمیمه قاب کوچک)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.