ناشر در قبال نشر اثر مسئولیت حقوقی ندارد

۱۴ام بهمن ،

یک وکیل دادگستری با اشاره به چند کنوانسیون بین‌المللی در مورد مالکیت معنوی گفت: حدود ۲ سال پیش امکان ثبت معنوی آثار تالیفی در معاونت پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میسّر شد، تا مؤلف در صورت سرقت ادبی پیگیری حقوقی اثر خود را دنبال کند.

“محمد جعفر نعناکار” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضائی باشگاه خبرنگاران با تأکید بر اینکه مسئولیت حقوقی در سرقت ادبی به عهده مؤلف است، اظهار داشت: طبق ضوابط قانونی ناشر موظف به کنترل تأیید اصالت یک اثر نیست، لذا چنانچه فردی اقدام به چاپ اثری کرد ناشر مسئولیت پیگیری ندارد.
وی تصریح کرد: طبق قانون، ناشر موظف است مسائلی را که وزارت ارشاد بخشنامه کرده در نظر بگیرد تا اثر تألیفی و تولیدی با اعتقادات مسلمانان و عفت عمومی منافاتی نداشته باشد.

نعناکار با اشاره به چند کنوانسیون بین‌المللی در مورد مالکیت معنوی آثار تالیفی، خاطرنشان کرد: در ایران حدود ۲ سال است این امکان وجود دارد تا اثر یک مؤلف در معاونت پارلمانی وزارت ارشاد ثبت شود که چنانچه پس از ثبت، سرقت ادبی اتفاق بیافتد از لحاظ قانونی قابلیت پیگیری حقوقی را داشته باشد. 

گفتنی است؛ به دلیل شیوع پدیده کتابسازی‌ و سرقت ادبی که اعتراض بعضی از اهالی قلم را به دنبال داشته و دارد، طی دو سال اخیر امکان ثبت معنوی آثار تالیفی در معاونت پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراهم شده است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.