معرفی فیلم‌های سینمای لهستان در جشنواره فجر

آنچه باید از فیلم‌های بخش مرور سینمای لهستان بدانید

سینمای لهستان با نمایش ۷ فیلم از فیلمسازان این کشور در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر مرور می‌‌شود.

به گزارش هنرآنلاین، سینمای لهستان با نمایش ۷ فیلم از فیلمسازان این کشور در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر مرور می‌‌شود.

مشخصات و توضیحات مربوط به فیلم‌های این بخش در زیر آمده است:

زندگی

“زندگی”| محصول سال ۲۰۰۰ لهستان و به کارگردانی «کرژیستوف زانوسی» است. فیلم داستان پزشکی است که پی به بیماری لاعلاج خود می‌برد. این فیلم پس از موفقیت در لهستان، جوایز متعددی از جمله بهترین فیلم جشنواره فیلم مسکو در سال ۲۰۰۰ را دریافت کرده است.

نام فیلم به انگلیسی: life

کارگردان: کرژیستوف زانوسی

نویسنده: کرژیستوف زانوسی

بازیگران: ازبیگنیو زاپاسینوفسکا، کریستین جاندا، تادئوس برادکی و………

زمان فیلم: ۹۰ دقیقه

محصول ۲۰۰۰ لهستان

درباره کارگردان:

“کرژیستوف زانوسی” متولد ۱۹۳۹ در ورشو پایتخت لهستان است. او در رشته‌های فیزیک و فلسفه در دانشگاه‌های لهستان تحصیل کرده ‌است و از مدرسه بین‌المللی فیلم لودز فارغ‌التحصیل شده‌ است. وی عضو هیات داوران جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۹۸۱، عضو هیات داوران جشنواره ساندنس در سال ۱۹۸۶ و رئیس هیات داوران اولین دوره جشنواره فیلم لهستان در سال ۲۰۰۷ بوده ‌است.

فردا همه‌چی بهتر میشه

“فردا همه‌چی بهتر میشه” داستان سه پسربچه‌ اوکراینی است که به طور اتفاقی سوار بر کشتی می‌شوند و از مرز وارد خاک لهستان می‌شوند. این فیلم محصول سال ۲۰۱۱ لهستان و به کارگردانی «دروتا کدژیرزائوسکا» است. این فیلم موفق به دریافت دو جایزه از جمله «جایزه فیلم صلح» در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ شده‌ است.

نام فیلم به انگلیسی: Tomorrow will be Better

کارگردان: دروتا کدژیرزائوسکا

نویسنده: دروتا کدژیرزائوسک

بازیگران: اولگ ریبا، جوگینیج ریبا، احمد ساردالوف و …..

زمان فیلم: ۱۰۴ دقیقه

محصول ۲۰۱۱ لهستان

درباره کارگردان:

دروتا کدژیرزائوسکا متولد اول ژوئن ۱۹۵۷ در لودز لهستان است. وی فرغ‌التحصیل رشته مدیریت از دانشگاه ویجک موسکو و همچنین فارغ‌التحصیل مدرسه فیلم سازس لودز است. او تا به‌ حال ۱۲ فیلم ساخته و موفق به دریافت جایزه در جشنواره‌هایی نظیر جشنواره فیلم لهستان، جشنواره فیلم بروکسل، جنواره فیلم شیکاگو و جشنواره فیلم مراکش شده ‌است.

زمان مردن

“زمان مردن” به نویسندگی و کارگردانی «دروتا کدژیرزائوسکا» محصول سال ۲۰۰۷ لهستان است. فیلم دربارهٔ پیرزنی اشراف‌زاده است که روز‌های پایانی زندگی خود را سپری می‌کند. این فیلم در جشنواره‌های متعدد فیلم در لهستان موفق به دریافت جایزه شده است.

نام فیلم به انگلیسی: A Time For Dying

کارگردان: دروتا کدژیرزائوسکا

نویسنده: دروتا کدژیرزائوسکا

بازیگران: دانوتا ژافلاسکا، مارتا والدرا، کریشتوف کلوبتز و …

زمان فیلم:‌۱۰۰ دقیقه

محصول ۲۰۰۷ لهستان

درباره کارگردان:

دروتا کدژیرزائوسکا متولد اول ژوئن ۱۹۵۷ در لودز لهستان است. وی فارغ‌التحصیل رشته مدیریت از دانشگاه ویجک موسکو و همچنین فارغ‌التحصیل مدرسه فیلمسازی لودز است. او تا به ‌حال ۱۲ فیلم ساخته و موفق به دریافت جایزه در جشنواره‌هایی نظیر جشنواره فیلم لهستان، جشنواره فیلم بروکسل، جنواره فیلم شیکاگو و جشنواره فیلم مراکش شده ‌است.

نیکی فورمن

“نیکی فور من” درامی لهستانی محصول سال ۲۰۰۴ و به کارگردانی «کرژیستوف کراوزه» بر اساس ایده‌ای از «جونا کاس کراوزه» است. این فیلم دربارهٔ زندگی «نیکی کرینیکی» نقاش لهستانی است. این فیلم موفق به دریافت جایزه‌های متعدد از جشنواره‌های فیلم لهستان به خصوص برای بازیگر نقش اول فیلم «کریستیان فلدمن» شده است.

نام انگلیسی فیلم: My Nikifor

کارگردان: کریژیستوف کراوزه

نویسنده: جونا کراوزه، کریژیستوف کراوزه

بازیگران: کریستیان فلدمن، رومن گراکرانسکی، لوسینا مالک و ….

زمان فیلم: ۹۳ دقیقه

محصول ۲۰۰۴ لهستان

درباره کارگردان:

“کرژیستوف کراوزه” متولد دوم آوریل ۱۹۵۳ در لهستان و فرزند بازیگر مشهور لهستانی «کریستینا کارکوفسکی» است. او در سال ۱۹۷۶ از مدرسه فیلم‌سازی لودز فارغ‌التحصیل شد. وی بازیگر، نویسنده و کارگردانی است که موفق به دریافت جوایز متعدد از جشنواره‌های گوناگون از جمله جشنواره فیلم فیلادلفیا، جشنواره فیلم لهستان، جشنواره فیلم آتن و جشنواره فیلم شیکاگو شده‌ است.

مردی از آهن

“مردی از آهن” به کارگردانی «آندری وایدا» محصول سال ۱۹۸۱ لهستان است. این فیلم دربارهٔ اعتراضات کارگری برای استیفای حقوق خود در اوایل دهه ۸۰ در لهستان است. این فیلم دقیقا در بحبوحه همان اتفاقات ساخته شده‌ است. این فیلم موفق شد برای اولین بار جایزه نخل طلای کن را برای کشور لهستان به ارمغان بیاورد و جایزه ویژه هیات داوران جشنواره کن را نیز از آن خود کند.

نام انگلیسی فیلم: Man Of Iron

کارگردان: آندره وایدا

نویسنده: الکاندر شیبور ریلسکی

بازیگران: جرزی رادزیویوویچ، کریستین جاندا و …

زمان فیلم: ۱۵۶ دقیقه

محصول ۱۹۸۱ لهستان

درباره کارگردان:

“آندری وایدا” متولد ۶ مارس ۱۹۲۶ در لهستان است. او یکی از برجسته‌ترین اعضای مدرسه غیر رسمی فیلم‌سازی لهستان است که از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۳ فعال بوده‌ است. او بیشتر به‌خاطر سه‌گانه‌اش به نام‌های: «یک نسل»، «کانال» و «خاکستر و الماس» شناخته می‌شود. تا به امروز چهار فیلم از او به عنوان نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان در مراسم اسکار پذیرفته شده ‌است. وی در سال ۲۰۰ مفتخر به دریافت اسکار افتخاری برای یک عمر دستاورد هنری شده ‌است.

کاتین

“کاتین” فیلمی ساخته «آندری واجدا» کارگردان لهستانی برنده جایزه اسکار است. این فیلم محصول ۲۰۰۷ لهستان است و داستان کشتار مردم لهستان در جریان اشغال این کشور در جنگ جهانی دوه را در جنگل «کاتین» و چند زندان لهستان بازگو می‌کند. این فیلم بر اساس کتاب پس از وقوع: «داستان کاتین» نوشته «آندره مولارسچیک» ساخته شده ‌است. کاتین در بخش بهترین فیلم خارجی زبان در هشتادمین دوره مراسم اسکار، نامزد دریافت جایزه بوده ‌است.

نام انگلیسی فیلم: Katyn

کارگردان: آندری واجدا

نویسنده: آندری واجدا، پرسمیسلاو نوواکوفسکی

بازیگران: موجا استاسشوسکا، دانوتا استنکا، آرتور ژمیوسکی و …

مدت فیلم: ۱۱۵ دقیقه

محصول ۲۰۰۷ لهستان

درباره کارگردان:

“آندری واجا” متولد ۶ مارس ۱۹۲۶ در لهستان است. او یکی از برجسته‌ترین اعضای مدرسه غیر رسمی فیلم‌سازی لهستان است که از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۳ فعال بوده‌ است. او بیشتر به‌خاطر سه‌گانه‌اش به نام‌های: «یک نسل»، «کانال» و «خاکستر و الماس» شناخته می‌شود. تا به امروز چهار فیلم از او به عنوان نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان در مراسم اسکار پذیرفته شده ‌است. وی در سال ۲۰۰ مفتخر به دریافت اسکار افتخاری برای یک عمر دستاورد هنری شده ‌است.

*آسیاب و صلیب

«آسیاب و صلیب» محصول سال ۲۰۱۱ لهستان و به کارگردانی «لخ ماجیوفسکی» است. این فیلم بر اساس کتاب به همین نام اثر «مایکل فرانسیس گیبسن» ساخته شده ‌است. این فیلم برای اولین بار در جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۱۱ به نمایش درآمد. «آسیاب و صلیب» موفق به دریافت جایزه در جشنواره فیلم لهستان و جایزه انجمن منتقدان سانفرانسیسکو شده ‌است.

نام انگلیسی فیلم The Mill and The Cross

کارگردان: لخ ماچیوفسکی

نویسنده: لخ ماچیوفسکی

بازیگران: روتگر هاور، مایکل یورک، شارلوت رمپلینگ و ….

زمان فیلم: ۹۰ دقیقه

محصول ۲۰۱۱ لهستان

درباره کارگردان:

“لخ ماچیوفسکی” در ۳۰ آگوست ۱۹۵۳ در لهستان به دنیا آمد. او نویسنده، کارگردان، شاعر، نقاش و آهنگ‌سازی است که در دانشگاه هنرهای زیبای ورشو در مجارستان تحصیل کرده ‌است. پس از آن در مدرسه بین‌المللی فیلم‌سازی لودز، در رشته فیلمسازی به تحصیل پرداخت. وی یکی از فیلمسازان بین‌المللی لهستان است که به غیر از فیلم‌های او، نقاشی‌هایش نیز در سطح جهان به نمایش درآمده است.

پایان پیام//


آخرین خبرها
منبع: هنر آنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.