منع استفاده از کیسه‌های پلاستیکی با آیین‌نامه سازمان حفاظت محیط زیست

مدیر کل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین آیین نامه‌ای در زمینه منع مصرف کیسه‌های پلاستیکی در مراکز خرید و میادین تره بار خبر داد.

منع استفاده از کیسه‌های پلاستیکی با آیین‌نامه سازمان حفاظت محیط زیست

به گزارش ممتاز نیوز، حسن پسندیده در وبینار آلاینده‌های نوپدید و تبعات انسانی و محیط زیستی آن افزود: بر اساس قانون مدیریت پسماندها، برای تحقق اصل ۵۰ قانون اساسی و به منظور حفظ محیط زیست، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به رعایت قانون مدیریت پسماندها هستند.

وی پسماندها را درپنج طبقه پسماندهای “عادی”، “بیمارستانی، “ویژه”، “کشاورزی” و “صنعتی” تقسیم بندی کرد و ادامه داد: مدیریت پسماندهای عادی بر عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و مدیریت پسماندهای صنعتی بر هده تولید کنندگان است.

پسندیده اضافه کرد: در ماده ۱۱ قانون مدیریت پسماندها اشاره شده است که سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سایر وارتخانه‌های ذی‌ربط چون وزارت بهداشت، صنعت، معدن و تجارت، نفت و نیرو و جهاد کشاورزی موظف هستند ضوابط و مقررات روش‌های مدیریت پسماندها را تدوین کند و به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست به تصویب برساند و این وزارتخانه‌ها همچنین بر اجرای بهینه مدیریت پسماند نظارت دارند.

مدیر کل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در قانون مدیریت پسماند بر کاهش تولید پسماند تاکید دارد و اشاره می‌کند که قوانینی مصوب شود که در فرآیندها، پسماند کمتری ایجاد شود و باید به سمت تولید کالاهایی برویم که بازیافت آن‌ها آسان‌تر است.

وی پسماندهای پلاستیکی را یکی از معضلات در کشور و دنیا دانست و اظهار کرد: ما به‌طور اختصاصی در کشور قوانینی را برای مدیریت پسماند پلاستیکی در کشور نداریم بلکه قانون مدیریت پسماند، آیین‌نامه اجرای آن و ضوابطی در این زمینه تدوین شده‌اند و همگی این قوانین و مقررات مدیریت پسماند پلاستیکی را در بردارند.

پسندیده، مواد پلاستیکی را موادی دانست که بر پایه مواد نفتی و پلیمری هستند و قابلیت بازیافت دارند و گفت: صنایع پلاستیکی سهم زیادی در توسعه و رشد صنایعی چون خودرو، ساختمان، نساجی و الکترونیکی و بهداشت دارد ولی در صورتی که این مصنوعات به‌درستی مورد استفاده قرار نگیرند، تبدیل به چالش و معضل جدی برای محیط زیست خواهد شد.

وی با اشاره به آلاینده میکروپلاستیک‌ها یادآور شد: مطالعات نشان می‌دهد که میزان آلودگی میکروپلاستیک در خشکی ممکن است چهار تا ۲۳ برابر بیشتر از اقیانوس‌ها باشد علاوه بر آن میکروپلاستیک‌ها تا ۷۰ گرم در خاک‌های صنعتی، تا ۱۵۰۰ ذره در یک کیلوگرم خاک مناطق ساحلی و تا ۶۰ میلی‌گرم در هر کیلوگرم خاک سیلابی مشاهده شده است.

مدیر کل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست، به فراوانی میکرو پلاستیک‌ها با نزدیک شدن به مراکز صنعتی و شهری اشاره کرد و گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می دهد که میکروپلاستیک‌ها در نمونه فاضلاب شهری شهرهای ساری وبندر عباس تا ۱۳ هزار در متر مکعب وجود دارد.

وی با بیان اینکه مطالعه در زمینه میکروپلاستیک‌ها در آب آشامیدنی در ایران وجود ندارد، بر ضرورت انجام مطالعه در گستره مکانی کشور و استان‌های مختلف تاکید کرد.

پسندیده از تدوین آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در این سازمان خبر داد و گفت: در حال حاضر کیسه‌های پلاستیکی به میزان زیادی در میادین تره بار و فروشگاه‌ها عرضه می‌شود اما بر اساس این آیین نامه استفاده از آن‌ها در این مراکز ممنوع می‌شود و مشتریان برای استفاده از این نوع کیسه‌ها باید مالیات پرداخت کنند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.