نایب رییس مجلس شورای اسلامی:دور جدید مذاکرات ۱+۵ فضای مثبت تری نسبت به گذشته دارد

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، ‘محمدرضا باهنر’ نایب رییس مجلس شورای اسلامی در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت افزود :‌ دور جدید مذاکرات با ۱+۵ دارای فضای مثبت‌تری نسبت به گذشته است، اما با این حال هیچ اعتمادی به دولت های غربی نیست و باید بسیار مراقب بود تا حداکثر منافع ملی کسب شود.

وی ادامه داد: این فضای مثبت دلایل مختلفی داشت که از جمله آن می‌توان به عملکرد ایران در مدت توقف مذاکرات اشاره کرد؛ در این مدت ایران خلاف تصور و انتظار ۱+۵ ظاهر شد.

باهنر اظهار داشت: ما از ۲ سال قبل بحث رآکتور تهران را داشتیم که عمری نزدیک به ۴۵ سال دارد؛ این رآکتور نقش بسیار مهمی در فعالیت‌های صلح‌آمیز از قبیل تولید رادیو داروها دارد.

وی افزود : از دو سال پیش ایران اعلام کرد سوخت مورد استفاده در راکتور تهران در حال اتمام است و طبق ان‌پی‌تی آژانس موظف به تامین سوخت مورد نیاز ایران است .

باهنر افزود : غربی‌ها این اقدام را اجرایی نکردند؛ به طوری که در دور قبل مذاکرات با تمسخر ، ایران را ناتوان از تولید این سوخت اعلام کرده و شروط بسیار سنگین و دور از عقلی را برای ایران گذاشتند، اما ایران در این دور اعلام کرد که موفق به تولید سوخت مورد نیاز خود شده است.

باهنر افزود: رسمی شدن فتوای مقام معظم رهبری که استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای را حرام اعلام کردند، بسیار موثر بود.

وی با اشاره به انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۲ اسفندماه که ملت ایران رکورد قابل توجهی در مشارکت در انتخابات مجلس به جای گذاشت ،گفت : با توجه به این مسائل انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک شاهد کاهش تحریم‌ها باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: ما از اجرای این طرح پشیمان نشده ایم ؛ این کار پروژه‌ای است که بسیار دیر آغاز شده و این موضوع ضررهای بسیاری را برای ما در برداشته است.

باهنر ادامه داد : با توجه به حضور من در ادوار مختلف مجلس و ارتباط با دولت های گذشته می‌توانم به شما بگویم هدفمند کردن یارانه‌ها جزو آرزوهای همه مجلس‌ها و دولت‌های پیشین بوده است، اما هیچ کدام شجاعت لازم را برای انجام این کار نداشتند که خوشبختانه این دولت شجاعت به خرج داد.

وی به تحریم های اعمال شده علیه ایران اشاره کرد و گفت: عمده مشکلاتی که تحریم‌ها برای ایران به وجود آورده اختلال در مبادلات ارزی و بانکی ،‌کشتیرانی و بیمه نشدن کالاهای صادره به ایران است.

نایب رییس اول مجلس ادامه داد: طبق بررسی‌های ما تحریم‌ها باعث شده اجناس وارداتی ۲۰ درصد گرانتر تمام شود، اما نفت‌مان را هم ۴۰ میلیارد دلار گران‌تر می‌فروشیم.

باهنر با اشاره به تورم در داخل ایران گفت: تنها دلیل تورم هدفمندی یارانه‌ها نبوده است، بلکه دلایل دیگری نیز می‌توان برای این قضیه عنوان کرد؛ ازجمله نقدینگی جامعه که ظرف ۷-۸ سال گذشته رشد بسیار زیادی داشته است.

سیام/۹۱۲۱ ۱۵۶۸**۱۴۱۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۴۰۱۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.