معاملات برق بین‌المللی می‌شود

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/عبور ارزش معاملات بورس انرژی از ۲۰۰ میلیارد ریال، درخواست وزارت نیرو برای معاملات بین‌المللی برق در بورس انرژی، پیگیری عرضه نفت خام و معاملات حق آلودگی هوا و آغاز مطالعات درخصوص ورود اوراق تضمین (وارانت) به چهارمین بورس کشور، مهم‌ترین محورهای مصاحبه خبرگزاری سنا با مدیرعامل بورس انرژی است.

مدیرعامل بورس انرژی گفت: معاملات بورس انرژی در آستانه پنجمین ماه فعالیت این بورس، در دو تابلوی برق و بازار فیزیکی، از مرز دویست میلیارد ریال قبل است.
به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه «سنـا»، دکتر شاپور‌محمدی با بیان اینکه بورس انرژی معاملات خود را به طور جدی با معاملات برق در قالب قرارداد سلف موازی استاندارد آغاز کرد، افزود: تامین به‌موقع نقدینگی ازسوی وزارت نیرو کمک بسیاری کرد تا معاملات برق شکل واقعی‌تر و در حجم قابل‌توجهی انجام بگیرد؛ البته هنوز تا پتانسیل‌های صنعت برق فاصله بسیاری است.
وی درخصوص ایجاد فرهنگ معاملات انرژی افزود: ارتباطی که بین بورس انرژی با شرکت‌های توزیع و نیروگاه‌ها به‌کمک مدیریت شبکه برق و توانیـر طی نشست‌های مختلف برقرار شد، کمک کرد که بحث مربوط به معاملات برق فرهنگ‌سازی شود. دکتر محمدی به نقش بسیار موثر کارگزاران در این زمینه اشاره کرد و گفت: کارگزاران توانستند به عنوان یک اهرم و بازوی کمکی، بازیگران و فعالان صنعت برق را به خوبی شناسایی کنند و ارتباط موثری در این خصوص بگیرند و ارتباطات این نهاد با مشتریان را به یک ارتباط پایدار و رسمی تبدیل کنند که در نظر ما این کمک بسیاری در رونق معاملات بود. مدیرعامل بورس انرژی با ابراز امیدواری نسبت به افزایش و رونق معاملات برق در ماه‌های آینده گفت: شرکت‌های توزیع و تعداد نیروگاه‌های مجاز برای عرضه برق در بورس انرژی، از این ماه افزایش پیدا می‌کنند و به این ترتیب  امکان معاملات بیشتر درصورت تامین نقدینگی ایجاد خواهد شد. وی درخصوص خرید مستقیم برق از طرف مشتریان و مصرف‌کنندگان عمده اظهار کرد: جلسات متوالی با شرکت‌های عمده مصرف کننده، شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای منجر به تدوین دستورالعمل معاملات مستقیم برق توسط مصرف کنندگان عمده شد که هم‌اکنون منتظر ابلاغ دستورالعمل معاون وزیر نیرو برای ورود به فاز اجرایـی است.

 

معاملات بین‌المللی برق در بورس انرژی
محمدی همچنین از درخواست وزارت نیرو برای انجام معاملات بین‌المللی برق در بورس انرژی خبر داد و گفت: درخواستی از طرف وزارت نیرو مطرح شده است که بورس انرژی به عنوان مرجع معاملات صادراتی برق قرار بگیـرد.
محمدی همچنین از انجام معاملات با استفاده از کد معاملاتی دوم خبر داد و خاطرنشان کرد: کد معاملاتی دوم به معاملاتی اختصاص دارد که از منابع داخلی شرکت‌های داخلی توزیع و از وجوه تخصیصی وزارت نیرو استفاده نمی‌شود و این معاملات اگرچه امکان بازخرید و بازفروش چندین‌باره تا قبل‌از اتمام تاریخ مصرف را دارد، اما قابلیت خرید و فروش به دفعات متعدد را دارا است.
وی درخصوص احتمال افزایش قیمت به سبب دفعات معاملات گفت: با توجه به اینکه برق کالای قابل‌ذخیره‌سازی نیست، معاملات سلف موازی استاندارد سبب افزایش قیمت برق نمی‌شود و اینکه چند بار یا به دفعات معاملات صورت بپذیرد، تاثیری در قیمت نخواهد داشت، با این توضیح که حتی اگر در میانه عمر قرارداد قیمت‌ها روند صعودی بگیرد، در پایان دوره به سبب عدم امکان ذخیره‌سازی قیمت‌ها تعدیل می‌شوند و چون سرمایه‌گذاران و معامله‌گران تا حد بسیاری عقلایی رفتار می‌کنند این امکان را در همان ابتدای دوره و میانه دوره لحاظ می‌کنند و به قیمت‌های بالایی خریداری نمی‌کنند، بنابراین ازنظر قیمت مشکلی پیش نخواهد آمد.
آغاز مطالعات ورود اوراق تضمین (وارانت)
به بورس انرژی
مدیر عامل بورس انرژی با بیان اینکه مطالعات اوراق وارانت (تضمین) برای اولین‌بار در بورس انرژی در حال انجام است، گفت: این ابزار مشابه وارانت کالایی است، با این تفاوت که بر ظرفیت‌های بلااستفاده و مازاد تکیه دارد. وی دربارهٔETC ‌ها یا همان کالاهای قابل‌معامله در بورس انرژی گفت: ETC‌ها که معادلETF‌ها در بورس‌های کالایی می باشند، با حمایت شرکت‌های تامین سرمایه و سازمان بورس درحال آماده سازی است و بررسی‌های متعددی انجام گرفته و نتایج خوبـی در پی داشته که امیدواریـم به سرعت فاز اجرایی آن انجام بگیرد.
عرضه نفت خام در بورس انرژی را دنبال می‌کنیم
وی عرضه نفت خام در بورس انرژی را یک گام بزرگ برای چهارمین بورس کشور خواند و گفت: عرضه نفت خام را دنبال می‌کنیم و امیدواریم در دولت تازه این مساله به نتیجه برسد، چون بورس انرژی یک بورس تخصصی برای محصولات انرژی است و از نظر صرفه‌‌های مقیاس و صرفه‌های تنوع شاید بهترین محل و فرصت برای عرضه نفت خام باشد.
محمدی همچنین به معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی اشاره کرد و گفت: در حوزه فرآورده‌های نفتی، آیزوریسایکل به‌عنوان اولین فرآورده پالایشگاهی معامله شد، علاوه‌بر اینکه عرضه متانول در هفته جاری انجام می‌گیرد و مراحل پذیرش نهایی شدن عرضه سایر محصولات و فرآورده‌‌های نفتی چون پروپان، حلال‌ها، نفت کوره، نفتا، برش‌های سبک و سنگین و آیزوفید در دستور کار است و امیدواریم که معاملات این محصولات به زودی انجام بگیرد.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.