نام ماندلا تا سال ۲۰۰۸ در فهرست تروریسم آمریکا قرار داشت

اردیبهشت ۱۴۰۳

ماندلا پس از آنکه درگذشت مورد احترام مقامات غربی و آمریکایی قرار گرفت که از او به عنوان تمثال حقوق بشر یاد می‌کردند اما نگاهی به قبل نه چندان دور نشان می‌دهد که او تا سال ۲۰۰۸ در فهرست تروریسم آمریکا قرار داشته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران   نلسون ماندلا، قهرمان استعمار ستیزی آفریقای جنوبی شامگاه پنجشنبه در سن ۹۵ سالگی درگذشت. در حالی که مقامات کشورهای غربی و آمریکا از او به عنوان تمثال حقوق بشر یاد کردند، نگاهی به قبل نشان می‌دهد ماندلا تا سال ۲۰۰۸ در فهرست اشخاص تروریستی ایالات متحده آمریکا قرار داشته است.

در آن زمان جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا با امضای لایحه‌ای وی را از این فهرست خارج کرد.

مطابق با قانون تازه، اعضای حزب کنگره ملی، حزب نلسون ماندلا، می‌توانستند به مقر سازمان ملل در نیویورک سفر کنند، اما هنوز مجوز ورود به واشنگتن یا سایر نقاط آمریکا را نداشتند.

در سالهای دورتر یعنی در سال ۱۹۸۶ دیک چنی، معاون سابق رئیس جمهور که در آن زمان نماینده کنگره بود همراه با ۱۷۹ عضو دیگر مجلس نمایندگان تلاش کردند یک قطعنامه غیر الزام‌آور برای به رسمیت شناختن حزب کنگره ملی آفریقا تصویب کرده و سپس از دولت آفریقای جنوبی بخواهند نلسون ماندلا را از زندان آزاد کند. این لایحه قبل از آنکه به تصویب برسد، توسط رونالد ریگان، رئیس جمهور آمریکا وتو شد.

لازم به ذکر است که مارگارت تاچر، اول وزیر وقت انگلیس نیز کنگره ملی آفریقا را در سال ۱۹۸۷ به خاطر مبارزه با نظام قانونی شده تبعیض نژادی در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده بود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.