نتایج فاز اول مطالعه بالینی واکسن mRNA ایرانی کرونا/ توانایی بازطراحی واکسن با سویه‌های جدید

مجری اصلی کارآزمایی بالینی اولین واکسن mRNA ایرانی کرونا از اتمام فاز اول مطالعه بالینی این واکسن کرونا خبر داد.

دکتر محمدرضا صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت روند تحقیق و مطالعه اولین واکسن mRNA ایرانی کرونا (کروناپسین شرکت رناپ)، گفت: کارآزمایی بالینی فاز اول این واکسن با هدف ارزیابی بی‌خطری و بی‌ضرری واکسن mRNA ایرانی کرونا انجام شد. خوشبختانه در ۳۰ داوطلبی که تاکنون در مطالعه، شرکت داده شدند هیچگونه عارضه شدید یا عارضه منجر به بستری مشاهده نشده است.

وی افزود: این ۳۰ نفر در سه گروه تفکیک شده و ۲ گروه دو نوع واکسن (یک گروه واکسن ۲۵ میکروگرم و یک گروه واکسن ۵۰ میکروگرم) و یک گروه واکسن‌نما تزریق کردند. بیشتر عارضه گزارش شده مربوط به محل تزریق و در حد درد و قرمزی بوده است. از عوارض سیستمیک نسبتا شایع در داوطلبین می‌توان به کوفتگی و بدن درد شبه سرماخوردگی اشاره کرد که در موارد شدید طبقه‌بندی نمی‌شود.

او در پاسخ به این سوال که واکسن mRNA ایرانی کرونا تا چه اندازه توانایی ایجاد ایمنی داشته است؟، توضیح داد: علی‌رغم اینکه این واکسن بر اساس ویروس اولیه کرونا ساخته شده است اما خوشبختانه در نتایج به دست آمده نشان داده شده است که نسبت به افرادی که واکسن‌نما دریافت کرده بودند خیلی موثر بوده و توانسته ایمنی‌زایی قابل توجهی ایجاد کند.

صالحی با اشاره به اینکه تصمیمات برای فاز دوم و سوم کارآزمایی بالینی واکسن هنوز به قطعیت نرسیده است، تصریح کرد: تصمیم‌گیری با سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است، اما احتمال دارد کار به سمتی پیش برود که در فاز دوم و سوم، واکسن بر اساس سویه‌های جدید کرونا بازطراحی شود که این نقطه قوتی برای این فناوری در کشور است. در حال حاضر شرکت دانش‌بنیان اعلام کرده است که آماده بازطراحی واکسن بر اساس زیرسویه‌های جدید کرونا است.

وی افزود: کسانی که در فاز اول این مطالعه شرکت داده شدند در دُزهای قبلی واکسن “این‌اکتیویتد” (غیرفعال) تزریق کرده بودند. در واقع همه این ۳۰ نفر سه دز واکسن قبلی‌ را سینوفارم دریافت کرده‌اند.

او درباره واکسیناسیون کرونا در آینده نیز بیان کرد: در این زمینه هنوز صحبت زیاد است و منابع علمی به این قطعیت نرسیده‌اند که این واکسیناسیون در آینده به چه شکل پیش برود و پروتکل واحدی اعلام نشده است. از طرفی برخی از منابع علمی مانند CDC آمریکا و یا سازمان بهداشت جهانی احتمال می‌دهند که لازم باشد یک واکسیناسیون سالانه پیش از آغاز فصل سرد سال برای افراد پرخطر انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه تکنولوژی mRNA در واکسن‌های مختلفی استفاده می‌شود، اظهار کرد: این یک روش نوین واکسن‌سازی با حداقل عوارض است و به نظر می‌رسد که احتمالا در آینده خیلی از واکسن‌ها به این سمت و سو بروند؛ چون بروزرسانی آن هم نسبتا راحت است. از طرفی خیلی از داروها و واکسن‌های پیشگیری کننده از سرطان نیز می‌تواند بر اساس تکنولوژی mRNA طراحی شود که اگر چنین شود ما می‌توانیم یکی از فناوران این تکنولوژی جدید در پیشگیری از سرطان باشیم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.