موادمخدر رتبه سوم پرونده های قضائی/ صادرات داروهای روانگردان از ایران

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر ذوالقدر در همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر که روز دوشنبه در تالار امام جواد(ع) وزارت بهداشت برگزار شد، اظهارداشت: توجه به این موضوع نباید منجر به یک نشست و همایش آن هم در سطح عناصر محدود شود.

وی با اعلام اینکه اعتیاد و موادمخدر و ابعاد گسترده و فزاینده آن در خور تلاش و مجاهدت گسترده ملی است، افزود: باید اعتراف کنیم که خیلی دیر اقدام کرده ایم و بسیاری از عرصه ها و سنگرها را از دست داده ایم. به طوریکه باید با هزینه سنگین شرایط را به وضع مطلوب برگردانیم.

ذوالقدر با تاکید بر اینکه مبارزه با موادمخدر به یک مسئله جهانی و نیاز جهانی تبدیل شده و همه دنیا از خطر موادمخدر رنج می برند، گفت: برای کشور ما مهم تر از مسئله جهانی است و این به دلیل وجود زمینه های ترویج و توسعه موادمخدر در کشور است که بیش از یک قرن سابقه در تولید و مصرف دارد.

مشاور رئیس قوه قضائیه، وجود جمعیت تقریبا جوان و مشکلات و تنگناها و مطالبات پاسخ گفته نشده به این قشر از جمعیت جامعه را یکی از دلایل وجود موادمخدر در کشور دانست و افزود: واقع شدن در همسایگی بزرگترین تولید کننده موادمخدر در جهان (افغانستان) که ۹۵ درصد موادمخدر سنتی دنیا را تولید می کند، از دیگر دلایل سوءمصرف موادمخدر در ایران است.

وی با اشاره به وجود بیش از هزار کیلومتر مرز مشترک ایران با افغناستان که به سختی قابل کنترل است، گفت: میزان تولید موادمخدر طی سالهای گذشته در این کشور از ۲۰۰ تن به ۸ تا ۹ هزار تن در سال افزایش یافته است که عمده ترین مسیر صادرات این مواد افیونی از طریق ایران است.

ذوالقدر تاکید کرد: اعتیاد، بهترین و موثرترین ابزار برای تضعیف جامعه در مقابل جنگ نرم است و متاسفانه ما در مسیر مبارزه با مواد مخدر از این مسئله غفلت کرده ایم.

معاون حفاظت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با عنوان این موضوع که اعتیاد و موادمخدر فقط یک مسئله و معضل اجتماعی نیست و می تواند به بحران اجتماعی تبدیل شود، افزود: این بحران، ابعاد امنیتی، سیاسی و اقتصادی هم می تواند داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه برای مبارزه و پیشگیری از اعتیاد و موادمخدر فردا دیر است، تصریح کرد: بعضی مقامات اجرایی به دلیل اینکه ضعفهای اجرایی خودشان را پنهان کنند از دادن آمار و ارقام پرهیز می کنند.

ذوالقدر در ادامه به آمار پرونده های قضائی که در ارتباط با موادمخدر و اعتیاد تشکیل شده اند، اشاره کرد و افزود: در جرائم مرتبط با موادمخدر که قریب به ۱۰ جرم است، پرونده های قضائی مربوط به موادمخدر جزو ۳ جرم اصلی کشور است و رتبه سوم بیشترین پرونده های قضائی در کشور مربوط به موادمخدر است.

وی با اعلام اینکه در سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار پرونده قضائی در ارتباط با موضوع موادمخدر در کشور تشکیل شده است، ادامه داد: متاسفانه آمار این پرونده ها در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹ حدود ۳٫۷ درصد رشد داشته که نشان می دهد نرخ رشد مسائل مرتبط با موادمخدر در کشور ساکن نیست.

معاون حفاظت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اظهارداشت: در سال گذشته ۲۲۵ هزار معتاد دستگیر و به مراکز درمانی هدایت شدند که این آمار نسبت به سال ۸۹ حدود ۷ درصد رشد داشته است.

ذوالقدر همچنین از افزایش ۹ درصدی آمار دستگیری قاچاقچیان موادمخدر در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹ خبر داد و افزود: بین ۶۵ تا ۷۰ درصد زندانیان کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط با موادمخدر هستند.

وی در ادامه صحبتهای خود در همایش روز جهانی مبارزه با موادمخدر به موادمخدر صنعتی و عوارض خطرناک آن اشاره کرد و گفت: تغییر الگوی مصرف موادمخدر از سنتی به صنعتی در کشور بسیار هشدار دهنده است.

ذوالقدر با عنوان این مطلب که دسترسی به موادمخدر صنعتی و روانگردان در کشور خیلی کار دشواری نیست، افزود: متاسفانه ایران به یکی از صادرکنندگان داروهای روانگردان تبدیل شده و این مسئله به حیثیت بین المللی کشورمان لطمه می زند.

مشاور رئیس قوه قضائیه به تبعات و آثار زیانبار موادمخدر در کشور اشاره کرد و گفت: رتبه دوم پرونده های قضائی مربوط به ضرب و جرح است که بخشی از دعواهای خانوادگی ناشی از اعتیاد است. به طوریکه منشاء بسیاری از دعاوی و اختلافات خانوادگی ناشی از موادمخدر و اعتیاد است.

وی، هدف قرار گرفتن خانواده در ایران به عنوان کانون اصلی هویت اجتماعی را مورد اشاره قرار داد و افزود: آمار طلاق در کشور به خصوص در شهرهای بزرگ مثل تهران از حد طبیعی خود فراتر رفته که اعتیاد یکی از منشاء های آن است. البته طلاق خود منشاء بسیاری از آفات و انحرافات اجتماعی است.

ذوالقدر در پایان اظهارداشت: کشوری که می خواهد الگوی بیداری اسلامی باشد، چاره ای ندارد جز اینکه با بسیج همه جانبه با این معضل خانمانسوز مبارزه کند.

وی با اعلام اینکه در بحث پیشگیری و مبارزه با موادمخدر و اعتیاد دچار عقب ماندگی جدی هستیم، افزود: برنامه های خوبی تاکنون در کشور اجرا شده است اما هنوز عقب هستیم.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.