موضع متفاوت وزیر خارجه لیبی درباره بحران سوریه/ حمایت اورتگا از برنامه هسته​ای ایران

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین مستقر در ستاد خبری اجلاس عدم تعهد، عاشور بن‌ خیال وزیر خارجه لیبی در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد گفت: ما معتقد به اصلاح ساختار نظام بین‌المللی از جمله سازمان ملل و شورای امنیت هستیم تا در سایه اصلاحات به حقوق بشر احترام گذاشته شود؛ خلع سلاح جهانی دنبال شود و مسائل مربوط به محیط زیست که سیاره ما را تبدیل می‌کند برطرف شود. باید دنبال تغییرات زیر ساختی در نظام بین‌‌الملل و اصلاحات اساسی به منظور تحقق عدالت و مبارزه با ظلم باشیم.
وی درباره تحولات منطقه‌ای گفت: بهار عربی با هدف مبارزه با ظلم و ساخت دولت‌های دموکراتیک و توسعه حقوق بشر انجام گرفت.
وزیر خارجه لیبی تاکید کرد:‌ در سوریه بحران بزرگی به وجود آمده و نظام سوریه قانونی و مشروعیت خود را از دست داده است.
وی با بیان این که اسرائیل هنوز سیاست شهرک‌سازی غیرقانونی خود را ادامه می‌دهد و مقامات اسرائیلی تجاوز به حقوق ملت فلسطین را ادامه می‌دهند، گفت: از سازمان ملل می‌خواهیم به ملت فلسطین برای رسیدن به حق خود در ایجاد کشوری مستقل به پایتختی قدس شریف کمک کند.
همچنین ریکاردو پاتینو وزیر خارجه اکوادور با بیان این که باید چارچوبی برای احقاق صلح جهانی ایجاد شود، گفت: ثبات پایداری در خاورمیانه به خصوص در مسئله فلسطین برقرار شود.

پاتینو با تاکید بر ایجاد تغییرات در چارچوب سازمان ملل و شورای امنیت افزود: تساوی کشورها و احترام به حاکمیت و عدم مداخله در کشورها را بارها تکرار کردیم اما عمل کردن به آن مهم است.
وی ادامه داد: درباره مسئله فلسطین اگر بتوانیم به مرزهای قبل از سال ۱۹۶۷ برگردیم اقدام موثری خواهد بود.
همچنین در نشست عصر امروز سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد وزیر امور خارجه نیکاراگوئه پیام دانیل اورتگا رئیس جمهور این کشور را قرائت کرد.
اورتگا در این پیام ریاست سه ساله جمهوری اسلامی ایران بر جنبش عدم تعهد را تبریک گفت.
وی در این پیام بر حق ایران در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای ایران تاکید کرد و گفت: طرفدار ادامه گفت وگوها بین ایران و ۱+۵ هستیم.
/۲۹۲۹۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.