نخستین گفتگوی تفصیلی سلحشور درباره سریال حضرت موسی (ع): در جلوه‌های ویژه از پس آمریکا برنمی‌آییم ولی توانایی ما در ارزش‌ها و اعتقادات ماست / این یک سریال ۷۲ قسمتی است

کافه سینما- سلحشور:سریال حضرت موسی (ع) جلوه‌های عجیب و غریب فراوانی دارد و گمان نمی‌کنم هیچ فیلمی در تاریخ سینما تااین حد جلوه‌های ویژه داشته باشد.


از شکافتن دریا گرفته تا شکافتن کوه و تبدیل کردن عصای چوبی به ماری زنده، این روزها فرج الله سلحشور کارگردان سریال  «حضرت یوسف» در حال نگارش سناریوی سریال جدید و پیچیده حضرت موسی است؛ سریالی با جلوه‌های ویژه فراوان که سلحشور برای نوشتن سناریوی آن یک سال از عمر خود را صرف تحقیق و مشورت با ۲۲ مفسر، مجتهد، آیت الله و محقق کرده است

وی در مصاحبه با «جوان» از روند ساخت این پروزه می گوید:

آنچه که ما به عنوان سریال «حضرت موسی» خواهیم ساخت فراتر از رمان‌ها، داستان‌ها و تفاسیری است که تا کنون درباره او نوشته شده است.

بخشی از توانایی ما که مقابل امریکا ایستاده ارزش‌ها و اعتقادات ما است.

این سریال ۷۲ قسمتی از شبکه اول سیما پخش خواهد شد.

 

سریال آینده سلحشور باید چیزی فراتر از  «حضرت یوسف» باشد، چراکه او  استقبالی فراتر از استقبال جهانی از سریال «حضرت یوسف» را برای اثر جدیدش پیش‌بینی می‌کند و در حالی که ساخت این سریال مقارن با ساخت دو پروژه سینمایی از داستان زندگی حضرت موسی در هالیوود شده است خاطر نشان می‌کند که در این عرصه رقابت، داستان سریال او عمیق‌تر از همه آن چیزی خواهد بود که تا امروز از «حضرت موسی» شنیده و دیده شده است.

این بار سلحشور می‌خواهد داستان پر پیچ و خم زندگی حضرت موسی در مصر را به خانه‌های مردم بیاورد. هم اکنون تحقیقات سریال جدید او به پایان رسیده و داستان کلی و اجمالی سریال نگاشته شده است تا سلحشور در این روزها مشغول تبدیل داستان به سناریویی توام با تغییرات باشد. او تا این لحظه از سریال ۷۲ قسمتی حضرت موسی نگارش ۳۴ قسمت را به پایان رسانده و در حالی که هنوز گزینه خاصی برای ایفای نقش در این سریال انتخاب نشده است سلحشور از کلید خوردن پیش تولید این سریال در سال آینده و نیز فیلمبرداری سکانس‌های آن در لوکیشن‌های سریال «حضرت یوسف» در شهرک سینمایی دفاع مقدس و نیز ساخت لوکیشن‌های جدید دیگر خبر می‌دهد. 

از سلحشور تا اسپیلبرگ و اسکات
به گفته سلحشور داستان این سریال که از شبکه اول سیما پخش خواهد شد دقیقاً بر اساس داستانی است که خداوند متعال از موسی و قوم بنی اسرائیل و فراعنه در قرآن یاد کرده است.
این در حالی است که درست در ۵۱۶۰ مایلی سلحشور، استیون اسپیلبرگ و ریدلی اسکات امریکایی همزمان در تدارک ساخت نسخه سینمایی و هالیوودی «حضرت موسی» هستند؛ آثاری که بدون شک از نظر جلوه‌های بصری فراتر از سریال ایرانی «حضرت موسی» خواهند بود اما ضمانتی برای به بیراهه نرفتن محتوایشان از خط کتب دینی و مذهبی روایت کننده داستان زندگی «حضرت موسی» وجود ندارد. 

سلحشور درباره محتوای سریال خود  می‌گوید: «ما از مستندات، تفاسیر و روایات معتبر موجود در تاریخ برایر نگارش داستان سریال استفاده کردیم و حالا در حین نگارش سناریو گاه با نقاط کوری در داستان سریال مواجه می‌شویم؛ رد بعضی از شخصیت‌ها، بعضی از موضوعات و بعضی از حوادث را نمی‌توان بر اساس مستندات تاریخی پیدا کرد که سعی کردیم آن بخش‌ها را به کمک مشاورین و مستندات بازنویسی و بازیابی کنیم. به شکلی که حلقه مفقوده این زنجیره کاملاً با حلقه‌های قبل و بعد خود همخوانی داشته باشد.» 

ستون دلارها و برگ برنده ارزش‌ها
به گفته سلحشور داستان سریال «حضرت موسی» از رحلت حضرت یوسف و وصیت او به قوم بنی اسرائیل آغاز می‌شود. حضرت یوسف به بنی اسرائیل هشدار می‌دهد که این قوم به زودی گرفتار سختی، عذاب، بردگی، شکنجه و انحراف و گناه خواهد شد. 

او در عین حال این نوید را می‌دهد که یک نفر از نوادگان قوم لابی ظهور کرده و بنی اسرائیل را نجات می‌دهد. سپس داستان سریال به ۴۰۰ سال بعد از رحلت حضرت یوسف و دوران عذاب و سختی بنی اسرائیل و تولد موعود «حضرت موسی» گریز می‌زند و تا رحلت او ادامه پیدا می‌کند و حتی در آخرین قسمت سریال به روایت دوره بعد از رحلت حضرت موسی‌(ع ) نیز پرداخته می‌شود. 

داستان زندگی «حضرت موسی» از پر معجزه‌ترین داستان‌های زندگی انبیای الهی است. هالیوود مولد شاهکارهای جلوه ویژه جهان است و سلحشور درباره میزان اثر گذاری جلوه‌های ویژه بر کم و کیف نگارش سناریوی سریال «حضرت موسی» می‌گوید: «این سریال جلوه‌های عجیب و غریب فراوانی دارد و گمان نمی‌کنم هیچ فیلمی در تاریخ سینما تااین حد جلوه‌های ویژه داشته باشد. ما قصد داریم از جوانان با استعداد و پر‌توان ایرانی برای ساخت این جلوه‌ها کمک بگیریم که یقین دارم به بهترین شکل ممکن از عهده کار بر می‌آیند. در عین حال قبول داریم که از نظر ظاهر هرگز نمی‌توانیم با آن همه عظمت کارخانه ها، تکنولوژی و شرکت‌ها و تجملات صنعت هالیوود امریکا رقابت کنیم.» 

سلحشور با اشاره به اینکه همتایان هالیوودی او میلیاردها دلار سرمایه را پای تولید جلوه‌های ویژه می‌ریزند اما تمام سرمایه سریال ایرانی «حضرت موسی» به اندازه هزینه‌های یک جلوه ویژه و مزد دو بازیگر آنها نیست خاطر نشان می‌کند: «دراین عرصه نمی‌توان از پس امریکایی‌ها بر آمد اما بخشی از توانایی ما که مقابل امریکا ایستاده ارزش‌ها و اعتقادات ما است. آنها از ارزش‌های قرآنی و تفاسیر و نظرات عمیق علما و بزرگان ما بی‌بهره‌اند و لذا تنها نقطه اوج فیلمشان جلوه‌ها و زیبایی‌های بصری است که ما نیز در سریال «حضرت موسی» زیبایی‌های بصری و هم ارزش‌های معنوی و اعتقادی را توام خواهیم داشت.» 

یک موسی متفاوت
سلحشور اعتقاد دارد که بدون تردید استقبال از حضرت «موسی» به مراتب از سریال حضرت یوسف بالاتر خواهد بود. 
او از هم اکنون به مخاطبانش این نوید را می‌دهد: «آنچه که ما به عنوان سریال «حضرت موسی» خواهیم ساخت فراتر از رمان‌ها، داستان‌ها و تفاسیری است که تا کنون درباره او نوشته شده است.»


کافه سینما-آخرین اخبار و یادداشت های سینمای ایران و جهان
بازنشر: ممتازنیوز

تا این لحظه ۴نظر ثبت شده
  1. موسی:

    سلام با وجود این که اقای سلشحور از دنیا رفتند همچنان ساخت ادامه داره؟

  2. علی:

    اقای سلحشور اگر میتواند این فیلم را به صورت سینمای بسازد گشور ایران قادر به ساخت همچین فیلم زیبای نیست محمد اقای مجیدی تعریف خاصی نداشت اصلا ایرانی ها در ساخت فیلم بسیار ضعیف هستند اقای سلحشور لطف الگی نگید نمیتونید بسازید فیلم ده فرمان ۲۲۰ دقیقه بوده است

  3. روح الله شهامت:

    من که میگم برای اینکه پول ساخت دربیاد سلحشور کاری بکنه که صدا و سیما میکنه مثلا تو پایتخت همه سریال حول شرکت خانه سازی و حمل و نقل اطلس ایرانیان میگرده ..
    سلحشور هم بیاد نشون بده که مثلا :
    قوم بنی اسراییل از شبکه کدام اپراتور ایرانسل دولتی یا رایتل استفاده میکردند و
    یا اینکه مثلا قوم بنی اسراییل لباساشونو با “زندگی یعنی پرسیل “می شستن یا انکه پورد سپید ..
    یا اینکه اونایی که خیلی مایه دار بودند! پولاشونو تو بانک ملی ملت تجارت سرمایه پاسارگاد یا .. میذاشتن
    یاایکه تشنه شون میشده سان استار میخوردن یا تکدانه !!
    یا اینکه سینک ظرفشویی طرفای اورشلیم چی بوده البرز بوده یا ایلیا استیل ..! هود چی داشتن حتما بیمکث بوده

    گوشت و شیر و کره شون رو توچی مذاشتن بعیده که یخچال ساید بای ساید نداشته باشن!!
    و از این دست

    حاجی ! برادر ! صدا و سیما که اکثر برنامه هاش شده تبلیغات و آنتن فروشی .. خوب تو هم یکی از این پیشنهادهای منو بکار ببند چند میلیارد هم اضافه می آری ..
    غیر اینه ؟!
    از ما گفتن بود..

  4. AMIR:

    عکس های فیلم حضرت موسی را بفرستید به جمیلم

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.