ناپدید شدن سند اجاره باغ قلهک

جام جم آنلاین: استاد عبدالحسین حائری نسخه‌شناس برجسته کشور در مراسم تجلیل از مقام علمی‌اش گفت سند باغ قلهک که سفارت انگلیس از ایران اجاره کرده بود، در کتابخانه مجلس ناپدید شده است.

به گزارش خبرنگار ما، مراسم تجلیل از مقام علمی استاد حائری، نسخه‌شناسی که از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۸۷ در کتابخانه مجلس شورای اسلامی حضور داشته و ۲۰ سال رییس این کتابخانه بوده است، روز سه‌شنبه در سرای اهل قلم برگزار شد.

در این مراسم حائری با اشاره به مالکیت نداشتن انگلیسی‌ها در ایران، گفت: در سال‌های بسیار دور سفارت انگلیس، قیطریه را برای بنای این سفارتخانه از ایران اجاره کرده بود که بنده نمی‌دانم هم‌اکنون این سند اجاره در کجا قرار دارد.

وی اضافه کرد: سند اجاره سفارت انگلستان از ایران در یک پاکت قرار داشت که گم شده است و معتقدم باید برای پیدا شدن آن، اقدام جدی صورت گیرد، چرا که این پاکت در صندوق کتابخانه مجلس شورای اسلامی بود.

حائری ادامه داد: نسخه‌های خطی بسیار ارزشمندی در صندوق کتابخانه مجلس شورای اسلامی نگهداری می‌شود. بنده سند اجاره سفارت انگلیس از ایران را داخل یک پاکت در یکی از این صندوقچه‌ها قرار داده بودم که حالا نمی‌دانم چه شده است و دیگر نتوانستم آن را پیدا کنم.

این نسخه‌شناس برجسته کشور گفت: پیدا نشدن پاکت حاوی سند اجاره سفارت انگلستان هنوز در دلم باقی مانده است.

حسن صفیاری، مدیر روابط عمومی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ما گفت: طبق گفته آقای سهراب یکه‌زارع، مدیر بخش خطی در ۱۵ سال گذشته کسی این سند را رؤیت نکرده است.

وی با استقبال از اظهارات استاد حائری که سبب رسانه‌ای شدن این موضوع شد، افزود: قرار شد دوستان از استاد حائری بپرسند که آخرین بار چه زمانی این سند را رؤیت کردند.

صفیاری گفت: هیچ کدام از همکاران کتابخانه مجلس شورای اسلامی، حتی همکاران قدیمی، این سند را ندیده‌اند و اصلا معلوم نیست این سند چطور و چه زمانی به کتابخانه مجلس آمده است.

احسان‌الله شکراللهی، مدیر پیشین کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی نیز که اکنون در مرکز پژوهش این کتابخانه فعالیت می‌کند، به جام‌جم گفت: هر کتابخانه مخزنی دارد که چند سال یک‌بار جابه‌جا می‌شود. طی ۱۰ سال اخیر دوبار مخزن کتابخانه مجلس عوض شده است.

یک‌بار از طبقه همکف به طبقه بالا منتقل شد و بار دیگر قفسه‌های آن جابه‌جا شد. ممکن است در این تغییرات سند باغ قلهک ناپدید شده باشد.

پیگیری جام جم برای گفت‌وگو با رییس کتابخانه مجلس به‌دلیل سفر حجت الاسلام رسول جعفریان به حج میسر نشد.

مردی از خاندان ضد ریا

در این برنامه همچنین آیت‌الله مصطفی محقق داماد در سخنانی با اشاره به خویشاوندی خود با عبدالحسین حائری گفت: من و استاد حائری خاله‌زاده‌ایم و هر دو نوه دختری مرحوم شیخ عبدالکریم حائری یزدی، موسس حوزه علمیه قم هستیم.

وی افزود: اگر از من بپرسند خصوصیت خاصه‌ای که در این خانواده بوده، چیست؟ می‌گویم ضد ریا بودن. شیخ عبدالکریم حائری یزدی مجسمه ضد ریا بودن است.

وی با اشاره به رفتاری که در آن زمان برخی در لباس روحانیت از خود نشان می‌دادند و زیبنده این لباس نبود، تاکید کرد: عبدالحسین حائری نمی‌توانست آن فضا و افرادی را که در لباس روحانیت به کارهای ریاکارانه می‌پرداختند، تحمل کند.

خاطرات فراوان استاد حائری از امام خمینی(ره)

در ادامه این مراسم، حاج خلیل مستوفی، برگزیده حامیان نسخ خطی در نخستین دوره (سال ۷۹) و یکی از دوستان حائری گفت: استاد حائری خاطرات بسیاری را از حضرت امام خمینی(ره) به یاد دارند که اگر آنها را به رشته تحریر درآورند چند جلد کتاب خواهد شد.

همچنین در ادامه این مراسم بهمن دری، علی شجاعی صائین، سید‌ عبدالله انوار، فریبا افکاری، یکی از شاگردان استاد عبدالحسین حائری و سید ‌منصور طباطبایی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و سلیم نیساری، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی سخنرانی کردند.

در این مراسم از سوی مؤسسه خانه کتاب و کتابخانه ملی ایران دو لوح مجزا و سپاس برای تجلیل از استاد عبدالحسین حائری تهیه شده بود که توسط بهمن دری، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استاد حائری اهدا شد.

در پایان نیز کتاب «اجرنامه استاد عبدالحسین حائری» که به کوشش «مالک شجاعی جشوقانی» تهیه و مؤسسه خانه کتاب آن را منتشر کرده است، رونمایی شد.

سجاد روشنی – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.