نخستین مخالفت آمریکا با مخالفان بشار اسد

با افزایش ناآرامی‌ها در سوریه، این نگرانی فزاینده در میان مقامات آمریکایی پدید آمده که گروه «القاعده» می‌خواهد با تغییر ماهیت اعتراضات، آن را به سمت خشونت هر چه بیشتر بکشاند؛ انجام حملات انتحاری علیه دولت، بخشی از اقدامات این گروه به شمار می‌رود. اکنون این نگرانی پدید آمده که در صورت تداوم وضع کنونی و سقوط احتمالی بشار اسد، دولت بعدی نه تنها با آنان همسو نخواهد بود، بلکه عملاً یکی از جدی‌ترین تهدیدات را متوجه منافع آنها در خاورمیانه خواهد کرد.

با ادامه ناآرامی‌ها در سوریه و تشدید اقدامات گروه‌های مسلح علیه دولت بشار اسد، نگرانی‌ها از افزایش نقش گروه‌های تروریستی افراطی در این کشور شدت گرفته است. با این حال، این بار این دغدغه‌ها صرفاً معطوف به دولت سوریه نیست و بیش از همه، آمریکا را نسبت به چشم‌انداز رخدادهای سوریه نگران کرده است.

به گزارش «تابناک»، با افزایش ناآرامی‌ها در سوریه، این نگرانی فزاینده در میان مقامات آمریکایی پدید آمده که گروه «القاعده» می‌خواهد با تغییر ماهیت اعتراضات، آن را به سمت خشونت هر چه بیشتر بکشاند؛ انجام حملات انتحاری علیه دولت، بخشی از اقدامات این گروه به شمار می‌رود.

روزنامه «نیویورک تایمز» ضمن انتشار این خبر نوشته است، افزایش فعالیت‌های القاعده، به یک منبع جدی نگرانی مقامات امنیتی آمریکا تبدیل شده و در عین حال، دولت همسایه سوریه (عراق) را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به نوشته این روزنامه، هرچند رهبران گروه‌های سیاسی و نظامی مخالف بشار اسد، نقش‌آفرینی القاعده در کشمکش‌های سوریه را رد می‌کنند، القاعده موجب تغییر ماهیت منازعات در سوریه شده و سلاحی را که در استفاده از آن مهارت دارد (حملات انتحاری) علیه دولت اسد نیز به کار بسته است.

نیویورک تایمز می‌افزاید، شواهد در رابطه با اینکه سوریه در حال تبدیل شدن به پایگاهی برای افراط‌گرایان سنی مذهب است، افزایش یافته است؛ از جمله این افراط‌گرایان می‌توان به آنهایی اشاره کرد که زیر پرچم القاعده فعالیت می‌کنند.

در همین زمینه، مؤسسه مطالعات جنگ گزارش داده است که از ماه دسامبر ۲۰۱۱ تاکنون، دست‌کم ۳۵ بمب‌گذاری خودرو و ده حمله انتحاری تأیید شده در سوریه رخ داده که «جبهه نصرت» القاعده، مسئولیت چهار تای آنها را بر عهده گرفته است.

به این ترتیب،‌‌ همان گونه که مقامات سوری و همچنین بسیاری از تحلیلگران بین‌المللی از مدت‌ها پیش به آن اشاره می‌کردند، افزایش ناآرامی‌ها در سوریه، تنها به نفع گروه‌های افراط‌گرا عمل کرده و موجب تقویت بیش از پیش آنها و گسترش حوزه ‌کاری‌شان شده است.

بنابراین، هرچند آمریکا و دیگر دولت‌های غربی در آغاز کار، حمایت جدی خود را متوجه گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد کرده بودند، اکنون این نگرانی در میان آنها پدید آمده که در صورت تداوم وضع کنونی و سقوط احتمالی بشار اسد، دولت بعدی نه تنها با آنان همسو نخواهد بود، بلکه عملاً یکی از جدی‌ترین تهدیدات را متوجه منافع آنها در خاورمیانه خواهد کرد.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.