معافیت ۷ کشور از تحریم ایران

جام جم آنلاین: با تداوم اعتراضات و نارضایتی‌های خاموش مشتریان بین‌المللی نفت ایران، آمریکا مجبور شد هفت کشور دیگر را از شمول تحریم خرید نفت ایران مستثنا کند و به این ترتیب تحریم نفتی ایران در آستانه خنثی شدن کامل قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری‌ها، با این اقدام تعداد کشورهای معاف شده از تحریم آمریکا برای خرید نفت ایران تاکنون به ۱۸ کشور رسیده است.

آمریکا پیشتر ۱۱ کشور شامل اعضای اتحادیه اروپا و ژاپن را از شمول تحریم خرید نفت ایران معاف کرده بود البته به گفته کاخ سفید، این معافیت موقت و شش‌ماهه (تا اول جولای) و با این شرط اعطا شده است که کشورها واردات نفت خام خود از ایران را کاهش دهند.

با این حال به نظر می‌رسد دلایل و شروط واشنگتن در این باره نوعی «توجیه» باشد. آنچه واشنگتن را وادار به اضافه کردن کشورهایی دیگر به فهرست معاف‌شدگان از تحریم نفتی ایران کرد، واقعیات سیاسی و اقتصادی موجود در صحنه بین‌المللی است.

عواملی چون بحران اقتصادی اروپا و آمریکا، عدم امکان و موفقیت اعراب و بویژه عربستان در جایگزینی تولید نفت ایران، افزایش قیمت نفت، موقعیت سوق‌الجیشی ایران در خاورمیانه، در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سرانجام نارضایتی مشتریان نفت ایران و آسیب دیدن آنها از قطع معاملات نفتی با ایران مهم‌ترین این واقعیات و دلایل را تشکیل می‌دهد.

هفت کشور جدید

خبرگزاری‌ها دیروز گزارش دادند، هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه آمریکا هفت کشور جدید را از تحریم نفتی ایران معاف کرده است.

وی در این باره گفت: آمریکا هفت اقتصاد جهان از جمله هند، کره جنوبی و ترکیه را از تحریم نفت ایران معاف کرد.

بر اساس این گزارش، در بیانیه‌ای که توسط وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، این هفت کشور عبارتند از: هند، مالزی، جمهوری کره، آفریقای جنوبی، سریلانکا، ترکیه و تایوان.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، این تصمیم به دنبال کاهش واردات نفت ایران توسط این کشورها صورت گرفته است.

رویترز با اشاره به این اظهارات نوشت: این به معنی آن است که به بانک‌های این هفت کشور یک فرصت شش ماهه اعطا خواهد شد تا جزو تحریم مالی آمریکا که سال گذشته توسط باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا امضا شد ـ نشوند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا اواخر سال گذشته لایحه‌ای را امضا کرد که بر اساس آن بانک مرکزی ایران که بخش اصلی معاملات نفت ایران را انجام می‌دهد، تحریم شود. در این لایحه تبصره‌ای گنجانده شده است که برخی کشورها می‌توانند از تحریم نفت ایران خارج شوند.

چین و سنگاپور در فهرست معاف شدگان

در همین حال خبرگزاری‌ها گزارش دادند که دو کشور بزرگ خریدار عمده نفت ایران شامل چین و سنگاپور به عنوان تنها کشورهای بزرگ خارج از فهرست، در تلاش برای ورود به فهرست معاف‌شدگان از تحریم خرید نفت ایران هستند.

چین بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران و سنگاپور مشتری عمده نفت کوره ایران است که ورود آنها به این فهرست عملا به معنای معاف شدن همه مشتریان مهم نفت ایران از تحریم آمریکا و عقب‌نشینی این کشور و شکست کامل تحریم نفتی ایران است.

در این راستا، چین دیروز مواضع صریحی در دفاع از ورود به فهرست کشورهای معاف از خرید نفت ایران اتخاذ کرد و لذا کارشناسان معتقدند اصرار و فشار چین در این باره بزودی نتیجه خواهد داد.ورود چین به این فهرست از اهمیت کلیدی برخوردار است به طوری که می‌تواند این طرح تحریم را پیش از اجرای رسمی به بایگانی بسپارد.

چین: با تحریم ایران مخالفیم

دولت چین در واکنش به عدم معافیت از تحریم نفت ایران از جانب آمریکا اعلام کرد که چین بر مواضع خود در مورد ایران خواهد ماند و همچنان با تحریم‌های یکجانبه علیه ایران مخالف است.

به گزارش آسوشیتدپرس، دولت چین از واردات نفت مورد نیاز خود از ایران دفاع کرد.

لیو ویمین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: پکن همچنان با تحریم‌های یکجانبه علیه ایران مخالف است و بر عقیده خود در برابر واشنگتن خواهد ایستاد.در میان واردکنندگان عمده نفت ایران، چین تنها کشوری است که از تحریم‌ها معاف نشده است.چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت ایران است و بارها اعلام کرده است که میزان واردات نفت خود از ایران را تحت فشارهای آمریکا کاهش نخواهد داد.

همچنین گنگ شوانگ، سفیر چین در آمریکا اعلام کرد: دولت ما با تحریم‌های یکجانبه تحمیل شده از سوی یک یا چند کشور، مخالف است.

اندی لبو، از مدیران موسسه آمریکایی جفریز بچ گفت: در شرایط کنونی بالا بودن بهای جهانی نفت، دولت آمریکا نمی‌خواهد با توقف عرضه روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت ایران به بازارهای جهانی دست و پنجه نرم کند.

به گفته لبو، هیچ‌کس احتمال نمی‌دهد که آمریکا (به دلیل خرید نفت ایران) مجازات مالی برای چین در نظر بگیرد.

قرار نداشتن نام چین در فهرست معافیت از تحریم‌ها، به این معنا نیست که این کشور به طور قطعی مجازات شود و به گفته یکی از مسوولان آمریکایی، جمع‌آوری مدارک مربوط به سرپیچی بانک‌ها از تصمیم‌های دولت آمریکا، مدت‌ها زمان لازم دارد.بسیاری از کارشناسان آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند این کشور در نهایت وادار شود چین را نیز در فهرست معافیت از تحریم‌ها قرار دهد که به این ترتیب، همه مشتریان عمده نفت ایران از تحریم‌های آمریکا معاف می‌شوند.

لایحه لغو تحریم بیمه نفتی ایران در پارلمان ژاپن

از سوی دیگر دیروز دولت ژاپن، لایحه بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران را به پارلمان این کشور تقدیم کرد.

به گزارش رویترز از توکیو، هیات دولت ژاپن لایحه ویژه‌ای را تصویب و به پارلمان این کشور تقدیم کرد که دولت این کشور را قادر می‌سازد نفتکش‌های حامل نفت ایران را بیمه کند.

طبق بیانیه وزارت ترابری ژاپن، برنامه بیمه تعیین شده در این لایحه، به دولت ژاپن امکان می‌دهد تا سقف ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، خسارت‌های جدی نفتکش‌های حامل نفت ایران به مقصد ژاپن را پوشش دهد.ژاپن قصد دارد به خرید نفت از ایران ادامه دهد و برای معاف شدن از تحریم‌های اتحادیه اروپا، چانه‌زنی‌های زیادی داشته است، اما تاکنون فقط موفق به اخذ معافیت از تحریم‌های آمریکا شده است.

روابط خوب هیات دولت و پارلمان ژاپن سبب می‌شود احتمال تصویب سریع لایحه بیمه محموله‌های نفت ایران افزایش یابد.طبق قوانین داخلی ژاپن، شرکت‌های کشتیرانی باید برای ورود به آب‌های داخلی این کشور، در برابر خسارت‌های ناشی از حوادث، از جمله نشت نفت از بیمه مسئولیت برخوردار باشند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.