نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی: ۴۰ درصد

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای چندمین بار از زمان حضورش در این وزارتخانه نسبت به آمار بالای بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی اخطار داد. به نقل از او نرخ بیکاری تحصیلکرده های دانشگاهی در بعضی از شهرهای کشور به ۴۰ درصد هم می رسد. در حال حاضر بر اساس آمارهای ارائه شده در شورایعالی اشتغال، نرخ بیکاری جوانان ؟درصد است که با توجه به نرخ بیکاری ۲/۱۲ درصد کل کشور، نرخ بیکاری جوانان بیش از دو برابر نرخ بیکاری کل کشور است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ؛ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی با توسعه کمی آموزش عالی طی سال های قبل، وارد فاز تازه یی از بیکاری فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی شده است. گسترش کمی آموزش عالی به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی سیاستی بود که طی دو دوره قبل وزارت علوم، از سوی مسوولان این وزارتخانه دنبال شد. سیاستی که نهایتا در پایان این دوره منجر به تولید آماری شد که از یک طرف نشان می دهد ۴۰درصد ظرفیت دانشگاه ها بدون متقاضی باقی مانده و ۴۳ درصد تحصیل کردگان دانشگاهی در زمره بیکاران قرار گرفته اند.

بررسی دستاورد گسترش کمی آموزش عالی در دوره پیشین بیانگر این است که تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی دو برابر شده، شمار دانشجویان کارشناسی ارشد حدود پنج برابر و تعداد دانشجویان دکترا سه برابر افزایش داشته است. این در حالی است که نتایج آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۹۰ نشان می دهد مجموعا ۷۶۸ هزار و ۵۱ نفر بیکار فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۲۰۷ هزار و ۳۱۰ نفر دارای مدرک فوق دیپلم، ۵۰۵ هزار و ۱۰ نفر دارای مدرک لیسانس، ۵۲ هزار و ۱۶۹ نفر فوق لیسانس و دکترای حرفه یی و سه هزار و ۳۸۸ نفر نیز دارای مدرک دکترای تخصصی می باشند.

اما نکته قابل تامل و نگران کننده در این زمینه بیکاری سه هزار دکترای تخصصی است. براساس سرشماری سال ۹۰ از ۵۲ هزار و ۱۶۹ نفر بیکار فوق لیسانس و دکترای حرفه یی، ۱۱ هزار و ۸۸۶ نفر در رشته های علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق تحصیل کرده اند و ۱۲ هزار و ۳۵۳ نفر نیز دارای مدرک رشته های مهندسی، تولید و ساخت می باشند. ۹ هزار و ۶۰۷ نفر نیز در رشته علوم، ریاضی و کامپیوتر و شش هزار و ۷۸۱ نفر نیز در رشته علوم انسانی و هنر بوده اند.

آماری که نشان می دهد آنچه با افتخار تحت عنوان رشد کمی آموزش عالی طی دو دوره قبل از سوی مسوولان پیشین وزارت علوم مطرح می شد، افزایش فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی و رسیدن نرخ بیکاری فارغ التحصیلان به دو برابر نرخ بیکاری در کشور را به دنبال داشته است. وی همچنین از نرخ ۳۸ درصدی مشارکت اقتصادی کشور خبر داد و افزود: در حال حاضر تفاوت نرخ بیکاری در استان های کشور بالغ بر ۱۳ درصد است که این مساله بیانگر عمق شکاف منطقه یی در کشور است. 

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.