مقام سابق آمریکایی: اسرائیل تا ۲۰ سال دیگر وجود نخواهد داشت

«لارنس ویلکرسن» سرهنگ بازنشسته آمریکایی و رئیس دفتر وزیر خارجه این کشور در دوران «کالین پاول» معتقد است رژیم صهیونیستی ۲۰ سال دیگر وجود نخواهد داشت زیرا در حال مشروعیت‌زدایی از خود و مطرح شدن به عنوان یک رژیم آپارتاید است.

 مقام سابق آمریکایی: اسرائیل تا 20 سال دیگر وجود نخواهد داشت

به گزارش ممتاز نیوز، «لارنس ویلکرسن» سرهنگ بازنشسته نیروی زمینی آمریکا و رئیس دفتر «کالین پاول» وزیر خارجه پیشین این کشور که به عنوان منتقد برجسته نومحافظه‌کاران مطرح شده، ماه ژوئن در سخنانی گفت اسرائیل به عنوان یک “دولت” ۲۰ سال دیگر وجود نخواهد داشت زیرا در حال مشروعیت‌زدایی از خود به عنوان یک رژیم آپارتاید است.

به گزارش وبگاه خبری «ماندویس» که به پوشش سیاست خارجی آمریکا در غرب آسیا می‌پردازد، وی همچنین در اظهارات خود اسرائیل را مسئولیت استراتژیک درجه یک ایالات متحده خواند و افزود «محتمل‌ترین دولتی در جهان است که آمریکا را به آرماگدون می‌برد».

این مقام سابق آمریکایی که از اعضای اندیشکده آمریکایی «کویینسی» است و در کالج دولتی «ویلیام و مری» تدریس می‌کند در ادامه اظار داشت آمریکا باید اکنون به رژیم صهیونیستی بگوید که سریع تغییر کند در غیر این صورت از تامین مالی و حمایت از اسرائیل دست خواهد کشید، اما ایالات متحده این کار را نخواهد کرد.

به گفته او، «دستور کار نومحافظه‌کاران در غرب آسیا به آتش کشیدن [منطقه] شام و درگیر نگه داشتن دشمنان اسرائیل بوده تا نتوانند برای آن دردسر ایجاد کنند.»

رژیم آپارتاید اسرائیل در خطر قرار گرفته است

او در توضیح اظهارات خود گفت: اسرائیل احتمالاً یک مسئولیت استراتژیک درجه اول برای ایالات متحده است. من امیدوارم که خلاص شدن از دست (بنیامین) نتانیاهو (نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی) و در عین حال خلاص شدن از دست (جرد) کوشنر (داماد ترامپ و مشاور ارشد سابق کاخ سفید) و (مایک) پامپئو (وزیر خارجه دولت سابق آمریکا) و (دونالد) ترامپ (رئیس‌جمهور سابق آمریکا) اوضاع را تا حدی تسکین دهد که ما در اسرائیل دولتی داشته باشیم که شاید متوجه باشد آینده آن چقدر خطرناک است.

این دستیار پیشین وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: من چند روز قبل گفتم اسرائیل تا ۲۰ سال دیگر دولت نخواهد بود، بلکه از بین می‌رود. قطعاً دموکراسی نخواهد بود. یک دولت آپارتاید خواهد بود و جهان آن را مانند آفریقای جنوبی رد خواهد کرد. اکنون می‌گویم موجودیت نخواهد داشت.  

ویلکرسن افزود: آن‌ها (رژیم صهیونیستی) در حال حاضر یک مسئولیت استراتژیک هستند. تنها نکته استراتژیک مثبت در رابطه با اسرائیل، روابط ماست. به این معنا که یهودیان آمریکایی زیاد هستند و ارتباطات زیادی با اسرائیل وجود دارد. این تنها جنبه مثبت رابطه ماست، بقیه چیزها منفی است.

او در ادامه تاکید کرد که آمریکا باید رژیم صهیونیستی را مهار کند اما این کار را نخواهد کرد. این مقام سابق در خصوص این مسئله تصریح کرد: بله، اسرائیل باید مهار شود و باید بدون هیچ گونه ابهامی به آن گفته شود که شما تغییر خواهید کرد و به سرعت و به طور موثر تغییر خواهید کرد یا پدرخرجتان (آمریکا) را رفته بدانید. (اما) این اتفاق نخواهد افتاد. قرار نیست اتفاق بیفتد.

سیاست آمریکا؛ به آتش کشیدن خاورمیانه برای محافظت از رژیم صهیونیستی

ویلکرسن که در موسسه «اقدام صلح ماساچوست» سخن می‌گفت در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارنظر «جاشوا لاندیس» کارشناس مسائل خاورمیانه بخصوص مسائل سوریه مبنی بر این که سیاست آمریکا در سوریه ایجاد باتلاق برای روسیه و ایران بوده، پاسخ داد: من فکر می‌کنم برنامه نومحافظه کاران در این کشور (آمریکا) که افرادی چون ریچارد چنی و دونالد رامسفلد و دیگران به آن ملحق شده بودند، آتش زدن شام بود تا دشمنان اسرائیل را به جان هم بیندازند، چه عرب-فارس یا عرب-عرب یا هر چه باشند، این امر تضمین می‌کند که آن‌ها نمی‌توانند با هم ادغام شوند و گرد هم آیند و ترکیب شوند و اسرائیل را از نظر نظامی یا غیر آن دچار مشکل کنند. فکر می‌کنم این برنامه کلی آن‌ها بود. نمی‌گویم که انگیزه همه این هدف بود. اهداف دیگری نیز وجود داشت، برای مثال، انگیزه حمله به عراق شد.

وی افزود: من برنامه‌هایی را در پنتاگون برای فراتر رفتن از عراق دیدم. آن‌ها تصور می‌کردند که کار عراق در ۵۵ روز یا کمتر تمام می‌شود. سوریه بعد بود. سپس نوبت هر کس که هدف آنی مطلوب بود. می‌توانست ایران باشد، لبنان یا مصر. می‌توانست هر کسی در (منطقه) شام باشد. تا زمانی که این مکان را در آتش نگه می‌داشت و بنابراین از اسرائیل محافظت می‌کرد.

به گفته او، برخی از این دستور کار در سه توصیه سیاستی نومحافظه‌کاران در سال ۱۹۹۶ به نتانیاهو ارائه شد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.