نامه دکتر شریعتی به همسرش در سال۱۳۵۰: آینده​ام نامعلوم است+عکس

نمایش اسلاید

/Images/News/Larg_Pic/9-3-1391/IMAGE634738926730764040.jpg

/Images/News/Larg_Pic/9-3-1391/IMAGE634738926791604147.jpg

به گزارش خبرآنلاین، لوح فشرده چندرسانه‌ای «کاریز»، مجموعه کامل تألیفات دکتر علی شریعتی، که علاوه بر آثار مکتوب، حاوی فیلم‌ها، اسناد، تصاویر، سال‌شمار و برخی سخنرانی‌های او نیز هست، همچنان در لیست پرفروش ترین آثار سامانه اشتراک محصولات فرهنگی «سام» است. این لوح هیچ شباهتی به محصولات دیجیتالی متفرقه‌ای که پیش‌تر در این حوزه عرضه شده، ندارند و این اولین‌باری است که امکان جست‌وجوی الکترونیک بر روی کلیه آثار فراهم می‌شود.

نحوه دسته‌بندی آثار در این لوح نیز امکان جدیدی به دست خواننده و پژوهشگر آثار شریعتی داده است. کل آثار علاوه بر آنکه امکان دسته‌بندی به صورت مجموعه آثار ۳۶ جلدی موجود را دارد به صورت موضوعی نیز در چهار دسته «کویریات، اسلامیات، اجتماعیات و نامه‌ها» قابلیت دسته‌بندی یافته است. همچنین شریعتی خود زندگی‌اش را به پنج دوره تقسیم کرده است که کل آثار ذیل این پنج دوره نیز امکان دسته‌بندی یافته‌اند؛ «جوانی، اروپا، مشهد، حسینیه ارشاد و رحلت» در دسترس قرار دارد. این نرم‌افزار برای اجراء بر روی سیستم عامل ویندوز (Windows XP، Windows Vista، Windows 7) طراحی شده است و نیازی به هیچگونه نرم افزار مکمل یا پیش‌نیاز ندارد.

«کاریز» به همت بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی و زیر نظر خانواده او انتشار یافته است.

به گفته احسان شریعتی، «اصالت این کار در این است که کلیه آثار دکتر شریعتی تحت نظارت خانواده و بنیاد فرهنگی شریعتی تنظیم شده است و علاوه بر مجموعه آثار کتبی، به تدریج در برگیرنده کلیه آثار صوتی، تصاویر، دستنوشته‌ها و اسناد و…، مربوط به شریعتی خواهد شد، به نحوی که در آغاز با تهیه‌ یک سی‌دی کل آثار شریعتی را در دست خواهند داشت و در ‌‌نهایت، به‌صورت روی خط اینترنتی قابل دانلود و دست‌یابی خواهد شد.»

بنابراین گزارش، در بخشی از اسناد موجود در این لوح فشرده خواندنی و کم نظیر، قسمتی از نامه دکتر شریعتی به همسرش پوران در سال ۱۳۵۰ درج شده که در ادامه می خوانید:

«آینده ام نا معلوم است وهمه چیز در پیرامونم بد و زشت و دروغ و کینه و حیله و پستی و سستی و بی شعوری یا بی شرفی و خطر و نا پایداری و بن بست و مشکلات و همه شکست و همه نا امیدی و من تنها و تنها و تنها! در خانه تنها، در کوچه تنها و در میان روشنفکران تنها، در میان ممنان تنها و در میان ازدحام جمعیت پر شوری که بر سرم هجوم آورده اند باز هم تنها و… تنهاتر! به هر حال صبر خواهم کرد، هرچه خدا بخواهد، خواهد شد. از من همین قدر ساخته است که خیانت نکنم و خود را، قلمم را، زبانم را و سوادم را نفروشم و یا از ترس سکوت نکنم وبه خاطر آسودگی و بی رنجی و لذت عمر و برخورداری زندگی و امنیت فردایم، کوله بار سنگین این مسئولیتی را که بر دوش دارم به زمین نگذارم و تمامی امکاناتم را، تمامی استعدادهایم را و همه لحظات عمرم را فدای این راه کنم،حال اگر نگذاشتند که در این راه قدمی بردارم و پیش بروم و به جایی برسم و برسانم، دیگر خواست خدا است و دست خدا…
فکر می کنم که هفته دیگر بتوانم بروم، که… وهم… زیارتی {است} و توسلی و التماس مرحمتی از خدا و حبیبش، در این اوضاعی که هم از لحاظ درونی و هم بیرونی سخت محتاجم و محتاجیم…( سفر حج، آخرین سفر حج، بنیاد.)»

ساکنان تهران برای تهیه این لوح فشرده که با قیمت ۶هزار تومان منتشر شده، می توانند با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

۶۰۶۰
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.