ناامیدی آمریکا از همراهی سوئیس در تحریم ایران

سوئیس تحریم های نفتی و بانکی ایران را نادیده می گیرد

با وجود دور جدید تحریم های اتحادیه اروپا و ایالات متحده علیه ایران که قرار است در تاریخ ۱ ژوئیه اجرائی شود، سرخوردگی رو به رشدی از سوی آمریکا مشاهده می شود چرا که سوئیس نمی خواهد برای جلوگیری از فعالیت های هسته ای ایران به ائتلاف غرب بپیوندد…

بولتن نیوز: بنجامین  وینتال، خبرنگار اورشلیم پست نوشته است: ایالات متحده به طور فزاینده ای  ازعدم پیوستن سوئیس به ائتلاف غرب برای جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته ای ایران دلسرد شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از برلین،  سیاست دولت سوئیس مبنی بر عدم پیوستن به تحریم های اروپا علیه بانک مرکزی و داد وستد نفت ایران با انتقاد دولت ایالات متحده مواجه شده است.

با وجود دور جدید تحریم های اتحادیه اروپا و ایالات متحده علیه ایران که قرار است در تاریخ ۱ ژوئیه اجرائی شود، سرخوردگی رو به رشدی از سوی آمریکا مشاهده می شود چرا که سوئیس نمی خواهد برای جلوگیری از فعالیت های هسته ای ایران به ائتلاف غرب بپیوندد.
سفیر ایالات متحده دونالد بیر، در کنفرانس خبری در ژنو در اوایل ماه جاری گفت: “ما ناامیدی خود را ابراز کرده ایم و می خواهیم آنها این کار را انجام دهند (دراعمال تحریم ها علیه ایران دنباله رو مسیر اتحادیه اروپا باشند)”

جاش بلاک، عضو ارشد موسسۀ سیاست مترقی و سخنگوی سابق کمیته آمریکائی امور عمومی اسرائیل- مستقر در واشنگتن، روز شنبه در ایمیلی به اورشلیم پست  نوشت: “این قابل درک نیست که دولت سوئیس به دنبال تضعیف فشار جهانی بر ایران باشد فشارهائی که برای مقابله با اقدامات هسته ای تهران طراحی شده است.

یک عضو  جامعه بین المللی به سیستم بانکی خود اجازه نمی دهد تا برای فرار از تحریم ها و یا دور زدن آنها به ایران کمک کند.  با این حال گویا دولت سوئیس در حال انجام چنین کاری است.

بلوک می پرسد: ” این رفتار یک سوال را در ذهن برمی انگیزد اینکه آنها واقعا مدافع کدام طرف مجادله هستند؟ تهران یا غرب؟”

دکتر وحید وحدت حق، کارشناس برجسته روابط ایران و اروپا روز شنبه به اورشلیم پست گفت : “البته ایالات متحده حق دارد از این رفتار سوئیس عصبانی باشد. “ظاهرا، سوئیس فقط به منافع ملی خود فکر می کند و با باقی ماندن در پشت نقاب بی طرفی به همبستگی و ائتلاف کشورهای غربی پشت می کند. “
 
وحدت حق، پژوهشگر ارشد بنیاد اروپا برای دموکراسی، مستقر در بروکسل، گفت که “این تحریم ها هنوز هم برای ایران سخت است” و “به همین دلیل سوئیس باید رنگ واقعی خود را نشان دهد و برای جهان توضیح دهد که بی طرفی نسبت به حکومت ایران چه معنائی دارد. “
 
بیر گفت: سوئیس به نقش خود به عنوان واسطه میان واشنگتن و تهران اشاره کرده و سابقه بی طرفی خود را دلیلی  برای همراهی نکردن با اتحادیه اروپا در تحریم ایران عنوان کرده است.
 
  به دنبال انقلاب اسلامی در سال  ۱۹۷۹ و از سال ۱۹۸۰ سوئیس حافظ منافع ایالات متحده در ایران بوده است. این کشورعضو اتحادیه اروپا نیست وبه لحاظ قانونی هیچ الزامی برای پیروی از تحریم های اتحادیه اروپا ندارد.
 
دبیرخانه اقتصاد سوئیس، هیات مسئول اعمال تحریم ها در این کشور، روز پنجشنبه اعلام کرد که شورای فدرال هنوز مشخص نکرده که تصمیم نهایی در مورد تحریم های ایران را چه زمانی اتخاذ خواهد کرد.

بیر ادامه داد: “قرائت من از مدیران سوئیس این است که آنها خیلی مایل نیستند که سوئیس تبدیل به گریز گاه برای طفره رفتن از تحریم ها شود.  فکر نمی کنم این چیزی باشد که آنها بخواهند و یا بتوانند تحمل کنند.

تلاش های روز شنبه برای دریافت نظر وزارت خارجه سوئیس ناموفق بود. معلوم نیست چه مقدار از صادرات نفت تهران از طریق سوئیس داد و ستد و یا تامین مالی می شود.

صادرات نفت ایران به میزان کمتر از ۲ میلیون بشکه در روز برآورد شده و این کشور یک سوم حجم معاملات صادرات جهانی نفت را انجام می دهد، سوئیس به مدت طولانی به عنوان کشوری در اروپا شناخته شده که برای مقابله با برنامه غنی سازی هسته ای ایران کمترین تلاشی نکرده است. ایالات متحده در سال ۲۰۱۰ شرکت تجاری نفتیران سوئیس از شرکت های اقماری  شرکت ملی نفت ایران در تهران را، برای تزریق صدها میلیون دلار به پروژه های انرژی جمهوری اسلامی تحریم کرده است.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.