نرخ سود ۲۶ درصدی تسهیلات متعادل است/ نسبت مطالبات معوق ۱/۶ درصد کاهش یافت

به گزارش سایت خبری ممتاز نیوز، ولی الله سیف در حاشیه جلسه صبحانه کاری اتاق ایران که صبح امروز برگزار شد، در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی نمی‌خواهد در الزام بانک‌ها به ارائه تسهیلات وارد عمل شود، اظهار کرد: بانک مرکزی به دلیل تجربیاتی که در گذشته کسب کرده، آموخته که چنانچه بخواهد با سیاست‌های دستوری اقدام به ایجاد تعادل در بازار کند، عملا شرایط را بد‌تر کرده و خلاف تعادل بازار عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی باید با سیاست هدایت و راهنمایی در منطبق کردن نرخ‌ها با واقعیت تلاش کند، تصریح کرد: در حال حاضر نرخ سود سپرده بانک‌ها ۲۲ درصد است که برای متقاضی دریافت تسهیلات ۲۵ تا ۲۶ درصد تمام می‌شود، بنابراین نرخ سود تسهیلات فعلی متعادل است.

سیف با تاکید براینکه فکر می‌کنیم این نرخ درصد در صورت کاهش تورم پایین خواهد آمد، گفت: حجم تسهیلات اعطایی در شش ماهه نخست سال جاری ۱۴۶ هزار میلیارد تومان بوده که بنابه جهت‌گیری‌های سیاسی خروج از رکود که تا کنون اعمال شده، ۶۰ درصد این تسهیلات مربوط به بخش سرمایه در گردش بوده‌است.

وی با اشاره به این که بخش صنعت ۸۰ درصد سرمایه در گردش ارائه شده را دریافت کرده‌است، افزود: ما به بانک‌ها توصیه کرده‌ایم برای سرمایه‌گذاری‌های جدید تسهیلات کمتری ارائه دهند و اولویت را به بخش‌های مربوط به سرمایه در گردش بدهند.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، این سیاست منجربه رشد اقتصادی شده و نتایج آن را به خوبی می‌توانیم در بهبود فضای کسب و کار احساس کنیم.

سیف همچنین در پاسخ به این پرسش که موضع بانک مرکزی در خصوص تخلفات بانکی چیست، گفت: تخلفات بانکی به شدت از سوی بانک مرکزی پیگیری و برخورد می‌شود و هم اکنون نیز پرونده تخلفاتی برخی بانک‌ها در هیات انتظامی بانک مرکزی در حال رسیدگی است.

وی همچنین با بیان این که نرخ ارز در یک سال گذشته از ثبات لازم در بازار برخوردار بوده‌است، اظهار کرد: ۶۰ درصد از دامنه نوسانات نرخ ارز کاهش یافته و نرخ ارز نیز به طور متوسط ۶/۵ درصد کاهش یافته که البته امیدواریم این شرایط ادامه یابد.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.