فارین پالیسی: آمریکا باید اجلاس غیرمتعهدها را جدی بگیرد

به گزارش ایرنا، ‘راب راکوو’ استاد رشته روابط بین الملل دانشگاه استانفورد آمریکا در این تحلیل می افزاید: با وجود تلاش آمریکا برای بازداشتن ‘بان کی مون’ دبیر کل سازمان ملل از حضور در اجلاس با هدف به حاشیه راندن این نشست، وی در نشست تهران حضور یافت و در نتیجه، تلاش های آشکار و تاکیدهای واشنگتن برای منزوی کردن ایران بی نتیجه ماند.

وی می نویسد: این تلاش آمریکا اشتباهی تاکتیکی از تصورات غلط و دیرینه این کشور از جنبش غیرمتعهدها بود.

این نویسنده در خصوص دیدگاه ایالات متحده در مورد جنبش غیر متعهدها می نویسد: آمریکا این جنبش را به مثابه جنبشی خنثی تلقی کرده و مواضع آن را سردرگم و منافقانه می داند؛ به طوری که ‘کاندولیزا رایس’ ، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا همزمان با برگزاری نشست این جنبش در سپتامبر ۲۰۰۶ در هاوانا در خصوص جهت گیری جنبش غیرمتعهدها گفت: با وجود تشکیل این جنبش در زمان جنگ سرد و با اینکه این جنگ مدت هاست پایان یافته، در تعجب هستم که کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در حال حاضر به چه چیزی تعهد ندارند؟

راب راکوو می افزاید: این یکی از اشتباهات کلاسیک در فهم جنبش غیر متعهدها است و موضع گیری آمریکا در قبال جنبش غیر متعهدها به این دلیل است که مسائل بعد از جنگ سرد آمریکا را به شدت تحت تاثیر قرار داده و درک این جنبش را برای واشنگتن دشوار کرده است.

این پژوهشگر مهم ترین مسائل و مشکلات کشورهای عضو جنبش را مبارزه مداوم با نژاد پرستی، فقر و توسعه نیافتگی دانست و گفت: تاریخ هشدار می دهد که نباید جنبش غیرمتعهدها را دست کم گرفت و این جنبش، نمایش یا خیالی زودگذر نیست و اجلاس های آن اتفاقات بی اهمیتی نیستند.

وی در ادامه تاکید می کند، کاخ سفید باید برنامه ای برای نزدیکی به جنبش غیر متعهدها در نظر بگیرد و از کار برد لفظ محور شرارت برای کشورهای عضو آن اجتناب کند.

وی با اشاره به اینکه در مجموع، نمی توان آرزوی محو غیر متعهدها را داشت، می نویسد: درصورتی که دولت باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا میسر انحرافی را ادامه دهد، مرتکب اشتباهات پیشین خواهد شد.

**۷۲۷۹** ۱۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۳۰۳۴۹۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.