مفتی های سعودی از طریق تروریست ها به مخالفان دولت سوریه پول می دهند

هفته نامه پرشمارگان ‘ویکلی استاندارد’ آمریکا، در آخرین شماره خود نوشت: به تازگی گروهی از مفتی های سعودی با راه اندازی کارزار اینترنتی، خواهان جمع آوری پول برای کمک به ‘ارتش سوریه آزاد’ شده اند.

سعد البریک، سلمان العوده و محمد العرفه که در تارنمای توییتر هم طرفدارانی دارند، خواستار کشته شدن بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، هستند و کارزار جمع آوری پول برای مخالفان وی را نیز مدیریت می کنند.

اما نگران کننده ترین نکته در فعالیت مفتی های سعودی این است که این افراد ‘انجمن احیای میراث اسلامی کویت’ را به عنوان یکی از کانال های انتقال پول به مخالفان ‘اسد’ انتخاب کرده اند. این انجمن در سال ۲۰۰۲ توسط توسط سازمان ملل متحد و در سال ۲۰۰۸ توسط ایالات متحده آمریکا در فهرست گروه های تروریستی قرار گرفت.

انجمن یاد شده، سابقه انتقال پول به گروه القاعده را نیز دارد و با توجه به حمایت و حضور روز افزون القاعده در میان مخالفان دولت بشار اسد، کمک مالی انجمن کویتی به این جریان را باید نگران کننده دانست.

نکته دیگر این است که فعالیت کارزار کمک مالی به مخالفان سوریه، بسیار فراتر از مرزهای عربستان سعودی است و گروه مفتی های سعودی برای دستیابی به هدفشان، در کویت، مصر، لبنان، ترکیه، قطر، بحرین و اردن نیز حساب های بانکی باز کرده اند. حساب های بانکی این عده، حتی از مرزهای خاورمیانه هم فراتر رفته و بانک های سوییس، آلمان و انگلستان را نیز شامل شده است.

هفته نامه ویکلی استاندارد در ادامه نوشت: جالب این است که کارزار کمک به مخالفان اسد، با رویکرد پیشین همین مفتی ها تفاوتی آشکار دارد. در مارس ۲۰۱۱، یعنی یک ماه پس از سقوط حسنی مبارک، دیکتاتور پیشین مصر، ‘سعد البریک’ گفته بود ‘باید استخوان های جمجمعه اعرابی که بخواهند از الگوی مصر پیروی کنند و علیه حکومت سعودی قیام کنند را خرد کرد.’ حالا همین مفتی، از حرکت مخالفان دولت در سوریه ذوق زده شده است.

در ماه مه ‘البریک’ اعلام کرد که خود و خانواده اش ۲۵ هزار دلار به ‘ ارتش سوریه آزاد’ کمک کرده اند و یکی از پسرانش هم به کویت رفته تا پول ها را شخصا تحویل دهد.

جالب آنکه مفتی های سعودی ظاهرا با یکدیگر هماهنگ هم نیستند. عبدالعزیز الشیخ، مفتی اعظم عربستان سعودی، از جمع آوری پول بدون نظارت دولت ریاض انتقاد کرده است و دولت ریاض هم از کارزار یاد شده خواسته است که از ‘هر منبعی’ پول نگیرند!

هفته نامه آمریکایی در پایان هشدار داد که به دست گیری ابتکار عمل در سوریه توسط وهابی ها، ممکن است به نبردهای فرقه ای در آن کشور بیانجامد.

مترجمام**۹۱۶۳**‌۱۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۱۹۹۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.