معمای تقویم باستانی مایاها بالأخره حل شد

۲۷فروردین۱۳،

پژوهشگران آمریکایی با استفاده از روش تاریخ‌نگاری رایودکربنی موفق به رمزگشایی از تقویم باستانی مایاها شدند.

به گزارش ایسنا، سه تقویم متفاوت مایاها شامل تقویم مقدس Tzolk’in است که یکسال آن ۲۶۰ روز محاسبه می‌شد و برای انجام برنامه‌های مذهبی مورد استفاده قرار می گرفت؛ تقویم دوم که Haab نام دارد و یکسال ۳۶۵ روز بطول می انجامد و از تغییرات فصلی برای شمارش روزها استفاده می‌شود و تقویم سوم شمارش بزرگ (Long Count) نام دارد؛ این تقویم ۵۱۲۵ ساله که در روز ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ پایان یافت از ۱۴۴ هزار روز- باکتون، هفت هزار و ۲۰۰ روز- کاتون، ۳۶۰ روز- تون، ۲۰ روز- وینال و یک روز- کین تشکیل شده است.

محققان دانشگاه پن استیت در پنسیلوانیا با تنظیم (کالیبره) کردن تقویم شمارش بزرگ بر روی تقویم مدرن اروپایی، موفق به رمزگشایی از آن شده‌اند.

پروفسور «داگلاس کنت» باستان شناس زیست محیطی و سرپرست تیم تحقیقاتی خاطرنشان می‌کند: در روش های تطبیق تقویم شمارش بزرگ با تقویم مدرن اروپایی از حوادث تاریخی و نجومی استفاده می‌شود که چندان قابل اطمینان نیستند.

یک تیم بین‌المللی از پژوهشگران برای تطبیق تقویم باستانی مایاها از روش همبستگی گودمان- ماتینز- تامپسون (GMT) استفاده کردند؛ این همبستگی نشان می دهد که ایجاد تاریخ در ششم سپتامبر ۳۱۱۴ پیش از میلاد روی داده است.

در این روش از ترکیب شتاب‌دهنده طیف سنج جرمی کربن- ۱۴ و کالیراسیون با استفاده از نرخ رشد درختان استفاده شد؛ نرخ رشد درخت با رهگیری سالانه تغییرات در جذب کلسیم در فصول بارانی محاسبه شد و تغییرات جوی کربن-۱۴ در طول دوران کلاسیک مایاها حاکی از نوسانات شدید در طول زمان بوده است.

با قرار گرفتن و تطبیق تقویم باستانی «شمارش بزرگ» در تقویم مدرن اروپایی، امکان درک زمان وقوع حوادث در عصر مایاها با اتفاقهای تاریخی در سایر نقاط جهان فراهم می گردد.

نتایج این مطالعه در مجله Scientific Reports انتشار یافته است.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.