ملت ها و جنبش غیر متعهدها

شانزدهمین اجلاس سران کشورهای غیر متهعدها (نم)در روزهای پنجم تا دهم شهریور ماه در تهران برگزار می شود و دولت جمهوری اسلامی در حال آماده سازی خود برای میزبانی از بزرگترین نشست سران کشورهای دنیا پس از سازمان ملل است .

سالن اجلاس سران در تهران و هتل های محل اقامت میهمانان آماده گردیده و تشریفات و برنامه های جنبی این اجلاس تدارک دیده شده تا در شهریور ماه به اجرا در آید.

ماهیت شکل گیری این جنبش، کشورها و شخصیت های بنیانگذار این جنبش، زمان پیوستن ایران به آن و نیز اثرگذاری عمیق ایران به عنوان یک عضو مهم در این جنبش بایستگی دخالت ملت ایران در برگزاری شانزدهمین اجلاس در تهران را یاد آوری می کند.

به کلام دیگر نباید برگزاری این اجلاس محدود به دولت شده و مردم آن را نشستی شامل دولتمردان بدون دخالت ملت ها بدانند.

نخستین تلاش برای ایجاد همگرایی میان کشورهایی که بعدها به غیر متعدها معروف شدند، در سال ۱۹۵۵ در کنفرانس ‘باندونگ’ در شهر باندونگ اندونزی صورت گرفت.

‘جواهر لعل نهرو’، ‘جمال عبدالناصر’ و ‘احمد سوکارنو’، رؤسای وقت حکومت کشورهای هند، مصر و اندونزی در این اجلاس اندیشه تشکیل چنین سازمانی را مطرح کردند.

در ۱۹۶۱ اولین اجلاس سران عدم تعهد با حضور ‘مارشال یوسیپ بروز تیتو’ رهبر یوگسلاوی، ‘قوام نکرومه’ رهبر غنا، جمال عبدالناصر رئیس جمهوری مصر، جواهر لعل نهرو نخست وزیر هند و احمد سوکارنو رهبر استقلال اندونزی در کنفرانسی که در شهر بلگراد در کشور یوگسلاوی برگزار شد، این سازمان موجودیت خود را اعلام کرد.

افراد مذکور همه در میان مردم خود رهبرانی با اقتدار و مردمی محسوب می شدند و حد اقل در کشور خود نام نیک به یاد گذاشته اند. همه این افراد تجربه دست کم یکبار حمایت فراگیر و انبوه مردم خود را در کارنامه دارند.

نگاهی به نقشه جهان نما و وضع قرار گرفتن کشورهای عضو و ناظر جنبش عدم تعهد گویایی موضوعات مختلفی از جمله مردمی بودن این جنبش است.

ایران نیز که از سال ۱۳۵۸ و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به این جنبش پیوست برآمده از یک انقلاب مردمی با رهبری یکی از نافذترین شخصیت های قرن بود.

همه این گذشته نشان می دهد که اجلاس سران این جنبش باید پیوندهای مردمی خود را حفظ کند زیرا ماهیت این جنبش نه تنها عدم وابستگی به استکبار شرق و غرب بلکه تکیه بر نیروهای مردمی بود.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای بسیار مهم و موثر این جنبش توانست در سال ۱۹۸۳ اعضا را مجاب به تغییر مقر برگزاری آن از بغداد به عنوان کشور متجاوز به ایران به دهلی نو نماید.

پس از بیداری اسلامی و تاثیر واضح انقلاب اسلامی ایران در این فرایند که بین دو اجلاس پانزدهم در مصر و شانزدهم در تهران رخ داد اکنون باید عملکرد ایران در پر رنگ کردن مردمی بودن این جنبش دیده شود.

مردم ایران که پس از انقلاب در تمامی صحنه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی حضوری چشمگیر داشته اند این بار نیز می توانند با میزبانی مردمی از نمایندگان کشور ها مختلف دنیا ، قدرت ملت ها را به آنان و البته به کشورهای استکباری یا دولتمردانی که به دلیل نادیده گرفتن قدرت ملت خود از سرترس به دامان غرب افتاده اند یاد آور شوند.

نباید میزبانی و برگزاری این اجلاس به دولت محدود شده و مردم آن را جزو وظایف دولت دانسته و خود را از آن مبرا بدانند.

البته راه اندازی خبرگزاری جنبش غیر متعهدها و دعوت گسترده از رسانه ها برای حضور در اجلاس ، حرکت های مثبتی در اطلاع رسانی از اجلاس تهران است که روزهای اخیر انجام شده اما هنوز جای حضور مردم در این اجلاس خالی و داد و ستدهای فکری و فرهنگی ملت فهیم ایران با نمایندگان بیش از ۱۳۰ کشور مدعو به پایتخت ایران اسلامی خالی است.

ملتی که نماینده امپریالیسم در خاورمیانه را سرنگون کرد، هشت سال جنگ تحمیلی در برابر دنیایی از ظلم را پیروزمندانه اداره کرد، فتنه های بزرگ را خاموش و طرفیت خود از نظام اسلامی را بارها اثبات کرده است جا دارد امروز به عنوان سرمایه و پشتیبان اصلی نظام بر جایگاه دلربایی و فخر فروشی بنشیند.

ایران در عرصه جهانی با نام رسمی جمهوری اسلامی ایران شناخته می شود. جمهوریت آن به معنی حکومت مردمی و بدور از استبداد، اسلامی بودن آن به معنی تبعیت از دستورات شریعت محمد(ص) و ایران یاد آور ملتی بسیار کهن است که دامان اش گهواره فرهنگ و تمدن بشری است.

هر سه رکن جمهوری اسلامی ایران به مردم باز می گردد و به انصاف قضاوت کنیم ایرانیان مسلمان همه این صفات را حفظ و تقویت کرده و خود را ملتی قابل اطمینان معرفی کرده اند.

در آستانه اجلاس باید نویسندگان، هنرمندان حوزه های مختلف هنر، سینماگران و صدا و سیما و اندیشمندان سیاسی دست بکار شوند به نحوی که ناظران به هر حوزه ای که سر کشی کنند حضور آنها را احساس کنند.

ایران ، مهد فرهنگ و هنر است و هر میهمانی که به ایران وارد می شود باید آثار استادان هنر را در گوشه و کنار و متن و حاشیه این اجلاس ببیند و به هرنقطه از پایتخت که سربزند قانع شود که هنر نزد ایرانیان است و بس.

فرصت خوبی است تا مردم به دوست و البته دشمنان بفهمانند تحریم ها و تخریب ها نتوانسته ایرانی را از مهمان نوازی، فرهنگ دوستی و پایداری بر آرمان های انقلاب اسلامی دور کند.

نصب پرچم بر سر در منازل یا مغازه ها، برافراشتن پرچم در میادین و پارک ها ، دخالت قشر بسیار پر جمعیت دانشجو در میزبانی از میهمانان و برقراری انتظامات شهر و دخالت مردم در نظافت و پاک نگه داشتن شهر می تواند از جمله فعالیت ها باشد.

اگر امکان ارسال پیام های مردم ایران به ملت های عضو جنبش غیر متعهد ها از طریق نمایندگان آنان که پنجم تا دهم شهریورماه در تهران حضور دارند فراهم شود می تواند قدرت اثرگذاری نیروهای مردمی را به حاکمان یاد آور شود.

انتظار می رود هر روز که به برگزاری اجلاس نزدیک تر می شویم تعداد روزنامه ها و مجلات که مطالبی به همین موضوع اختصاص داده باشند و برنامه هایی که از رادیو و تلوزیون پخش می شود افزایش یابد.

عضویت در اجلاس جنبش غیرمتعهدها ، امری مختص به دولت های گذشته، فعلی یا آینده نیست بلکه یک خواست ملی و تبعیت از دستور شریعت اسلام است. بنا بر این میزبانی شانزدهمین اجلاس سران غیر متعهدها فرصت خوبی برای دوری از جناح بندی های سیاسی و بازگشت به یک حرکت متحد ملی است.

پنجم تا دهم شهریور فرصت خوبی است تا مردم ایران چهره صلح طلب، فرهنگ دوست و ظلم ستیز خود ،بدور از سیاه نمایی که دشمنان از آنها به دنیا ارایه کرده اند را از نزدیک به کارشناسان ، وزیران و روسای بیش از ۱۳۰ کشور دنیا که در تهران گردهم می آیند بنمایانند.

ضمن اینکه برگزاری اجلاس می‌تواند تهران را به کانون دیپلماسی منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل نماید این فرصتی است تا مردم ایران صدای خود را به ملت ها برسانند که دنیا را آگاه کنند که مشخصا هدف تحریم ها به ستوه آوردن مردم ایران برای دست برداشتن از حمایت از دولت غیر متعهد و مستقل جمهوری اسلامی است و سلاح هسته ای و تهدیدات آن بهانه ای بیش نیست.

به این طریق علاوه بر رساندن صدای مردم ایران به دنیا، ملت های جهان بویژه مردم غرب را نسبت به فیلتر های رسانه ای دولت هایشان آگاه کنند.

گزارمیز**۱۸۲۳**۱۵۴۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۰۷۴۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.