نرخ جمعیت ایران تا سال ۱۴۱۵ به صفر می‌رسد

به گفته رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه بر مبنای پیش بینی‌های این مرکز اگر باروری مطابق با روند گذشته کاهش داشته باشد در سال ۱۴۱۵ نرخ رشد جمعیت ایران به ۰٫۴ درصد یعنی صفر می‌رسد.

محمدجواد محمودی، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با بیان اینکه در ایران نرخ باروری از سال ۱۳۶۴ با سرعت بالا شروع به کاهش می‌کند، گفت: در هیچ کشوری این سرعت کاهش تجربه نشده است.

به گفته وی با همان سرعتی که کاهش باروری را تجربه کرده‌ایم، به همان سرعت هم افزایش سالمندان را به دنبال خواهیم داشت. به طور طبیعی کسانی که یک فرزند دارند در دوران سالمندی نمی‌توانند از خود نگهداری کنند، سرنوشت محتومشان خانه سالمندان خواهد بود.

به گفته رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه در حال حاضر در ایران هر سال حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار تولد و ۴۷۰ هزار فوت داریم که اگر از هم کم شوند، افزایش سالانه ۸۸۰ هزار نفر می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۵ جمعیت ما ۱۴۰/۸۶ میلیون نفر تخمین زده شده است، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۵ تعداد افزایش سالانه حدود ۷۰۰ هزار نفرمی‌شود. بنابراین با افزایش باروری، قدر مطلق تعداد افرادی که به جمعیت ما اضافه می‌شود نه تنها زیاد نمی‌شود بلکه کاهش هم خواهد یافت. در حال حاضر سالی ۹۰۰ هزار نفر اضافه می‌شود و این در حالی است که در سال ۱۴۰۵، ۷۰۰ هزار نفر به جمعیت اضافه می‌شود.

محمودی گفت: اگر سیاست‌های افزایش موالید با موفقیت اجرا شود و ما بتوانیم از ۶/۱ فرزند آن را به ۱/۲ فرزند تا سال ۱۴۰۵ افزایش دهیم و بعد از این سال اگر تلاش شود تا نرخ باروری در سطح جانشینی تثبیت شود، از سال ۱۴۰۵ تا ۱۴۳۵ به طور متوسط سالی ۴۰۰ هزار نفر به جمعیت ایران اضافه خواهد شد و در دهه‌های آینده جمعیت ما از ۹۶ میلیون نفر فراتر نخواهد رفت.

به گفته رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه بر مبنای پیش بینی‌های این مرکز اگر باروری مطابق با روند گذشته کاهش داشته باشد و تا سال ۱۴۱۰ به ۱٫۳۵ فرزند برسد و با فرض اینکه بعد از آن همین نرخ تثبیت بشود، سال ۱۴۱۵ نرخ رشد جمعیت ایران به ۰٫۴ درصد یعنی صفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه سازمان ملل هم در سه سناریو جمعیت ایران را پیش بینی کرده است، گفت: در سناریوی رشد پایینش باروری کاهش پیدا می‌کند و در سال ۱۴۲۰ می‌شود یک فرزند و از اینجا به بعد افزایش پیدا می‌کند و به ۱٫۵ فرزند می‌رسد. طبق این پیش بینی جمعیت ما در سال ۱۴۶۰ به ۴۶ میلیون می‌رسد و در سال ۱۴۸۰ به ۳۱ میلیون نفر می‌رسد.

محمودی با تأکید براینکه مهم‌تر از نرخ باروری، نرخ سالمندی است، گفت: تعداد جمعیت چندان مهم نیست. کشورهایی هستند که جمعیتشان ۱۰ میلیون نفر است، اما تعادل جمعیتی دارند.

وی با بیان اینکه ایران دیگر کشور جوانی نیست و وارد مرحله میانسالی شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر درصد جمعیت جوان و میانسالمان یکسان شده است و همینطور که پیش می‌رویم از تعداد جوان‌ها کاسته شده و به تعداد جمعیت میانسال اضافه می‌شود.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.