من معتاد دوبله هستم +عکس

۲۱اردیبهشت،

من معتاد دوبله هستم و اگر مدتی از آن دور باشم دلم برایش تنگ می گردد.من از دوبله به سمت بازیگری رفتم .

ممتازنیوز: سیامک اطلسی بازیگر،کارگردان و صدا پیشه پیشکسوت سینما و تلویزیون می‌گوید با بسته شدن خانه سینما مشکلات بسیاری گریبانگیر اهالی سینما شده است.

بهناز شیربانی:برنامه تلویزیونی «هفت»شب قبل ۲۰ اردیبهشت میزبان سیامک اطلسی بازیگر،کارگردان و صدا پیشه سینما و تلویزیون بود.

اطلسی در ابتدای صحبت هایش  به خاطره‌ای از حضورش در عرصه نمایش و بازیگری اشاره کرد و گفت:«من بازیگری را با فیلم «مردان خشن»صابر رهبر آغاز کردم .آن زمان فیلم‌های ایرانی دوبله می‌شد و من به عنوان صدا پیشه در اتاق انتظار برای دوبله فیلم نشسته بودم. 

یک روز صابر رهبر به من پیشنهاد بازی در یک فیلم را داد و گفت باید برای بازی در فیلم تست بازی بدهم ،زمانی که در دفترش از من تست بازیگری گرفت من  روی صندلی‌اش نشستم و پشتم را به دوربین کردم. بعدزمانی که صدای دوربین را شنیدم برگشتم و گوشی تلفن را برداشتم و آغاز کردم به صحبت کردن.بعد از مدتی کات داد و از بازی من راضی بود. از آنجا  بود که وارد عرصه بازیگری شدم.»

 او ادامه داد:«من کار در دوبله را از سال ۱۳۴۲ آغاز کردم ،دوبله برای من تقریبا یک کلاس درس بود،من هر چه دارم ازدوبله است .»

بازیگر مجوعه «محتار نامه»گفت:«همه ما می دانیم هنر دوبله در ایران و جهان اول است اما متاسفانه در حال حاضر فیلمی وجود ندارد که دوبله شود و اکثرا فیلم‌های خارجی یا سریال های کره‌ای می باشند.علاوه بر آن دستمزدها از ۳– ۴ سال پیش تا الان تغییر نکرده است،سال‌ها پیش قرار بود تلویزیون کاری انجام بدهد که طبق آن  به گوینده های قدیمی حقوقی به پاسداشت پیشکسوت بودنشان تعلق بگیرد.

آقای ضرغامی این طرح را پذیرفتند که به گوینده هایی که ۳۰ سال کار کردند مبلغی پرداخت شود.به تعدادی از دوبلورها این مبلغ پرداخت شد و بعد از آن مسئولین دیگر پیگیر این طرح نشدند.خواهش من این است که مسئولان پیگیری کنند،چرا که این طرح تشویقی برای جوان‌هایی است که قدم در این راه می گذارند.»

اطلسی دربارهٔ کار جوانهایی که قدم در این حرفه می‌گذارند گفت:«جوانها خوب می باشند،اما فیلم آنچنانی نیست که خودشان را نشان بدهند.»

بازیگر مجموعه«پدر سالار»ادامه داد: «من معتاد دوبله هستم و اگر مدتی از آن دور باشم دلم برایش تنگ می گردد.من از دوبله به سمت بازیگری رفتم .»

او به خاطره حضورش در فیلم «آنسوی آتش»کیانوش عیاری اشاره کرد و گفت:«زمانی که کیانوش عیاری برای بازی در این فیلم با من تماس گرفت من سر کار دیگری بودم و او گفت که برای من صبر می کند.

برای فیلمبرداری فیلم به اهواز رفتیم و زمانی بود که هواپیماهای عراقی در حال موشک انداختن بودند و ما در هتلی اسکان داشتم و از ترس موشک‌باران به یکی از روستاهای اطراف شهر رفتیم .حتی بعضی شب ها بالش برای زیر سر گذاشتن نداشتیم. این فیلم در موقیعتی بسیار ویژه و سخت فیلمبرداری شد.کارگردان و همه عوامل برای ساخت این فیلم ایستادگی کردند و فیلم ماندگاری شد. در واقع می‌توانم بگویم یکی از بهترین فیلم هایی است که در آن بازی کردم .»

او دربارهٔ  ورودش به عرصه کارگردانی نیز چنین گفت: «اولین فیلمی که کارگردانی کردم فیلم «مشت» بود  و خوشبختانه در زمان خودش فروش خوبی داشت.بعد از آن فیلم «سفر پر ماجرا»را کارگردانی کردم که در این دو فیلم  شریک شدم و به نوعی سرمایه گذار هم بودم و به همین خاطر بعد توانستم فیلم «راز شب بارانی»را بسازم.اما الان دیگر نمی‌شود فیلم ساخت.تهیه کننده بخش خصوصی حاضر به پذیرش ریسک ساخت فیلم نیست. آن هم فیلمی که مخاطب نمی‌بیند به همین خاطر، سینمای ما پر شده است از کارگردان‌های بیکار.بیکاری در بین اهالی سینما بیداد می‌کند.»

او ادامه داد:«متاسفانه الان وقتی تیتراژ یک فیلم را نگاه می‌کنیم پر است از نام‌هایی که اصلا آنها را نمی ‌شناسیم. تا پیش از این عوامل یک فیلم از میان صنوف انتخاب می‌شدند اما الان دیگر اینطور نیست.»

اطلسی افزود:«بعد از بسته شدن خانه سینما صنوف سینمایی سرگردان شدند.مدام می‌گویند که خانه سینما باز می گردد اما خبری نیست.در حال حاضر ما گویندگان انجمنی داریم که هیئت مدیره به امور گویندگان رسیدگی می کند اما  سرپرست اصلی  یعنی خانه سینما وجود ندارد.»

خبرآنلاین


نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.