مهار ریزگردها و سه نکته کوتاه

وحید نوروزی/به نظر می رسد این قصه سر دراز دارد و حالا حالا خبری از بهبود اوضاع نیست.برازنده ما نیست که اینگونه نا امید به مسائل نگاه کنیم ولی حقیقت تلخ و گزنده است و من امیدوارم این نوشته ها و نهیب زدنها که سر سوزنی غیر از صداقت و رضای خدا در آن وجود ندارد موجب شود عزیزان مسئول توجه و عنایت بیشتری داشته باشند.

امروز در خبرگزاریها دیدم که جناب محمدی زاده رییس محترم سازمان محیط زیست کشور گفته اند: فعالیتهای مهار ریزگردها هم به سازمان حفاظت محیط زیست و هم به سازمان جنگلها مرتبط است اما اصل کار شامل تثبیت شنهای روان و بیابانزدایی، جزء ماموریت سازمان جنگلهاست و امیدواریم این سازمان با دریافت سهم خود از اعتبار ۱ میلیاردی دلاری از محل مازاد درآمدهای نفتی بتواند ماموریت محوله را انجام دهد.

ایشان درباره نحوه توزیع اعتبارات کنترل ریزگردها در سال ۹۰ ، اظهار داشته اند: مسئول توزیع اعتبار ۱ میلیارد دلاری از محل مازاد درآمدهای نفتی برای کنترل آبهای مرزی و مهار گرد و غبار، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با نظر موافق رئیس جمهور بود که از این مبلغ صد میلیارد تومان به سازمان حفاظت محیط زیست برای مهار ریزگردها و مدیریت تالابها اختصاص یافت و ما هم مشغول اجرای برنامه های خود در قالب این طرح هستیم. وزارت نیرو هم حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای کنترل آبهای مرزی دریافت کرد. بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو سهم خود را در این بخش دریافت کردند و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگلها نیز باید سهم خود را از این اعتبار مطالبه کنند.

این سخنان دو نکته جالب دارد:

اول آنکه علیرغم آنکه افکار عمومی و مصوبات موجود وظیفه مهار ریزگردها و یا گرد و غبار عربی را در حوزه اختیارات سازمان محیط زیست می داند و بیش از پنج سال است در نیمه اول سال مسئولین محیط زیست و استانداری تهران وعده و وعیدهای فراوانی می دهند و سفرهای زیادی انجام شده است اما به یکباره  رییس این سازمان می فرمایند اصل ماجرا در حیطه اختیارات سازمان جنگلهاست و اگر خودش می تواند برود پولش را از خزانه بگیرد ما و وزارت نیرو که گرفتیم اگر شما هم می توانید بروید بگیرید! هر چقدر امثال دکتر کردوانی در این مدت داد زدند که این امر وظیفه محیط زیست نیست کسی توجه نکرد تا آنکه بالاخره شخص رییس سازمان آب پاکی را ریخته و حرف منتقدین را با این مصاحبه تایید نمودند!

دوم آنکه در بحثهای آلودگی هوا و خروج خودروهای فرسوده و… همواره مقامات سازمان محیط زیست در هفت سال اخیر می فرمودند وظیفه ما ستادی و حاکمیتی است و همواره مقامات قبلی سازمان محیط زیست را به باد انتقاد می گرفتند که نباید وارد اجرا و فعالیتهای صف می شدند.حال می خواهم خواهش کنم دوستان سازمان محیط زیست بفرمایند این۱۰۰ میلیارد تومان ناقابلی که برای مهار ریزگردها دریافت نموده اند را چگونه هزینه کرده اند؟ مگر فعالیتهای ستادی و حاکمیتی اینقدر هزینه دارد؟ اگر هم وارد اجرا شده اند محبت کنند تاثیر آن را بر مهار ریزگردها به صورت کاملا ساده و عام فهم به اطلاع افکار عمومی برسانند…..فقط لطفا عصبانی نشوید و با آرامش جواب دهید.اتهام فرافکنی دیگر خیلی قدیمی شده است!

سوم آنکه به نظر می رسد این قصه سر دراز دارد و حالا حالا خبری از بهبود اوضاع نیست.برازنده ما نیست که اینگونه نا امید به مسائل نگاه کنیم ولی حقیقت تلخ و گزنده است و من امیدوارم این نوشته ها و نهیب زدنها که سر سوزنی غیر از صداقت و رضای خدا در آن وجود ندارد موجب شود عزیزان مسئول توجه و عنایت بیشتری داشته باشند.اگر این دنیا کسی از ما سئوال نپرسد و آن دنیا هم به گونه ای حل گردد یادمان باشد اخلاق و وجدان عالی ترین محکمه تاریخ بشریت بوده  و خواهد بود.شاد باشید


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.