مژده به بیماران پوکی استخوان

محققان یک شرکت دانش بنیان دارویی در کشور موفق به تولید داروی نوترکیب درمان پوکی استخوان شدند که تا یک ماه آینده با ۳۰ درصد زیر قیمت داروی مشابه خارجی وارد بازار می‌شود.

به گزارش ممتازنیوز،‌ دکتر مهبودی، عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران و مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب گفت: از یک سال پیش مطالعات بالینی این دارو در بیمارستان شریعتی دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شده و در حال حاضر به اتمام رسیده است که امیدواریم تا پایان مهرماه سال جاری وارد بازار شود.

وی با بیان این که داروی مشابه خارجی سالانه سه تا چهار میلیون دلار واردات به کشور دارد، افزود: هر ویال از داروی خارجی حدود هزار دلار قیمت دارد به همین دلیل واردات زیادی به کشور نداشته است اما با عرضه داروی تولیدی توسط محققان داخلی ۳۰ درصد زیر قیمت داروی مشابه خارجی به دست بیماران داخلی خواهد رسید.

مهبودی با بیان این که حدود ۴۰ درصد زنان و ۱۰ درصد مردان در طول زندگی خود با خطر ابتلا به پوکی استخوان مواجهند، تصریح کرد: پوکی استخوان به بیماری خاموش معروف است چرا که در آن، استخوان‌ها بدون هیچ علامتی پوک می‌شوند و وقتی علائم درد و شکستگی بروز پیدا می‌کند که بیماری در مرحله پیشرفته است.

عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران افزود: طبق پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی، این بیماری در سرتاسر دنیا در حال افزایش است. این در حالی است که این بیماری تا ۲۰ سال پیش نادیده گرفته می‌شد و این موضوع به علت نداشتن راهی برای اندازه‌گیری دانسیته استخوان و درمان بیماری بود.

به گفته مهبودی، طبق آمارها هر ساله در ایران شاهد از دست دادن ۳۶ هزار و ۷۶۱ سال از عمر کل جامعه به علت این بیماری هستیم.

مسوول واحد تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان تولید کننده داروی درمان پوکی استخوان با بیان این که از هر چهار زن ایرانی بالای ۵۰ سال، یک نفر به پوکی استخوان مبتلاست، خاطرنشان کرد: نیمی از زنان بالای ۴۵ سال و ۹۰ درصد زنان بالای ۷۵ سال در ایران به پوکی استخوان مبتلا هستند.

وی با بیان این که یکی از راه‌های شایع درمان این بیماری استفاده از مشابه‌های زیستی هورمون پاراتیرویید انسانی است، گفت: استفاده از این هورمون در دوزهای مشخص، سبب افزایش جذب کل سینوپار (Cinnoppar TM) – گونه نوترکیب هورمون پاراتیرویید انسانی – می‌شود.

مهبودی تصریح کرد: این فرآورده ساختمان مولکولی مشابه با هورمون پاراتیرویید طبیعی که در بدن تولید می‌شود دارد به همین دلیل از اثرات بیولوژیکی مشابهی برخوردار است. از این هورمون در درمان بیماری پوکی استخوان در خانم‌ها پس از سنین یائسگی یا بیمارانی که به علت مصرف کورتون در معرض خطر شکستگی ناشی از پوکی استخوان هستند، استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سینوپار نباید جهت پیشگیری از پوکی استخوان استفاده شود، خاطرنشان کرد: این دارو فقط در بیماران مبتلا به پوکی استخوان که خطر شکستگی استخوان در آنها بالاست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهبودی تاکید کرد: از آنجا که بیماری پوکی استخوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در کشور ما به ویژه در میان گروه‌های سنی مسن‌تر است و با توجه به قیمت بالا و کمیاب بودن نمونه خارجی، سینوپار تولید داخل می‌تواند جایگزین مناسبی برای درمان پوکی استخوان باشد.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.