نامزدهای اولیه جایزه ادبی بوکر ۲۰۱۲ اعلام شد

سینما پرس- گروه هفت هنر/نامزدهای اولین بوکر ۲۰۱۲ با حضور نویسندگان سرشناس اعلام شد.

به گزارش خبرنگار سینما پرس، جایزهٔ ادبی مَن بوکر، که به نام جایزهٔ بوکر هم شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی دنیاست که هر سال به بهترین رمان جدید انگلیسی‌زبان که نوشتهٔ شهروندان کشورهای همسود بریتانیا، جمهوری ایرلند یا زیمباوه، باشد، اعطا می‌شود. نام برنده ی این جایزه به طور وسیعی در مطبوعات آورده می شود و بنابراین بردن جایزه ی بوکر تاثیر فراوانی در فروش کتاب می گذارد.

امسال فهرست نامزدهای اولیه بوکر ۲۰۱۲ بدین قرار اعلام شده است:

نیکولا بارکر با کتاب «زوزه‌ها»

ند بومان با رمان «تصادف از راه دور»

آندره برینک با اثر «فیلیدا»

تن توان انگ با کتاب «Skios»

راشل جویس با اثر «زیارت احتمالی هارولد فرای»

دبورا لوی با رمان «خانه شناور»

هیلاری منتل با کتاب «بالا‌آوردن بدن‌ها»

آلیسون مور با کتاب «فانوس دریایی»

ویل سلف با اثر «چتر»

جیت تاییل با کتاب «نارکوپولیس»،

و سم تامپسون با کتاب «شهر انجمنی»

روند انتخاب کتاب برندهٔ جایزهٔ بوکر در هر سال، از کمیتهٔ مشاوران آغاز می‌شود که مهم‌ترین وظیفهٔ آن انتخاب اعضا و رئیس هیئت داوران است. اعضای این کمیته طوری انتخاب می‌شوند که بر همهٔ جوانب دنیای کتاب، از کاغذ و چاپ و توزیع گرفته تا ادبیات، اشراف داشته باشد: یک نویسنده، دو ناشر، یک کارگزار ادبی، یک کتاب‌فروش، یک کتابدار، نمایندهٔ گروه من (که پشتوانهٔ مالی جایزه را تأمین می‌کند) و سه نمایندهٔ بنیاد بوکر که یکی از آنها رئیس کمیته‌است. کمیتهٔ مشاوران هر سال افرادی را به عنوان هیئت داوران برمی‌گزیند. داوران هر سال تغییر می‌کنند و به ندرت پیش آمده که داوری دو سال متوالی عضو هیئت شود. تلاش بر این است که هیئت داوران از لحاظ جنسیت، قدرت بیان و وظیفه‌ای که به عهدهٔ اعضای آن است متعادل باشد. به همین دلیل یک منتقد ادبی، یک استاد دانشگاه، یک ویراستار ادبی، یک نویسنده و یک چهرهٔ برجسته به عنوان اعضای هیئت داوران انتخاب می‌شوند.

هر ناشر می‌تواند تا دو عنوان کتاب جدید (چاپ همان سال) را به بنیاد بوکر معرفی کند. به علاوه، کتاب نویسندگانی که قبلاً جایزهٔ بوکر را گرفته‌اند یا در ۱۰ سال گذشته جزو فهرست نهایی آن بوده‌اند نیز بررسی می‌شود. ناشران می‌توانند تا پنج عنوان کتاب دیگر را برای بررسی ارائه کنند. داوران موظفند هشت تا دوازده عنوان از این کتاب‌ها را درخواست کنند تا در فهرست آثار مورد بررسی قرار گیرد. یک وجه تمایز بزرگ جایزهٔ بوکر با دیگر جوایز ادبی در این است که داوران همهٔ آثار معرفی شده را می‌خوانند. فهرست کتاب‌های معرفی شده اکیداً محرمانه است.

دواران ابتدا یک فهرست اولیه، و سپس یک فهرست نهایی شامل شش عنوان کتاب را معرفی می‌کنند، برای عضویت در فهرست نهایی باید حداقل یکی از داوران از کتاب حمایت کند. نویسندگانی که کتابشان به فهرست نهایی راه پیدا کرده یک نسخهٔ جلد چرمی از کتابشان به همراه ۲٬۵۰۰ پوند پول دریافت می‌کنند.

با اجماع داوران جایزهٔ بوکر به یکی از عناوین فهرست نهایی تعلق می‌گیرد. ارزش نقدی این جایزه در حال حاضر ۵۰٬۰۰۰ پوند است. مبلغ جایزه در اصل ۲۱٬۰۰۰ پوند بود، و از سال ۲۰۰۲ با پشتیبانی گروه مَن به مقدار فعلی افزایش پیدا کرد.

«سر پیتر»، «دان استیونز»، «متیو کراولی»، «دینا برچ»، «آماندا فورمن» و «بهارات تاندو» اعضای هیات داوران بوکر امسال هستند.

سال گذشته «جولیان بارنز» با کتاب «حس یک پایان» موفق شد جایزه‌ی بوکر را از آن خود کند. رمان بارنز پس از بردن بوکر به فروشی ۱۰۰ هزار نسخه‌ای دست پیدا کرد.

انتهای پیام/ص/ن.ف

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۵۵۹۴


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.