نبیل العربی: سفر الابراهیمی به دمشق بی‌نتیجه بود

youm7.jpg52145.jpg

دبیرکل اتحادیه عرب در کنفرانسی مطبوعاتی با تاکید بر لزوم مجازات عاملان تولید و انتشار فیلم موهن به پیامبر اکرم (ص)، از تماس‌های اتحادیه عرب با شورای اروپا و اتحادیه آفریقا برای امضای توافقنامه‌ای بین‌المللی جهت ممنوعیت توهین به ادیان الهی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی النشره، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب امروز (چهارشنبه) در کنفرانس مطبوعاتی که در مقر اتحادیه عرب در قاهره برگزار شد، اعلام کرد: قرار است برای اولین بار نشستی میان شورای امنیت و اتحادیه عرب پشت درهای بسته برگزار شود که هدف از برگزاری آن هماهنگی میان این شورا و اتحادیه عرب در مسائل مختلف خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر تماس‌هایی میان مسئولان اتحادیه عرب، شورای اروپا و اتحادیه آفریقا برقرار است تا بتوانیم توافقنامه‌ای بین‌المللی که توهین به ادیان و شخصیت‌های مذهبی را ممنوع کند، به امضا برسانیم.

نبیل العربی همچنین تاکید کرد: میان بیانیه‌های سیاسی و توافقنامه و معاهده‌ای که الزام‌آور باشد تفاوت زیادی وجود دارد و این مساله اقدام آسانی نیست اما باید آغاز شود.

دبیرکل اتحادیه عرب در خصوص فیلم موهن به پیامبر(ص) نیز گفت: لازم است عاملان چنین اقداماتی مجازات شده و کشورهای جهان نیز از ادامه این روند ممانعت کند، این موضوعی مهم است و چیزی است که در جهان عرب به هیچ وجه قابل چشم‌پوشی نیست.

العربی درخصوص روابط سودان و سودان جنوبی نیز عنوان داشت: مذاکرات این دو کشور با میانجی‌گری‌های اتحادیه آفریقا همچنان ادامه دارد و دو طرف در خصوص اختلافات نفتی که موضوعی بسیار مهم است توافق کرده‌اند و بقیه موضوعات نیز در دست بررسی است.

العربی در باره مسئله سوریه نیز خاطرنشان کرد: دولت سوریه به درخواست‌ها برای برقراری آتش‌بس پاسخگو نبوده و هیچ پیشرفتی تاکنون در این کشور حاصل نشده است.

وی ادامه داد: هنوز بحران سوریه پیچیده است و خون افراد بیگناه زیادی در این کشور ریخته می‌شود که نمی‌توان نسبت به آن سکوت کرد، اقدام از طریق شورای امنیت نیز قید و بندهایی از جمله موضوع وتو را به دنبال دارد و این موضوع چیزی است که ما در مورد مساله فلسطین نیز از ۵۰ سال پیش تاکنون از آن رنج می‌بریم.

العربی ادامه داد: پس از رایزنی میان من و بان‌ کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، کوفی عنان، به عنوان فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه برگزیده شد، وی به سوریه رفته و طرحی شش ماده‌ای را پیشنهاد داده و به مدت پنج ماه در این کشور فعالیت کرد اما در نهایت استعفا داده و اعلام کرد که شورای امنیت درخصوص سوریه شکست خورده است. پس از آن نیز در خصوص اخضر الابراهیمی برای جانشینی کوفی عنان توافق صورت گرفت اما باز نیز شاهد آن هستیم که به خاطر لجاجت‌های دولت سوریه و شکست شورای امنیت هنوز الابراهیمی کاری از پیش نبرده است.

العربی در این اظهارات با بیان اینکه بحران سوریه بحرانی انسانی است، تاکید کرد: به خاطر ادامه بحران سوریه یک الی دو میلیون سوری در داخل و خارج این کشور از خانه‌هایشان آواره شده‌اند و چیزی که در حال حاضر در خصوص سوریه مهم است تلاش برای دستیابی هر چه سریعتر به راهکاری برای حل و فصل وضعیت این کشور است.

العربی در پایان با اعلام اینکه در حال حاضر تلاش‌های ناچیزی برای گردآوردن گروه‌های مخالف سوریه در دست انجام است، اعلام کرد: الابراهیمی هنوز در حال بررسی اوضاع است و هیچ پیشنهادی تاکنون برای حل و فصل اوضاع سوریه نداده است و سفرش به سوریه هیچ نتیجه‌ای به دنبال نداشت.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.