نرخ ناباروری در ایران بالاست

به گزارش خبرآنلاین بررسی های این طرح نشان داده است که نرخ شیوع ناباروری در کل کشور ۲۰٫۲ درصد است که با میانگین جهانی که ۱۲ تا ۱۵ درصد است فاصله زیادی دارد.
 دکتر محمد مهدی آخوندی، رئیس پژوهشگاه فناوریهای نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی، امروز در یک نشست خبری با اشاره به سابقه درمان ناباروری در دنیا، درباره این طرح گفت: در این طرح ۱۷ هزار زوج در ۲ سال مورد مطالعه قرار گرفتند،
به گفته او طبق داده هایی که از این مطالعات به دست آمد میزان شیوع ناباروری در کل کشور ۲۰٫۲ است که در شهرها نرخ شیوع ۱۹٫۹ و در روستاها ۲۲ درصد است: ” این میزان شیوع کل کشور درصد بالایی است چراکه بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) میانگین ناباروری در دنیا ۱۲ تا ۱۵ درصد گزارش شده است.
رئیس پژوهشگاه فناوریهای نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی، با تاکید بر اینکه در این طرح ملی زنان ازدواج کرده شوهردار ۲۰ تا ۴۰ سال مورد مطالعه قرار گرفتند، گفت: نتایج این تحقیقات همچنین نشان می دهد که میانگین سن اولین حاملگی زنان در کل کشور ۲۱٫۱ سال است؛ در شهرها میانگین سن اولین حاملگی ۲۱٫۲ سال و در روستاها ۲۰٫۴ سال است.
آخوندی میانگین سن مردان کل کشور در زمان ازدواج را ۲۵٫۴ سال ذکر کرد و گفت: بر اساس مطالعات انجام شده میانگین سن مردان در زمان ازدواج در شهرها ۲۵٫۶ و در روستاها ۲۴٫۱ سال است.

آمار معاونت بهداشتی به روز نیست
همچنین کاظم محمد، استاد آمار و اپیدمیلوژی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این نشست در پاسخ به اینکه چرا از آمار خانه‌های بهداشت هر منطقه در این طرح استفاده نشده گفت: مدتی است که معاونت بهداشتی همانند قبل فریم کامل را ندارد چرا که همه ساله آمار حاشیه‌نشین‌ها را هم به آمار خود اضافه می‌کرد و اطلاعات به روز می‌شد اما ۴، ۵ سالی است که این اتفاق نمی‌افتد و ما به مرکز آمار مراجعه کردیم.
محمد میزان دقت در این آمار را در استانهای کوچک با ۹۹ درصد اطمینان و یک درصد برآورد خطا اعلام کرد و گفت: استانهای بزرگتر مانند خراسان، خوزستان و فارس که چیزی حدود ۸ تا ۱۰ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده‌اند را با ۹۵ درصد اطمینان و خطای حدود ۲ درصد در نظر گرفته‌ایم.
۴۷۲۳۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.