ناتو و دلجویی از ترکیه

جام جم آنلاین: مناقشات میان سوریه و ترکیه در حالی به دلیل استمرار همگرایی ترکیه با غرب هر روز ابعاد جدیدتری می‌گیرد که سرنگونی جنگنده اف ۴ متجاوز ترکیه به خاک سوریه این امر را تشدید کرده است. در کنار نشست‌های موجود میان دو کشور نوع نگاه ناتو به این مناقشات امری قابل توجه است.

ناتو دیروز بر اساس بند پنجم منشور پیمان آتلانتیک شمالی که بر اساس آن اصل، تهدید علیه یکی از اعضاء تهدید امنیت کل ناتو می‌باشد در حالی نشست مشورتی برگزار کرد که به رغم اعلام همدردی با ترکیه و خواسته های آن، از پذیرش تقابل نظامی  با سوریه خودداری کرده است.

در بررسی مواضع و عملکردهای ناتو این سئوال مطرح است که چرا ناتو به رغم محکوم سازی اقدام سوریه از پذیرش واکنش نظامی  خودداری کرده و صرفاً به هشدار بسنده کرده است اقدامی که بسیاری آن را ناکامی بزرگ ترکیه در تحریک دیگران علیه سوریه عنوان می‌کنند در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت که عدم ورود ناتو به مسئله نظامی برگرفته از فضای حاکم بر ناتو و عرصه بین الملل و واکنش سوریه است .

 اولاً در درون ناتو و افکار عمومی اروپا و آمریکا گزینه نظامی جایگاهی ندارد و مخالفها با جنگ بسیار گسترده است. بسیاری تاکید دارند  ناتو به جای اقدام نظامی علیه دیگران این هزینه ها را در امور داخلی خود داشته باشد.

 ثانیاً افکار عمومی جهان با اقدام نظامی علیه سوریه همسو نمی‌باشند بگونه‌ای که جهانیان تأکید دارند که عملکرد غرب دخالت آشکار در امور داخلی سوریه است و هیچ توجیهی برای جنگ افروزی وجود ندارد در این چارچوب کسب مجوز از سوی شورای امنیت لازم است که مسلماً با مخالفت چین و روسیه همراه است.

 ثالثاً نکته مهم واکنش سوریه است. دمشق با سرنگونی جنگنده اف۴ این پیام را برای دشمنان داشت که ارتش با وحدت کامل  با نظام، در برابر هر تهدیدی پاسخی قاطع خواهد داشت. سوریه نشان داد که با لیبی متفاوت است و غرب روزگاری دشوار را در این کشور خواهد داشت. به عبارتی سرنگونی هواپیمای ترکیه زهر چشمی اساسی از تمام دشمنان سوریه بوده که توطئه نظامی آنها را پاسخ ‌داد.

با توجه به این شرایط می توان گفت که ناتو عملاً توان ورود به جنگ سوریه را ندارد. بر این اساس نیز رسماً هرگونه تهدید نظامی سوریه را مردود عنوان کرده است. برخی ناظران اقتصادی تأکید دارند که غرب به شدت به دنبال کاهش بهای نفت است و هر گونه جنگ جدید را تهدیدی برای این امور می‌دانند لذا برآنند تا فضای جهانی را در آرامش قرار دهند.

با تمام این تفاسیر ناتو برای این که وحدت درونی خود در برابر تهدیدات را نشان دهد و به نوعی  رضایت ترکیه را نیز جلب کند به محکوم سازی اقدام سوریه پرداخت . ناتو برای ادامه نظامی گری در منطقه به ترکیه نیاز دارد بویژه اینکه ناتو به دنبال تبدیل ترکیه به پایگاه سپر موشکی است.

بر این اساس می‌توان گفت که نشست ناتو پیش از آنکه برای فشار بر سوریه باشد نقش اجباری برای نمایش وحدت ناتو و دلجویی از ترکیه بوده است چرا که ناتو دریافته که ارتش سوریه در برابر تهدیدات ساکت نمی‌ماند و به آنها پاسخ خواهد داد. امری که هزینه‌های سنگینی برای ناتوی ناتوان از جنگ به همراه خواهد داشت .

قاسم غفوری-جام جم آنلاین


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.