ملت ایران و پاکستان دارای تاریخ و فرهنگ مشترک هستند

دوشنبه ۲۶ تیر – ۰۶:۵۶:۴۷ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی:

بزرگنمایی:  

اسحق صلاحی امروز یکشنبه ۲۵ تیرماه در دیدار با حبیب احمدخان رئیس آرشیو ملی پاکستان با اشاره به تجارب خوب ایران در زمینه آرشیو و سند و همکاری با آرشیو پاکستان گفت: ملت پاکستان و ایران دارای تاریخ و فرهنگ مشترک هستند و می توانند همکاری های خوبی داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری ممتاز، صلاحی ضمن خوش آمدگویی به حبیب احمدخان گفت: سرزمین ایران برای برادران مسلمان در حکم خانه خودشان است.
وی با اشاره به دشمنان مشترک دو ملت ادامه داد: ما سخن رسول اکرم (ص) در مورد امت واحده اسلامی را فراموش کردیم که اگر این امت اسلامی شکل می گرفت، کشورهای امریکا و انگلیس در بین مسلمانان نفوذ نمی کردند.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرن بیست و یکم را قرن رویارویی تمدن ها خواند و گفت: تمدن اسلامی با تشکیل امت واحده اسلامی می تواند آرامش و آسایش را تجربه کند و فرهنگ و تمدن بومی خود را در برابر فرهنگ ساختگی انگلوساکسون ها به رخ بکشد.
وی اثبات فرهنگ و هویت ملت ایران و پاکستان به جهانیان را از جمله فعالیت های مشترک دو سازمان برشمرد و ادامه داد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در جایگاه خوبی قرار دارد و رئیس جمهور به عنوان رئیس هیات امنا و وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم،تحقیقات و فن آوری و آموزش و پرورش از اعضای هیات امنای سازمان هستند.
دکتر صلاحی به نقش آفرینی سازمان در حکم حافظه ملی گذشته، امروز و نسل های آتی یاد کرد و گفت: ریاست شورای جهانی آرشیو شعبه جنوب و جنوب غرب آسیا(سواربیکا) که شما دبیرکل آن هستید، کمیته حافظه جهانی در ایران، کتابخانه های ملی کشورهای عضو همکاری های اقتصادی(اکو) و مرکز نسخ خطی منطقه خاورمیانه که یونسکو مسئولیت آن را به ایران واگذار کرده است به عهده کتابخانه ملی است و این بخشی از ظرفیت ها و فعالیت های سازمان است.
وی به پیش نویس تفاهم نامه ای که قرار است به امضای طرفین برسد، اشاره کرد و گفت: ثبت میراث مشترک در حافظه جهانی، آموزش کارشناسان مرمت و آرشیو پاکستان، رقومی سازی اسناد و برگزاری کارگاه ها و نمایشگاه های مشترک می تواند به گسترش روابط کمک کند.
دکتر صلاحی اسناد  و نسخ خطی را متعلق به بشریت دانست و افزود: اسناد و نسخ خطی متعلق به قوم خاصی نیست و باید از آنها حفاظت کرد.
دکتر حبیب احمد خان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از فرصت پیش آمده گفت: فرصت مغتنمی است که درباره پیشینه خود صحبت کنیم.
وی افزود: بعد از استقلال پاکستان هیچ سندی از هند نیامده و چندین سال است که تلاش ها برای ایجاد بنای آرشیو ملی پاکستان برداشته شده است.
وی به سند “پدر ملت ها” مربوط به محمد علی جناح در آرشیو ملی پاکستان اشاره کرد و گفت: اسناد دولتی به هیچ وجه در پاکستان مخدوش نمی شوند و ازبین نمی روند و همه دستگاه ها بعد از ۵ سال وظیفه دارند اسناد خود را برای حفاظت در اختیار آرشیو ملی قرار دهند.
رئیس آرشیو ملی پاکستان ادامه داد: ایران در بخش حفاظت و نگهداری اسناد بسیار قوی عمل می کند و از جمله بخش هایی است که می تواند کارشناسان پاکستانی را آموزش دهد و با ما همکاری داشته باشند.
وی به وجود بیش از ۱۰ هزار نسخه خطی فارسی در آرشیو ملی پاکستان اشاره کرد و از سازمان برای حفاظت و بهره برداری بهینه درخواست همکاری کرد.
احمد خان پیشنهاد کرد: کارگروهی از متخصصان ایرانی در اسلام آباد، آموزش کارشناسان پاکستانی از سراسر این کشور را به عهده بگیرند.
دکتر صلاحی و حبیب احمد خان در خصوص اجلاس آتی سواربیکا در هند  و شورای جهانی آرشیو( ایکا ) نیز تبادل نظر کردند.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به عنوان رئیس سواربیکا اعلام کرد: تمام تلاش خود را برای حضور پاکستان در ایکا خواهم کرد تا نمایندگان سواربیکا به طور فعال در این اجلاس شرکت کنند و ان شاء الله دستاوردهای خوبی برای اعضا داشته باشد.
گفتنی است رئیس آرشیو ملی پاکستان در پی دعوت رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به ایران سفر کرده است است و در سفر خود از بخش های مختلف آرشیو ملی و کتابخانه ملی بازدی  و هم چنین با کارشناسان آرشیوی سازمان تبادل نظر خواهد داشت.
 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۱۶۱۲۵۸۰۰۴۵۷


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.