موافقت نمایندگان با تخصیص ردیف بودجه‌ مستقل به مناطق زلزله زده ارسباران

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، ۴۷ روز پیش زلزله‌ای به بزرگی ۶/۲ در مقیاس ریشتر راس ساعت ۱۶:۵۳:۱۵ شهرستان اهر و به فاصله زمانی ۱۰ دقیقه زلزله دیگر نیز به بزرگی ۶/۴ در مقیاس ریشتر این شهرستان و شهرستان‌های ورزقان، هریس و روستاهای تابعه را لرزاند که براساس آن ۳۰۰ نفر کشته و۱۳۸۲ نفر زخمی شدند.

همچنین در این زلزله تعداد پس لرزه‌های ثبت شده براساس اعلام شبکه‌های لرزه نگاری وابسته به مرکز لرزه نگاری کشوری و موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران طی ده روز اول (از تاریخ   ۲۱/۵/لغایت۱/۶/ )در حوزه  شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس ۱۴۴۴ مورد بوده است که بزرگترین پس لرزه‌ها با بزرگی ۵/۳ در روز ۲۴/۵/ حوالی شهرستان ورزقان گزارش شده است.

براساس این گزارش؛ در راستای این زمین لرزه ضمن تخریب صددرصدی اکثر خانه ها به زیر ساخت های مهم و حیاتی منطقه ارسباران نیز خسارت سنگینی وارد شد.

 در راستای پیگیری خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، موضوع تخصیص ردیف بودجه ای مستقل به مناطق زلزله زده در قانون بودجه سال ۹۲ از سوی برخی نمایندگان مطرح و مورد استقبال قرار گرفت.

 در همین زمینه ارسلان فتحی پور نماینده کلیبر و هوران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، تصریح کرد: با هر گونه کمکی به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی و تحت هر عنوانی موافق بوده و قطعا پیگیر آن خواهم بود.

وی همچنین تصریح کرد: بنده یکی از موافقان جدی تخصیص ردیف بودجه‌ای مستقل در قانون بودجه سال آینده به مناطق زلزله هستم و قطعا این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی  هدف از این کار را کمک به زلزله زدگان و تامین اعتبارات لازم جهت اصلاحات زیر ساختارهای آسیب دیده این مناطق دانست .

همچنین حمید رضا فولادگر نماینده اصفهان از تخصیص ردیف بودجه‌ای مستقل به مناطق زلزله زده در قانون بودجه سال آینده استقبال کرد و گفت: قطعا با هر کاری که بتوان به مردم زلزله زده شمال غرب کشور کمک کرد موافق هستم.

رئیس کمیسیون ویژه تولیدملی و نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی خاطر نشان کرد: قطعا با عنوان یکی از موافقان این طرح پیگیر این موضوع خواهم بود.

مقید حسینی صدر نماینده خوی مطالب مشابه ای عنوان کرد و به خبرنگار ما گفت: بنده نیز با هر طرحی که در راستای خدمت به مردم زلزله زده شمال غرب کشور صورت بگیرد موافقت خواهم کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن خاطر نشان کرد: باید با تخصیص بودجه مستقل به مناطق زلزله زده از رشد و توسعه این منطقه حمایت کرد بنابراین به عنوان یکی از موافقان طرح خواهم بود.

غلامحسین شیری علی آبادی نماینده هشت رود و چهاراویماق نیز تصریح کرد: با هر طرحی که به زلزله زدگان ارسباران بتوان کمک کرد موافقت خواهم کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی خاطر نشان کرد: قطعا با طرح اختصاص ردیف بودجه مستقل در قانون بودجه سال آینده به مناطق زلزله زده موافقت خواهم کرد.

حامد قادر مرزی نماینده قره و دهگلان نیز از اختصاص ردیف بودجه ای مستقل به مناطق زلزله زده در قانون بودجه سال آینده استقبال کرد .

عباس فلاحی باباجانی و الهوردی دهقانی نمایندگان شهرستان‌های اهر و هریس و ورزقان نیز با حمایت جدی از تخصیص ردیف بودجه‌ای مستقل به مناطق زلزله زدگان ارسباران به خبرنگار ما گفتند: به شدت پیگیر این موضوع بوده و درصد هستیم با تخصیص اعتبارات لازم ضمن توسعه این مناطق و در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه زلزله سکویی برای پرش می باشد این منطقه را آباد کنیم.

گفتنی است؛ در حادثه اخیر شهرستان‌های تبریز، اهر، هریس و ورزقان و جلفا و کلیبر شاهد وقوع زمین لرزه بود که براساس آن در شهرستان هریس ۱۱۱ فوتی (۴۳ مرد۶۸ زن و ۲۸۰ زخمی) در شهرستان ورزقان۷۸ فوتی،( ۲۰ مرد و ۵۸ زن و ۶۰۰ زخمی ) و در اهر ۴۳ فوتی (۱۸ مرد، ۱۵ زن و ۵۰۰ زخمی) و مابقی در شهرهای دیگر بر جای مانده است.

همچنین میزان کمک های نقدی طبق گزارشات رسمی اعلام شده به شرح زیر می باشد: دستگاههای اجرایی:۳۰ میلیارد ریال کمکهای خارجی ۱ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۶۱۹ دلار، کمکهای نقدی مردمی جمع آوری شده توسط کمیته امداد استان ۱۲ میلیارد ریال و کمک های غیر نقدی آن ۳۵ میلیارد ریال و کمک های نقدی مردمی جمع آوری شده توسط هلال احمر ۲۳۰۰ میلیون ریال و کمک های غیر نقدی آن نیز ۱۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

برآوردهای ریالی خسارت وارده نیز به شرح زیر برآورد شده است:

برآورد ریالی خسارت وارده(ارقام به میلیارد ریال)

ردیف    بخش آسیب دیده    میزان خسارت وارده

۱٫   مسکن روستایی و شهری    ۵/۵۰۷۸

۲٫   ساختمان های اداری و دولتی    ۱۶/۲۵۴

۳٫     راه و ابنیه    ۵۶۰

۴٫     تاسیسات آب شرب    ۵۷/۱۶۸

۶٫     تاسیسات برق، مخابرات،گاز    ۰۵/۱۹۷

۷٫     فضاهای آموزشی(مدارس)    ۶/۳۰۷

۸٫     صنعت و معدن    ۱۵۳

۹٫     فضاهای مذهبی    ۶۲/۱۴۴

۱۰٫   فضاهای بهداشتی    ۹/۴۳ (۹/۳۰۲ عمرانی-۱۳۳غیر عمرانی)

۱۱٫   جمع کل    ۵۸/۹۰۶۰

با کمی تامل در میزان خسارت وارده به زیر ساختهای شهرستان های اهر، هریس و روستاهای تابعه در نظر گرفتن ردیف بودجه‌ای مستقل در قانون بودجه سال آینده که به مناطق زلزله زده ارسباران که تدوین آن در دستگاههای اجرای آغاز شده است ضروری به نظر رسیده و عملی کردن این کار اقدامی در جهت کمک به مردم مناطق زلزله زده شمال غرب کشورمان خواهد بود.

” انتهای پیام”/پ۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.