ناوهای آمریکایی در تهدید ۳۶۰ درجه‌ای

جام جم آنلاین: هرچند مقامات نیروی دریایی آمریکا ادعا می کنند که در جنگ احتمالی، قدرت بیشتری خواهند داشت اما پیشرفت های اخیر ایران به نگرانی های آمریکا در خصوص سطح آسیب پذیری ها در نخستین ساعات وقوع جنگ در خلیج فارس دامن زده است.تحلیلگران آمریکایی و خاورمیانه ای می گویند، ایران به سرعت در حال دسترسی به توانمندی‌هایی به منظور هدف قرار دادن ناوهای آمریکایی در خلیج فارس است و در عین در اختیار داشتن زرادخانه ای از موشک های ضد ناو ، ناوگان زیردریایی ها و قایق های تندرو را توسعه داده است.

واشنگتن پست در این زمینه گزارش داد؛مقامات می گویند، این سیستم های جدید که بسیاری از آنها به کمک خارجی ها توسعه یافته اند، به فرماندهان ایرانی این اعتماد به نفس را داده است که می توانند در صورت افزایش خصومت ها، به سرعت کشتی های آمریکایی را منهدم کنند.

هرچند مقامات نیروی دریایی آمریکا ادعا می کنند که در جنگ احتمالی، قدرت بیشتری خواهند داشت اما پیشرفت های اخیر ایران به نگرانی های آمریکا در خصوص سطح آسیب پذیری ها در نخستین ساعات وقوع جنگ در خلیج فارس دامن زده است.

تحلیلگران سابق و کنونی در امور نظامی می گویند: افزایش دقت موشک های کوتاه برد ایرانی در ترکیب با استفاده ایران از صدها قایق تندروی مسلح، می تواند حتی توانایی های مدرن ترین کشتی های آمریکا را نیز به چالش بکشد.

این در حالی است که در هفته های اخیر مذاکرات هسته ای ایران در حل بن بست جاری به نتیجه ای نرسیده و به این ترتیب احتمال درگیری افزایش یافته است. از سوی دیگر مقامات تهران بارها تهدید کرده اند در صورت لزوم، تنگه هرمز را مسدود خواهند کرد. همچنین مقامات جمهوری اسلامی نیز هشدار داده اند در صورتی که اقدام تحریک آمیزی از سوی دشمنان انجام شود، واکنش متقابل نشان خواهند داد. همچنین وزیر امور خارجه ایران نیز هفته گذشته، حضور ناو های آمریکایی در خلیج فارس را یک تهدید واقعی برای امنیت منطقه توصیف کرده بود. این در شرایطی است که آمریکا تعداد نیروها و تجهیزات خود را در منطقه خلیج فارس افزایش داده و قرار است به همراه ۲۰ کشور دیگر در ماه سپتامبر، مانور مین روبی در منطقه برگزار کند.

برآورد ریسک ها

دیپلماسی ایرانی که این گزارش را به نقل از واشنگتن پست ترجمه کرده نوشته است؛هرچند احتمال حمله ایران به ناوهای آمریکایی اندک به نظر می رسد اما مقامات ایرانی می توانند در صورت احساس خطر در این زمینه تصمیم گیری کنند. تحلیلگران هشدار می دهند که افزایش تنش ها و درگیری‌ها می تواند به بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران بینجامد که یک پنجم منابع نفت صادراتی جهان از طریق آن عبور می کند.

مطالعات انجام شده از سوی پنتاگون در ماه آوریل نشان می دهد توانایی ایران برای ایجاد خسارت های جدی نسبت به یک دهه گذشته افزایش یافته است و دقت و کشندگی تسلیحات ایران نیز نسبت به گذشته بیشتر است. تحلیلگران می گویند از سال ۲۰۰۹، ایران توانمندی های دفاعی و تهاجمی خود را ارتقاء داده است. برخی از توانایی ها در ماه های اخیر در چارچوب مانورهای موشکی به نمایش گذاشته شده‌اند.

یک مقام جاسوسی خاورمیانه ای که به هماهنگی استراتژی آمریکا در خلیج فارس کمک می کند بر این باور است که ناوها و کشتی های آمریکایی به طور ۳۶۰ درجه در معرض تهدید از طریق زمینه، هوا، دریا و حتی زیر دریا قرار دارند. برخی بر این گمانند که آمریکا می تواند به سرعت خسارات وارده را جبران کند اما ایجاد این خسارت ها یک پیروزی روانی برای ایران به شمار می رود و تصاویر ناوهای خسارت دیده در سراسر جهان منتشر می شود.

اما در حالی که اخیرا آمریکا و اسرائیل، جمهوری اسلامی را به دست داشتن در سوء قصد علیه اهداف اسرائیلی در جهان متهم کرده اند، دنیل پلتکا، کارشناس امور دفاعی بر این عقیده است که ایران ظرفیت حمله به اهداف مورد نظر از طریق ونزوئلا، آسیا، اروپا و خاورمیانه را دارد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.