استحکام جنبش غیرمتعهدها مقامات آمریکا را به چالش کشیده است

‘ غلامعلی حدادعادل ‘ در آستانه برگزاری شانزدهمین‌ اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در تهران، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، افزود: جنبش غیرمتعهدها از سوی دیگرغرب را نیز از امتیازگیری‌های گذشته خود منع کرده است.

حدادعادل افزود: جنبش غیرمتعهدها که احترام متقابل به تمامیت ارضی و حاکمیت یکدیگر، برابری و منافع متقابل، عدم تجاوز به یکدیگر، همزیستی مسالمت آمیز، عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر را از جمله وظایف محوری خود قرار داده است، امروز توانسته روند نفوذ مستقیم آمریکا در جوامع بشری را کندتر از گذشته کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این که آمریکا همواره سعی داشته است تا جنبش غیرمتعهدها را که برگرفته از روحیه‌ای عدالت خواه است منحرف کند، گفت: آمریکا تلاش‌های مستمری را در راستای اعمال نفوذ در میان اعضای این جنبش با هدف ایجاد تفرقه بین آنها بکار گرفته است.

حدادعادل تصریح کرد: با توجه به انقلاب‌ها و گسترش موج بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه، برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در ایران، بی شک شکست دیگری برای آمریکا رقم خواهد زد.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد سیر صعودی حرکت‌های اسلامی منطقه و همزمانی اجلاس سازمان غیرمتعهدها با بحران‌های جهانی نیز می‌تواند نقش سرنوشت سازی برای کل جهان به دنبال داشته باشد.

حدادعادل با اشاره به این که جنبش غیرمتعهدها از جمله نهادهای بین‌المللی باسابقه و بسیار مهم به شمار می‌رود، گفت: بزرگان مشهوری نظیر ‘جواهر لعل نهرو’ ، ‘مارشال تیتو’،’ احمد سوکارنو ‘ و ‘ جمال عبدالناصر ‘ از آفریقا و اروپا به عنوان بنیانگذاران جنبش غیرمتعهدها توانستند، با الهام از حرکت‌های برخواسته از ملت‌های ستم دیده چنین نهادی را تشکیل دهند.

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس تاکید کرد: امروزه اعضای کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها می‌توانند ظرفیت‌های بالقوه موجود در این نهاد بین المللی را به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل کرده و با این روند سلطه‌های غرب را مهار کنند.

حدادعادل افزود: در شرایطی که جامعه جهانی به لحاظ سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا با بحران‌های فزآینده و چالش برانگیز روبرو شده، برگزاری جنبش غیرمتعهدها در سطوح سران و وزرای امور خارجه در تهران، فرصت مناسبی برای هم‌اندیشی و تصمیم سازی در پرتو خاستگاه جهانی، همبستگی و عدالت فراهم ساخته است.

سیام**۹۲۵۰**۱۴۷۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۸۴۳۰۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.