معرفی بانک تازه برای ارائه ارز دانشجویی

۰۵م آذر ،

169-18.jpg

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی گفت: بانک مرکزی با هدف ارتقا سرعت و کیفیت در ارائه ارز به دانشجویان غیر بورسیه (مقطع فوق لیسانس و بالاتر) از هفته آینده علاوه بر بانک تجارت، بانک دیگری را جهت تامین نیازهای متقاضیان معرفی خواهد کرد.

صمد کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار بانک و بیمه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: دوشنبه هفته آینده مشخص خواهد شد که کدام بانک برای دانشجویان فوق الذکر در کنار بانک تجارت برای ارائه ارز خدمت رسانی خواهد کرد.

وی همچنین از ثبت ۱۸۹ فقره سفارش برای دریافت ارز در آخرین روز کاری هفته مرکز مبادلات ارزی خبر داد و گفت: با توجه به عملکرد روزهای قبل مرکز، تعداد ثبت سفارش‌های تخصیص ارز یافته توسط بانک مرکزی به رقم هشت هزار و ۲۴۱ فقره رسیده است.

کریمی خاطر نشان کرد که مرکز مبادلات ارزی کشور در واقع همان بازار بین بانکی و بیانگر عرضه و تقاضای ارز در سیستم بانکی است. فرماندهی مرکز را بانک مرکزی بر عهده داشته و دستگاه‌های دیگر همانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصاد و دارایی در راه اندازی آن نقش مهمی داشته‌اند. بازار بین بانکی از ظرفیت‌های سیستم بانکی جهت مدیریت عرضه ارز و همچنین وزارت خانه مزبور در مدیریت تقاضای ارز استفاده می‌کند.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی دربارهٔ سبب بالارفتن نرخ ارز در بازار غیر رسمی روز چهارشنبه نیز گفت: ویژگی بازار ارز ایران به ویژه از زمان راه اندازی مرکز مبادلات ارزی کشور، این است که اولا دامنه نوسانات نرخ ارز در مرکز محدود با درجه اعتماد بالا بوده و راهبری قیمت با بانک مرکزی است. سیستم قیمت گذاری نیز در راستای اهداف سیاست پولی و همچنین ایجاد ثبات در بخشهای واقعی و مالی اقتصاد ایران است.

وی افزود: دوم آنکه پس از راه اندازی مرکز مبادلات ارزی کشور که همان بازار بین بانکی است دامنه تغییرات نرخ ارز در شبکه صرافی‌های مجاز کمتر شده و همگرایی نرخ ارز در بازار غیر رسمی با بازار بین بانکی (نرخ مبادله‌ای) به طور معناداری بیشتر شده است.

وی افزود: البته روندهای سینوسی نرخ ارز در شبکه صرافی‌های مجاز و یا بازار غیر رسمی می‌تواند با توجه به ساختار و ویژگی‌های بازار مزبور در اقتصاد ایران ادامه یابد. لیکن نگاه بازار مزبور حتما به روند نرخ ارز در بازار بین بانکی یا مرکز مبادلات ارزی کشور خواهد بود و در واقع نرخ ارز در شبکه صرافی‌های مجاز از بازار بین بانکی تعقیب خواهد کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد که سیاست گذار پولی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در صدد پوشش کلیه تقاضای ارز از طریق سیستم بانکی و شبکه صرافی‌های مجاز از یک سو و همگرایی بیشتر نرخ ارز در شبکه صرافی‌های مجاز با نرخ بازار بین بانکی از سوی دیگر خواهد بود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.