نخست‌وزیر انگلیس: اگر در انتخابات پیروز شویم، ۲۰۱۷ رفراندوم برگزار می‌شود

۳۰م دیماه ،

نخست‌وزیر انگلیس امروز (چهارشنبه) متعهد شد در صورتی که محافظه‌کاران در انتخابات آتی پیروز شوند، همه‌پرسی در رابطه با ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا را تا اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، دیوید کامرون، نخست وزیر انگیس در سخنرانی خود در لندن گفت: مرام‌نامه حزب محافظه‌کار برای انتخابات سال ۲۰۲۴ میلادی درخواست یک حکم برای انجام مذاکره در خصوص توافق تازه برای انگلیس در اروپا خواهد بود که سبب برگزاری یک همه‌پرسی در نیمه اول دوره پنج ساله پارلمان کشور می‌شود.

با این حال، دیوید کامرون اعلام کرد که با تمام دل و جان برای ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا هم‌زمان با نزدیک شدن همه‌پرسی فعالیت می‌کند.

وی همچنین به رای‌دهندگان برای این همه‌پرسی اخطار داد، در صورتی که انگلیس تصمیم بگیرد اتحادیه اروپا را ترک کند، این یک سفر بی‌بازگشت خواهد بود.

وی گفت: خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا همانند یک بلیط یکطرفه است که هیچ بازگشتی ندارد.

این اقدام شگفت‌انگیز دیوید کامرون از سوی بسیاری از اعضای حزب محافظه‌کار که نسبت به اتحادیه اروپا نظر خوبی ندارند، مورد استقبال واقع شد، اما حامیان اتحادیه اروپا بیم آن را دارند که کامرون با این کار در خروج از اتحادیه اروپا را باز کند؛ اقدامی که می‌تواند سبب کاهش اشتغال‌زایی و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی پیش از برگزاری این رفراندوم تاریخی شود.

متحدان نزدیک به کامرون تاکید دارند که اول وزیر انگلیس شدیدا معتقد است که لندن باید در اتحادیه اروپا بماند .

این متحدان می‌گویند، حتی اگر رهبران اتحادیه اروپا تصمیم نگیرند تا در خصوص یک معاهده تازه برای تحکیم اصلاحات در ناحیه پولی یورو به مذاکره بپردازند، این همه‌پرسی برگزار می‌شود.

کامرون همچنان خواستار مطرح شدن دوباره بعضی مسائل اتحادیه اروپا از جمله اشتغال‌زایی، مسائل اجتماعی، جرایم و نظارت و کنترل است. وی بر این موضوع اشاره کرد که تهدید انگلیس در خروج از اتحادیه اروپا سبب خروج تدریجی سایر رهبران اروپایی می‌شود.

وی همچنین برگزاری همه‌پرسی پیش از انتخابات سال ۲۰۲۴ را رد کرد و افزود: چنین اتفاقی یک انتخاب نادرست است چرا که شرایط اروپای تازه هنوز مشخص نیست.

نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد، قوانین پیش از انتخابات ارائه می‌شوند و در صورتی که حزب محافظه‌کار پیروز شود، این قوانین سریعا اعلام خواهد شد. بنابراین، همه‌پرسی در نیمه اول دوره پنج ساله پارلمان برگزار می‌شود.

کامرون افزود: زمان آن رسیده که مردم انگلیس خواسته خودشان را مطرح کنند. زمان آن رسیده که این مساله اروپایی را با سیاست‌های انگلیسی مطرح کنند. من معتقد به چالش کشیدن این موضوع هستم نه آنکه این موضوع دشوار را به حال خود رها کنم.

وی در پاسخ به نگرانی تجار حامی اتحادیه اروپا دربارهٔ خروج احتمالی از این اتحادیه گفت: بهتر است که منافع ملی انگلیس در یک اتحادیه اروپایی باز، سازش‌پذیر و قابل انعطاف گنجانده شود.

اد میلیبند، رهبر حزب کارگر نیز عنوان داشت: سخنرانی کامرون به معنای این است که وی یک نخست وزیر ضعیف است و بر اساس منافع حزبش فعالیت می‌کند نه با منافع اقتصادی ملتش.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.